Jump to content

Radiostøj fra USB-stik

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har erstattet flere af de gamle 12 V stik på båden til nyere USB-stik. Meget praktisk i forhold til ladning af telefoner og iPads. Men problemet er, at så snart jeg sætter ladestikket i iPad’en, så kommer der en masse støj på radioerne. Jeg kan høre det både på DAB-radio og på VHF. Så snart jeg trækker stikket ud af telefonen eller iPad’en igen, så holder støjen op. Hvad kan jeg gøre for at støjdæmpe dette?

IMG_0838.jpeg.339e2c149679cc3d4981eb75776e87e0.jpeg

IMG_0836.jpeg.a9f09c5ad280e604e0731e4752d8dfb7.jpeg

All elektronikk kan generere/genererer radiostøy, hvor mye er avhengig av hva produsenten har lagt i arbeid og penger for  å minimere problemet. Et  USB-stik fra feks. Temu ville aldri kommet inn i min båt. Da jeg jobbet som utviklingsingeniør hos Tandberg Data, la vi mye tid og penger i dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

MajorAndy skrev for 1 time siden:

Hvad kan jeg gøre for at støjdæmpe dette?

Dette er et ganske vanlig problem, og det trengs gjerne et redesign for å løse problemet.  Selv Victron bommet jo nylig på dette med sin XS DC_DC lader. De har påtatt seg ansvaret, men om mer ukjente leverandører av småladere gjør det er vel usikkert.

Det er gjerne smart å bytte til noen som oppgir "Marine grade" eller lignende. Da er det enklere å argumentere med at de ikke skal støye. Blue Sea er eid av Navico, det kan være et bra alternativ.

MajorAndy skrev 41 minutter siden:

Det mærkelige er, at der kommer radiostøj hvis jeg lader iPhone eller iPad - men ikke hvis jeg lader fx lommelygter eller højtaler fra samme stik??

mistenker ipad/iphone er i stand til å lade med høyere strøm/spenning enn feks en lommelykt slik at kretsene må jobbe hardere - mange ulike standarder for "power delivery"

er vel som med LED-pærer som skal funke med 10-40 volt inn, noe switch-mode elektronikk der for å ta ned, evt booste ladespenninga...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

3 hours ago, Bitteliten said:

Sjekk lade kablene. Kan være de er slitte og gir støy. 

Ja, det er en mulighed. De er noget gamle.  Må tjekkes!

3 hours ago, ivar said:

mistenker ipad/iphone er i stand til å lade med høyere strøm/spenning enn feks en lommelykt slik at kretsene må jobbe hardere - mange ulike standarder for "power delivery"

også en mulighed. USB-stikkene har to udgange: 1 og 2,1 A. Begge støjer i øvrigt. Jeg må forsøge med at lade en powerbank eller andet, der trækker mere. Det er disse stik btw.:

https://www.nautisk-udstyr.dk/el-panel-dobbelt-usb-udtag?gQT=1

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...