Torstein Pihl Startet 16.April Link til dette innlegget Startet 16.April Har en Yanmar 2QM15 som ikke vil starte. Har kjøpt et prosjekt.. Forrige eier sa at motor stoppet etter tette filtre og de fikk ikke start etterpå. det var ikke rart, da det lå en engangssvamp i luftinntaket.. Noen har brukt en engangssvamp som luftfilter og denne er til slutt blitt sugd inn i luftinntaket. All diesel er ny og nye filtre. Vippetøyet for ventilene går veldig lett og jeg får ikke tatt av kompresjonen. Prøvd med startgass uten resultat. Har noen noe innspill her? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.April Link til dette innlegget Svart 16.April Glem startgass, det et for bensinmotorer og kan ødelegge motoren din. Løsne mutterne som fester dieselrørene til dysene. Lufte systemet til du får diesel frem til dysene, dra til mutterne igjen og start opp. Sitér dette innlegget Link to post
Torstein Pihl Svart 17.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April Takk for svar. Lufting av dyserør var det første jeg gjorde. det er ikke tegn til liv Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Er det mulig å få skrudd ut en eller begge dyser og koble til dyserør, slik at du kan verifisere at det faktisk kommer diesel med fin spredning ? Evt. få testet dysene i testbenk. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Kan være litt tricky å lufte den motoren siden returen går inn på filter og ikke tilbake i tank. Antar du har åpnet alle steder du kan og pumpet godt gjennom med diesel. Sjekk også at ikke fjæren på stopperen henger eller at den er trukket ut. Blir litt lurt av det på min noen ganger. I tillegg krever i alle fall min 2qm full gass for å starte. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Det kan ligge noe svamprester på ventilene som gir dårlig kompresjon. Sjekk ventilklaringen, stor klaring kan indikere at det ligger noe der. Om det er god nok kompresjon så burde den reagere på startgassen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torstein Pihl Svart 21.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April Takk for alle svar. Skal kjøpe nytt startbatteri for å øke turtallet på starteren. Lurer fremdeles på hvorfor ventil løfteren ikke virker.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Om ikke ventilene stenger skikkelig vil heller ikke ventilløfteren virke.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
J-Å Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Torstein Pihl skrev for 11 timer siden: Lurer fremdeles på hvorfor ventil løfteren ikke virker.. Dette er jo en enkel mekanisme festet til toppdekselet. Hvis du tar av dekselet, så bør du kunne se grunnen til at den roterende eksentriske tappen ikke presser ned ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Torstein Pihl Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Ja, har gjort det. Tror at jeg må demontere topp og sjekke at det ikke ligger noe i ventil. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Har du sjekket om det er unormalt stor åpning på ventilene? Det kan være lurt å sjekke før du åpner opp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.