Jump to content

Edit History

Poly-Esther

Poly-Esther

Oppgav feilaktig at mikrofilterne satt i slangene.

Jeg har en 2002 Mercury 90 HK 4 takt som jeg kjøpte i fjor. Sitter på en Askeladden Freestyle 515. I vinter har jeg brukt ventetiden til på å sjekke alle 4 forgasserne. Til min store overraskelse, så flottørkammerne, jetdyser, venturniene, membranene som om de forlot fabrikken dagen før jeg åpnet de. Jeg byttet tillegg O-ringene på innsugs-manifoldene. Forgasserne var så rene at de kunne blitt brukt på en eller annen kirurgisk avdeling.

Ettere første turen i fjor observerte jeg at jeg ikke fikk fullt turtall når jeg la spaken i bånn. Jeg hadde en misstanke om at motoren ikke fikk nok "suppe". I følge forrige eier skal motoren forøvrig kun ha gått på 98 oktan. I tillegg har den kun gått i ferskvann. I vinter har jeg byttet samtlige bensinslanger, mikrofilterne som ligger i slangene inn til forgasserne, in-linefilter, samt bensinslangen fra tanken (fastmontert tank).

Planen nå er åpne mannehullet i tanken, tømme denne for resterende bensin, og rengjøre denne. Når så er gjort, har jeg planer om å installere et bensinfilter med vannutskiller med glass/plastbolle, og da kommer jeg endelig til mitt innledede spørsmål:  Fungerer et bensinfilter med vannutskiller, eller er det blacebo? Selv med 98 oktan, så er det noe som heter kondens, og denne ønsker jeg ikke tilstedeversele av. 

P.S. En ting til slutt: Jeg har ikke boret ut blindpluggene til blandingsdysene. Det eneste jeg har gjort er som nevnt ovenfor. Jeg har heller ikke hatt behov for skru på tomgangsjusteringene. Alt er montert tilbake på innsugsmanifolden, slik det var. Er det virkelig behov for å synkronisere forgasserne etter denne dissekeringen? D.S.

Jeg takker hjerteligst for saklige tilbakemeldinger. 
Ønsker alle stammefrender, en Riktig God Påske.

EDIT: Mikrofilterne sitter IKKE i slangene inn til hver forgasser, men i drivstoffinntaket på selve forgasserne. 

Poly-Esther

Poly-Esther

Jeg har en 2002 Mercury 90 HK 4 takt som jeg kjøpte i fjor. Sitter på en Askeladden Freestyle 515. I vinter har jeg brukt ventetiden til på å sjekke alle 4 forgasserne. Til min store overraskelse, så flottørkammerne, jetdyser, venturniene, membranene som om de forlot fabrikken dagen før jeg åpnet de. Jeg byttet tillegg O-ringene på innsugs-manifoldene. Forgasserne var så rene at de kunne blitt brukt på en eller annen kirurgisk avdeling.

Ettere første turen i fjor observerte jeg at jeg ikke fikk fullt turtall når jeg la spaken i bånn. Jeg hadde en misstanke om at motoren ikke fikk nok "suppe". I følge forrige eier skal motoren forøvrig kun ha gått på 98 oktan. I tillegg har den kun gått i ferskvann. I vinter har jeg byttet samtlige bensinslanger, mikrofilterne som ligger i slangene inn til forgasserne, in-linefilter, samt bensinslangen fra tanken (fastmontert tank).

Planen nå er åpne mannehullet i tanken, tømme denne for resterende bensin, og rengjøre denne. Når så er gjort, har jeg planer om å installere et bensinfilter med vannutskiller med glass/plastbolle, og da kommer jeg endelig til mitt innledede spørsmål:  Fungerer et bensinfilter med vannutskiller, eller er det blacedeo? Selv med 98 oktan, så er det noe som heter kondens, og denne ønsker jeg ikke tilstedeversele av. 

P.S. En ting til slutt: Jeg har ikke boret ut blindpluggene til blandingsdysene. Det eneste jeg har gjort er som nevnt ovenfor. Jeg har heller ikke hatt behov for skru på tomgangsjusteringene. Alt er montert tilbake på innsugsmanifolden, slik det var. Er det virkelig behov for å synkronisere forgasserne etter denne dissekeringen? D.S.

Jeg takker hjerteligst for saklige tilbakemeldinger. 
Ønsker alle stammefrender, en Riktig God Påske.

• Create New...