MajorAndy Startet 15.April Link til dette innlegget Startet 15.April Jeg har erstattet flere af de gamle 12 V stik på båden til nyere USB-stik. Meget praktisk i forhold til ladning af telefoner og iPads. Men problemet er, at så snart jeg sætter ladestikket i iPad’en, så kommer der en masse støj på radioerne. Jeg kan høre det både på DAB-radio og på VHF. Så snart jeg trækker stikket ud af telefonen eller iPad’en igen, så holder støjen op. Hvad kan jeg gøre for at støjdæmpe dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April All elektronikk kan generere/genererer radiostøy, hvor mye er avhengig av hva produsenten har lagt i arbeid og penger for å minimere problemet. Et USB-stik fra feks. Temu ville aldri kommet inn i min båt. Da jeg jobbet som utviklingsingeniør hos Tandberg Data, la vi mye tid og penger i dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
J-Å Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April MajorAndy skrev for 1 time siden: Hvad kan jeg gøre for at støjdæmpe dette? Dette er et ganske vanlig problem, og det trengs gjerne et redesign for å løse problemet. Selv Victron bommet jo nylig på dette med sin XS DC_DC lader. De har påtatt seg ansvaret, men om mer ukjente leverandører av småladere gjør det er vel usikkert. Det er gjerne smart å bytte til noen som oppgir "Marine grade" eller lignende. Da er det enklere å argumentere med at de ikke skal støye. Blue Sea er eid av Navico, det kan være et bra alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April Tak for svar! Det mærkelige er, at der kommer radiostøj hvis jeg lader iPhone eller iPad - men ikke hvis jeg lader fx lommelygter eller højtaler fra samme stik??😵💫 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Hva kan du vente, med amerikanske epple-produkter produsert i Kina med 100-vis % toll? Riktig God Påske til deg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Sjekk lade kablene. Kan være de er slitte og gir støy. båten min har usb ladestikk i alle rom. Aldri tegn til støy Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April MajorAndy skrev 41 minutter siden: Det mærkelige er, at der kommer radiostøj hvis jeg lader iPhone eller iPad - men ikke hvis jeg lader fx lommelygter eller højtaler fra samme stik?? mistenker ipad/iphone er i stand til å lade med høyere strøm/spenning enn feks en lommelykt slik at kretsene må jobbe hardere - mange ulike standarder for "power delivery" er vel som med LED-pærer som skal funke med 10-40 volt inn, noe switch-mode elektronikk der for å ta ned, evt booste ladespenninga... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
MajorAndy Svart 15.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April 3 hours ago, Bitteliten said: Sjekk lade kablene. Kan være de er slitte og gir støy. Ja, det er en mulighed. De er noget gamle. Må tjekkes! 3 hours ago, ivar said: mistenker ipad/iphone er i stand til å lade med høyere strøm/spenning enn feks en lommelykt slik at kretsene må jobbe hardere - mange ulike standarder for "power delivery" også en mulighed. USB-stikkene har to udgange: 1 og 2,1 A. Begge støjer i øvrigt. Jeg må forsøge med at lade en powerbank eller andet, der trækker mere. Det er disse stik btw.: https://www.nautisk-udstyr.dk/el-panel-dobbelt-usb-udtag?gQT=1 Sitér dette innlegget Link to post
anders1234 Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Kjent problem også i biler. Samme med zenon og led-drivere til ekstralys som også gir elektronisk støy inn i ledningsnett og slår ut Dab-Tunere. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April Tak igen for svar! tænk at man ikke får bedre kvalitet på et produkt, der koster hele 129 kroner….🙄 Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Jeg er også bekymret for brannfare med disse dupiduttene. Har lignende klar for montering men etter ett branntilløp hos Sailing Holmes, så vil jeg ha egen bryter vedsiden av uttak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.