Jump to content

Vannutskiller på bensinfilter, har det noe for seg?

Poly-Esther

Recommended Posts

Jeg har en 2002 Mercury 90 HK 4 takt som jeg kjøpte i fjor. Sitter på en Askeladden Freestyle 515. I vinter har jeg brukt ventetiden til på å sjekke alle 4 forgasserne. Til min store overraskelse, så flottørkammerne, jetdyser, venturniene, membranene som om de forlot fabrikken dagen før jeg åpnet de. Jeg byttet tillegg O-ringene på innsugs-manifoldene. Forgasserne var så rene at de kunne blitt brukt på en eller annen kirurgisk avdeling.

Ettere første turen i fjor observerte jeg at jeg ikke fikk fullt turtall når jeg la spaken i bånn. Jeg hadde en misstanke om at motoren ikke fikk nok "suppe". I følge forrige eier skal motoren forøvrig kun ha gått på 98 oktan. I tillegg har den kun gått i ferskvann. I vinter har jeg byttet samtlige bensinslanger, mikrofilterne som ligger i slangene inn til forgasserne, in-linefilter, samt bensinslangen fra tanken (fastmontert tank).

Planen nå er åpne mannehullet i tanken, tømme denne for resterende bensin, og rengjøre denne. Når så er gjort, har jeg planer om å installere et bensinfilter med vannutskiller med glass/plastbolle, og da kommer jeg endelig til mitt innledede spørsmål:  Fungerer et bensinfilter med vannutskiller, eller er det blacebo? Selv med 98 oktan, så er det noe som heter kondens, og denne ønsker jeg ikke tilstedeversele av. 

P.S. En ting til slutt: Jeg har ikke boret ut blindpluggene til blandingsdysene. Det eneste jeg har gjort er som nevnt ovenfor. Jeg har heller ikke hatt behov for skru på tomgangsjusteringene. Alt er montert tilbake på innsugsmanifolden, slik det var. Er det virkelig behov for å synkronisere forgasserne etter denne dissekeringen? D.S.

Jeg takker hjerteligst for saklige tilbakemeldinger. 
Ønsker alle stammefrender, en Riktig God Påske.

EDIT: Mikrofilterne sitter IKKE i slangene inn til hver forgasser, men i drivstoffinntaket på selve forgasserne. 

Redigert av Poly-Esther
Oppgav feilaktig at mikrofilterne satt i slangene. (see edit history)
Poly-Esther skrev for 2 timer siden:

Fungerer et bensinfilter med vannutskiller

Ja

Dersom du feks får vann i drivstoffet der du fyller eller av annen grunn får vann/smuss i tanken, så ser du det med en gang i se-glasset og kan ta aksjon før det er for sent.

Poly-Esther skrev for 2 timer siden:

I følge forrige eier skal motoren forøvrig kun ha gått på 98 oktan. I tillegg har den kun gått i ferskvann.

Da er det ikke rart om dine forgassere er rene som gull...

De har jo hatt et drømmeliv... 

Det som først og fremt skaper problemer med dannelse av mjød i forgasseren er:

- 95E10

- bruk/lagring ved sjøen

- dårlig tankhygiene

- ingen reale filtre før forgassere

- motvilje mot å drenere forgasseren årlig

^  tiltredes

I mine 2 båter har jeg hhv et Yamaha 10micron filter uten vannutskiller, og et Easterner 10micron med.  Passer på å alltid ha 1-2 ekstra filterinnsatser ombord, er vel 1 eller 2 ganger jeg har måttet bytte på fjorden iløpet av mange sesonger.     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mikrofilterne som sitter i hver slange som går inn til sin respektive forgasser, er ikke stort større enn "hyttefyrstikk". Umulig å vite om dette filteret, dersom man ikke studerer verkstedmanualen, eller blir fortalt det.

EDIT: Her må jeg rette meg selv. Filteret sitter i inntaksrøret på forgasseren, og ikke i slangen.

image.png.1fa3f4bc715b34f7dd4d9ed12e508bd9.png

Redigert av Poly-Esther
Jeg var litt for rask på labben da jeg skrev om dette filteret. (see edit history)

Monterte Racor Snapp-filter for 10 år siden til min Mercury F115, så er man relativt sikret mot uheldig tilstedeværelse av vann på tanken.

Litt dyrt men bytter jo ikke hvert år, for å si det sånn :glorie: 3 år går helt fint med min moderate bruk.

snapp02.JPG.b133eb03f1ef80e841ad7941ac43f59c.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 7 timer siden:

Monterte Racor Snapp-filter for 10 år siden til min Mercury F115, så er man relativt sikret mot uheldig tilstedeværelse av vann på tanken.

Hadde flere gjort som deg hadde det ikke vært mange som måtte slepes hjem fra en tur på sjøen.... 

(Moralen er; har man ikke råd til et godt bensinfilter, så kjøp en billigere motor...)

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Hadde flere gjort som deg hadde det ikke vært mange som måtte slepes hjem fra en tur på sjøen.... 

(Moralen er; har man ikke råd til et godt bensinfilter, så kjøp en billigere motor...)

Er nok ikke flertallet som har fått med seg at dette er viktigere enn noen gang; monter et godt forfilter/vannutskiller om du ikke har det :tommel_opp: Dagens bensin er dertil så mye dårligere og suger til seg vann :nei:

oberst1 skrev for 2 timer siden:

Er nok ikke flertallet som har fått med seg at dette er viktigere enn noen gang; monter et godt forfilter/vannutskiller om du ikke har det :tommel_opp: Dagens bensin er dertil så mye dårligere og suger til seg vann

Håper jeg med god samvittighet kan si at jeg er en av de som mest aktivt har frontet dette på Forumet :glorie:

dieselfan skrev On 17.4.2025 at 21.42:

Håper jeg med god samvittighet kan si at jeg er en av de som mest aktivt har frontet dette på Forumet :glorie:

Er nok flere av oss som har hengt med et kvarter på forumet som har fått med seg det @dieselfan, fortsett med det!:tommel_opp: (er redd jobben din aldri blir ferdig altså, vi får jo håpe på tilstrømning av nye medlemmer på forumet) :ja:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...