Jump to content

Dolphin DP425 Motor alternativer

maraxion

Recommended Posts

Hei.
Har fått kjøpt meg en eldre dolphin 14, er det noen som kan anbefale motorstørrelse på denne?
Jeg fikk med en Johnson 10(15hk), men har mulighet å få tak i en Evinrude elan 35hk fra slutt 90 tallet for en billig penge. Er dette en motor å satse på?
Vel og merke er båten ratet til 30hk, er det noen som har erfaring med litt større motor på den?

Ikke erfaring med akkurat den båten, men er den oppgitt til maks 30hk er det normalt ikke noe problem med 35hk.
Faktisk ytelse varierer en god del mellom fabrikanter, en mercury 30hk kan være kraftigere enn Evinrude 35.
Vekten kan ha noe å si, at den blir liggende med propellen i vannet.
Ingenting er bedre enn OMC (Evinrude/Johnson) når det kommer til gamle motorer, men sjekk at den ikke er vannskadet.

Takk Ingar.
Vekt er vanskelig så spurte bare chatgpt, den anslo en elan 35 fra den era til rundt 55-60kg mens en 30hk fra samme tid rundt 52-56kg, så ikke store problemene.
Vurderer denne da den har kort stamme kontra johnsonen som da har lang og i mindre grad passer til båten.

Hvordan er det å få tak i deler og slikt til disse gamle motorene, er det fremdeles kurant?
Eieren av eivinruden sier den ble brukt forrige sommer i ferskvann og gikk greit, men hadde en følelse at den ikke gikk helt som den skulle. Har de noen kjente problemer?

Meg bekjent ikke. Om den har gått i ferskvann hele sitt liv er det en veldig stor fordel, det er salt som tar knekken på 2-taktere.
OMC stoppet produksjonen i 2007 så jeg tør ikke si noe om deletilgang. Normalt er det ikke noe problem med motorer fra 90-tallet.
Uansett er deler så dyre at det er tvilsomt at det vil lønne seg å reparere en 30 år gammel motor utover å bytte impeller og simmerringer.

Kjenner ikke Dolphin 14, har du bilder?   

Enig i at 30 eller 35hk ikke har noe å si her.   

Evinrude elan er en nett liten 3 sylindret sak med behagelig gange, hadde en på en Bella 440R.   Tung båt så den føltes undermotorisert.   Jeg plagdes med at min kuttet på tenning på 1-2 sylindre.  Viste seg å være defekte optiske posisjonssensorer under svinghjulet.   Motor gikk visstnok bra etter disse ble byttet men da var den ikke lenger i mitt eie. 

Om den "ikke gikk helt som den skulle" , så ville jeg prøvd å få til en prøvekjøring før kjøp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 14 minutter siden:

Kjenner ikke Dolphin 14, har du bilder?   

Enig i at 30 eller 35hk ikke har noe å si her.   

Evinrude elan er en nett liten 3 sylindret sak med behagelig gange, hadde en på en Bella 440R.   Tung båt så den føltes undermotorisert.   Jeg plagdes med at min kuttet på tenning på 1-2 sylindre.  Viste seg å være defekte optiske posisjonssensorer under svinghjulet.   Motor gikk visstnok bra etter disse ble byttet men da var den ikke lenger i mitt eie. 

Om den "ikke gikk helt som den skulle" , så ville jeg prøvd å få til en prøvekjøring før kjøp

Enkel liten sak Dolphin DP425. Burde veie rundt 230kg denne. Bredde 160, lengde 425.

IMG_20250416_124729530_HDR.jpg

IMG_20250416_124800008_HDR.jpg

takk, 
ser ut som et litt sprekt skrog, burde ikke ha noe problemer med mer enn 30 hk.  

Syns den ser litt finsk ut av en eller annen grunn..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ingar skrev for 4 timer siden:

Ikke erfaring med akkurat den båten, men er den oppgitt til maks 30hk er det normalt ikke noe problem med 35hk.
Faktisk ytelse varierer en god del mellom fabrikanter, en mercury 30hk kan være kraftigere enn Evinrude 35.
Vekten kan ha noe å si, at den blir liggende med propellen i vannet.
Ingenting er bedre enn OMC (Evinrude/Johnson) når det kommer til gamle motorer.

ivar skrev for 2 timer siden:

takk, 
ser ut som et litt sprekt skrog, burde ikke ha noe problemer med mer enn 30 hk.  

Syns den ser litt finsk ut av en eller annen grunn..? 

Faktisk en norsk båt. produsert i Arendal i 2007 disse av Dolphin, både en med og en uten konsoll samt en "fisk" versjon med enkelt skrog og større flater. Senere lanserte de og en 475 model på markedet. Ble solgt mye av den i hele Norge såvidt jeg har forstått, men er en enkel båt. Prisen lå på rundt 30.000 i 2007.

aldri hørt om før, mulig den kan ha vært solgt under andre navn.. :usikker:

ivar skrev 29 minutter siden:

aldri hørt om før, mulig den kan ha vært solgt under andre navn.. :usikker:

Faktisk ikke, men produsenten Dolphin gjorde noe så anderledes ved å selge båten i en kjent kjede som ikke normalt selger båter, nemlig Europris. Det ble dermed solgt slike båter i 149 europrisbutikker rundt hele Norge rundt 2006-2008.
https://www.batmagasinet.no/allerbm/billigbater-pa-europris/671528

https://helping.no/forbrukertest-bruktbåt-dp425-med-selvlens-og-innerliner

Dolphin.jpg

Om noen kommer senere så tok jeg en prat med båtbyggeren av denne idag.
Han bekreftet at akterspeilet er solid støpt og bør ikke ha problemer med vekten så lenge det ikke er skadet.
Han nevnte likevel at de merket at selvlens funksjonen ikke fungerte når de testet med en 25hk firetakter på over 70kg.
Men at en totakter nok ikke bør være et problem da de normalt veier endel mindre. I mitt tilfelle ville jo en 35Hk veie da rundt 55-60kg, så får forsøke å se.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...