Jump to content

Mercury 75hk 2000 4 takter - problemer med gir

Jensen09

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en Mercury 75hk 4takt 2000 modell, eller den fulgte med båten jeg kjøpte. Har forestått av flere erfarne mekanikere at det egentlig er en skikkelig dritt motor som lever på lånt tid?

men jeg vil gi den en sjanse! Det er litt flere problemer med den, men jeg starter med gir, også legger jeg ved litt tillegg info i bunn av tråden, i tilfelle noen har noe kjennskap til feilene.

Når jeg har den i nøytral så er den i nøytral både i kontrollboks og motor. Men jeg merket at den subber litt på en måte på propellen. Også setter jeg den i fremover, da går den fint i gir, men snurrer jeg på propellen, så "klokker" den bare når jeg snur den den veien propellen ville gått for å gå fremover. Men den får komp vis jeg snurrer mot revers? Så det virker som at fremover på kontrollboks gir revers på propell?

og jeg fikk kun noen ganger satt den i revers.

så da valgte jeg å ta av undervannshuset, og åpne hele veien, ut med alt i gir huset, og undersøke drevene og tannhjulene som sto der. Pinong drev og tannhjul, og girvelger så veldig fine ut, og jeg manglet spesial verktøy, så jeg lot de stå, kun visuell sjekk. 

monterte alt tilbake igjen, og den girer da veldig fint, og gjør det den skal. Frem til jeg monterer den på motor, da blir den akkurat lik som før. Jeg hadde den i nøytral på motor, og nøytral på kontrollboks når jeg monterte. Propellen gikk helt fint rundt helt til jeg satt den på motoren, da begynner den å subbe borti noe virker det som.

beklager rotete innlegg, men prøver bare å skrive ned det som har skjedd, og ble litt langt.

tilleggsinfo som jeg lurer på, men tenkte å ikke åpne ny tråd for det. Da det bare blir en bonus om noen har noe gode forslag.

motoren starter veldig lett, det er målt komp på alle 4 sylindre til 200psi. Jeg har renset alle forgassere med trykkluft, og byttet alle pakninger i forgassere. Har også koblet motoren direkte til en liten ekstern tank med ny 98 bensin.

også byttet tennplugger

men fortsatt så "nyser" motoren litt, kommer liksom smell en gang i blant fra luftfilter siden av forgasserne, kanskje hvert 15-20 sekund, og hvis jeg gir på, så går den veldig dårlig og smeller enda mer. 

har noen noe forslag på det?

tusen takk for svar 

dieselfan skrev for 7 timer siden:

Har motoren noen gang virket i ditt eie?

Er du sikker på at ikke gass/gir ikke er byttet om på kontrollboksen?

Håper du ikke blåste trykkluft inn bensininngangen til forgasseren ...

Motoren har ikke virket i mitt eie, har hatt den i en uke ca

joda gjorde nok det da, demonterte alle forgassere og blåste alle veier flere ganger, inn alle hull

og måten du skrev på sier meg at det var dumt?

Skjønte ikke helt beskrivelsen din?

Er helt normalt at propell kan snurres samme vei som den står i gir. Motholdet som driver propellen kommer jo bakfra, enkelt forklart. Clutchen er fjærbelastet og har tenner som er skrå på en side. Så hvis du prøver å rotere motsatt vei så vil den stoppe.

det er også normalt at propellen roterer på tomgang i fri. Men propellen skal snurre fritt uten mekanisk motstand begge veier, hvis ikke må girkabel justeres.

Sturee skrev 1 time siden:

Skjønte ikke helt beskrivelsen din?

Er helt normalt at propell kan snurres samme vei som den står i gir. Motholdet som driver propellen kommer jo bakfra, enkelt forklart. Clutchen er fjærbelastet og har tenner som er skrå på en side. Så hvis du prøver å rotere motsatt vei så vil den stoppe.

det er også normalt at propellen roterer på tomgang i fri. Men propellen skal snurre fritt uten mekanisk motstand begge veier, hvis ikke må girkabel justeres.

det er forståelig, ser det ble rotete selv, ikke alltid like lett å skrive ned det som er i huet hehe

legger ved en video som kanskje forklarer bedre? På videoen nå står kontrollboksen fremover 

https://www.dropbox.com/scl/fi/n8i2dbtt1np35gorroonx/Video-17.04.2025-10-30-30.mov?rlkey=d1xtbvnpwlq3ti6885p1j8byx&st=bpohe4yr&dl=0

Jensen09 skrev for 5 timer siden:

demonterte alle forgassere og blåste alle veier flere ganger, inn alle hull

og måten du skrev på sier meg at det var dumt?

Dersom flotør og nåleventil er demontert er det greit å blåse inn i bensintilførsel. Når forgasseren er sammensatt vil jeg absolutt anbefale deg å ikke gjøre det. Det kan skade nåleventil/sete og flotør, i tillegg til at om det er mjød i flotørkammeret så blåser du mjøden med stor kraft dit du ikke vil ha det...

dieselfan skrev 35 minutter siden:

Dersom flotør og nåleventil er demontert er det greit å blåse inn i bensintilførsel. Når forgasseren er sammensatt vil jeg absolutt anbefale deg å ikke gjøre det. Det kan skade nåleventil og flotør, i tillegg til at om det er mjød i flotørkammeret så blåser du mjøden med stor kraft dit du ikke vil ha det...

tar med meg tipset videre! Men denne gangen hadde jeg da tenkt riktig iallafall, alt var demontert før blåsing☺️

Jensen09 skrev for 5 timer siden:

det er forståelig, ser det ble rotete selv, ikke alltid like lett å skrive ned det som er i huet hehe

legger ved en video som kanskje forklarer bedre? På videoen nå står kontrollboksen fremover 

https://www.dropbox.com/scl/fi/n8i2dbtt1np35gorroonx/Video-17.04.2025-10-30-30.mov?rlkey=d1xtbvnpwlq3ti6885p1j8byx&st=bpohe4yr&dl=0

Helt normalt og korrekt det videoen viser når giret er i forover. 

Sturee skrev 29 minutter siden:

Helt normalt og korrekt det videoen viser når giret er i forover. 

Åja her var jeg helt sikker på at det var motsatt, at den skulle låse mot høyre. Har du tilfeldigvis noe godt råd/tips om hvorfor den ikke da går an å dra i revers på kontrollboksen?

Kan være greit å sjekke at den er korrekt justert, løsne gearwire fra motor, sjekk at den er sentrert i fri og eventuelt juster gir kabelen til den treffer perfekt.

Ellers er det helt normalt at motor ikke lar seg koble i revers mens motoren ikke går fordi tennene ikke treffer. Vil du sjekke at det fungerer kan du snurre på propell og forsøke igjen

Sturee skrev On 17.4.2025 at 16.34:

Kan være greit å sjekke at den er korrekt justert, løsne gearwire fra motor, sjekk at den er sentrert i fri og eventuelt juster gir kabelen til den treffer perfekt.

Ellers er det helt normalt at motor ikke lar seg koble i revers mens motoren ikke går fordi tennene ikke treffer. Vil du sjekke at det fungerer kan du snurre på propell og forsøke igjen

Takk! Prøvde å sette begge i fri, og lirke den opp, og da smatt den inn og det virker som det fungerer nå iallafall. Litt skranglelyd når den står på laveste turtall revers, men det forsvinner hvis jeg gir mer gass, kan det være fordi propell ikke har noe motstand ? Det er snakk om at den står på land nå med spyleklokker på.

————-

Jeg sliter fremdeles med at motoren fiser etter motoren har gått i et minutts tid, og at den hoster og harker fælt når jeg gir gass. Har forstått det slik at det kan være mangel på bensin?

Det jeg lurer på om noen her har kunnskap om, og kunne hjulpet med, er at jeg ikke finner bensin/luft skruen på forgasseren… legger ved bilder.

kan den være skjult bak det messing lokket merket med rød ring? Ser at flere Kehin forgassere har en justeringskrue der.

IMG_3171.png

IMG_3170.jpeg

IMG_3168.jpeg

Jensen09 skrev for 1 time siden:

kan den være skjult bak det messing lokket merket med rød ring?

Helt klart

Vil samtidig anbefale deg å skru ut dreneringsskruene og blåse opp dreneringskanalene inn til flotørkammerne slik at disse er åpne om du skulle få lyst til å drenere senere en gang :glimter:  Disse kanalene er det første som gror igjen på en forgasser...puhh

Nyser den når motor er blitt god og varm eller bare når den er kald?

Er vel en kaldstartfunksjon som skal gi feitere blanding når den er kald? Kjenner ikke Mercury og hvilket system den har.

Men om den nyser når den er varm og tyder det på for lite bensin og kanskje tette dyser. Det er en tomgangsdyse og en "full fart" dyse som tar over rundt 2500 rpm. Stak opp dyser/kanaler med gøtt.

Sjekk og slange/pumpe og pickup i tank. Var en gang ute for en motor som ikke fikk nok bensin pga hull i pickup-rør i tanken.

Blandingsdyse skal du være nøye og forsiktig med. Noter NØYAKTIG hvor den stod før du skrur de ut. Normalt skal ikke disse være nødvendig å justere.

Lykke til og husk: ALDRI 95 oktan mer.

Takk for gode svar!

jeg er helt sikker på at det er riktig plugger, lest i service boka til motoren, pluss at det står et klistremerke fra produsenten på blokka 

LFR5A-11

Nei jeg tror ikke den rekker å bli varm, den går bare i 40sek/1 minutt før den starter å tulle. Og denne motoren har 2 stk "enricher" koblet på forgasserne,  vet ikke det norske ordet på det, men det er de to hvite man ser på bilder over her. De skal vist gi mer bensin i starten, istedet for en choke? Og det kan kanskje være at når de slutter å gi mer bensin, så syns motoren at den får for lite?

Jeg har koblet ut den originale faste tanken, og koblet den direkte på en full Biltema 12liter bensintank med 98 bensin. Men minnes å huske at flere her inne har bannet disse Biltema tankene ned. Kan den være synderen? De virker ganske jalla de tankene der

Vurderer å kjøpe en ultralyd vasker og demontere forgassere igjen, og rense bedre, ikke kun med trykkluft, men de så veldig rene og pene ut de forgasserne, var ikke tegn til noe groe noe sted sist jeg renset de, så vet ikke om det er unødvendig ?

Går den normalt i 40 sek tyder det på at de "enricher"/choke greiene funker. Etter 40 sek begynner nok de å slippe opp og da får den for lite bensin høres det ut som. Noe trøbbel med flottør eller dyser.

Alt som heter tank/slanger/koblinger fra Biltema kan du kaste langt vekk. Prøv å få lånt deg noe orginalt som du vet funker først før du skrur ihjæl forgasserne.

Renset alt av forgassere en gang til, og satt alt sammen igjen, og den gikk akkurat like dårlig. 

så ga jeg det et forsøk med å borre opp den proppen som skjuler blandingskrua. Grunnen til at jeg ikke har gjort dette før er at jeg regnet med at den sto riktig innstilt i forhold til levering innstillinger da de var proppet igjen. Men alle 4 var forskjellige, og 2 av de var bare en halv omdreining ut?? Veldig merkelig?

Så leste i service manualen at de skulle 2.5 omdreininger ut +- en halv. Så skrudde alle helt inn, også 2.5 ut, og nå går motoren veldig bra plutselig på tomgang, sliter fremdeles litt med mye gass, men må prøve den i vann og fin justere litt, så håper jeg det blir en fin sommer! Men var snodig de innstillingene, noen som har vært borti noe sånt før?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...