Jump to content

Yanmar 2QM15 vippetøy for dekompressjon virker ikke

Torstein Pihl

Recommended Posts

Har en Yanmar 2QM15 som ikke vil starte. Har kjøpt et prosjekt..

Forrige eier sa at motor stoppet etter tette filtre og de fikk ikke start etterpå.

det var ikke rart, da det lå en engangssvamp i luftinntaket.. Noen har brukt en engangssvamp som luftfilter og denne er til slutt blitt sugd inn i luftinntaket.

All diesel er ny og nye filtre. Vippetøyet for ventilene går veldig lett og jeg får ikke tatt av kompresjonen. Prøvd med startgass uten resultat.

Har noen noe innspill her?

Kan være litt tricky å lufte den motoren siden returen går inn på filter og ikke tilbake i tank. Antar du har åpnet alle steder du kan og pumpet godt gjennom med diesel. 

Sjekk også at ikke fjæren på stopperen henger eller at den er trukket ut. Blir litt lurt av det på min noen ganger. I tillegg krever i alle fall min 2qm full gass for å starte.

Det kan ligge noe svamprester på ventilene som gir dårlig kompresjon. Sjekk ventilklaringen, stor klaring kan indikere at det ligger noe der. Om det er god nok kompresjon så burde den reagere på startgassen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Torstein Pihl skrev for 11 timer siden:

Lurer fremdeles på hvorfor ventil løfteren ikke virker..

Dette er jo en enkel mekanisme festet til toppdekselet. Hvis du tar av dekselet, så bør du kunne se grunnen til at den roterende eksentriske tappen ikke presser ned ventilen.

image.png.e61643e7ad472fdd8906ef4c7d338c00.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...