Jump to content

Plassering av Raymarine autopilot servo pumpe ??

Rune.f

Recommended Posts

Se bilde av pumpen.

Jeg har hydraulisk styring, en i cabinen med å en utvendig styreposition på dekket, se bilde, når jeg ser monteringsvideoer av Raymarine EV på you tube kobles alltid slangene fra servopumpen direkte inn på/eller få cm fra fremre rattpumpe/den i cabinen fordi de har en grei plassering av pumpe i baugpartiet, hos meg er det derimot veldig mye ledninger/annet der som vanskeligjør påkobling av slangene bak instrumentene/rett på rattpumpe, slangene må dessuten passere toalettet brønnen da eneste plassen til pumpen er i ett oppbevaringsrom framom/nærmere baugen, dvs mye !! knot.

Så til spørsmålet, kan jeg montere servopumpen på hydraulikkslangene med t-koblinger mellom utestyring å styresylinder/hydraulisk styring på motoren ? dvs i det store oppvevaringsrommet under luken i dørken på bakdekket ? (tegningen viser jo ikke den bakre styrepositionen men t-koblingene fra pumpen blir jo da liggende bak den)

Ut fra tegningen på bilde nr 1 tolker jeg det dit, oppfatter det dit att jeg faktisk vil få bedre effekt av det, noen med erfaring/kunnskap som kan svare på dette ?

Om dette er ok vil monteringen bli fryktelig enkel, tipper jeg ville bruke bare 4-5tim på hele jobben etter mange gjenomganger i hodet.Raymarinepomp_250416_233901_14.jpg.0b68a453ca7d633c02fc222a3245d63b.jpg.

Screenshot_20250417_002128_Chrome.jpg

Du kan montere pumpen hvor som helst i lengderetningen, det er en fordel at den monteres slik at det blir et jevnt fall fra rattpumpe(r) til styresylinder. 

Jeg monterer normalt autopilot pumper i et oppbevaringsrom ved siden av motoren. 

Lengden på slangene fra pumpen til der t-koblingene går innpå slangene til styringen skal vel heller ikke ha noe å si da pumpen ikke "er kjent" med lengden.

Tenker på det da jeg vil finne den plassen der slangene til den hydrauliske styringen ikke går i samlerøret som går gjenom skroget men ligger åpent, kanske bak i motorbrønnen.

Nei, spiller fint liten rolle. Uti teorien har Bernoulli noe om friksjon i fluider. Men jeg kan ikke tenke meg at hastigheten på oljen er så stor at det har noe å si i dette tilfellet. Nå vet jeg ikke ett plikk om hvor mange hundre meter lang båten din er.

Sett den der du har best plass, jeg hadde best plass ved styresylindren 

og har  to styreposisjoner , greide og få fall på returen helt til pumpa.

Pas på og få nok m2 på ledningene til pumps,

mitt opplegg

image.png.27c27db26f6a5325a959efa3ab208409.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Antall meter fra ratt til pumpe er o praksis uvesentlig på fritidsbåter. Større FB båter kan ha flere titalls meter med slanger mekkom 2-3 styrepossisjoner og pumpa som som regel er montert akter i nærheten av rorene.

Roger jo skrev 5 minutter siden:

Pas på og få nok m2 på ledningene til pumps,

Dette er viktig, og spesielt om det blir litt avstander 

Mvh. SAP

Dvs fall fra rattpumpe til sevopumpe, korrekt ? det blir ikke noe problem, pumpen blir stående ca 30cm over kjølen.

Spiller det noen rolle om retur/påfyllings slangen kobles til på bakre styreposisjon ? der er det bedre plass å lett å komme til, om det er ok blir monteringen veldig enkel.

Da blir i tilfelle alt av slange arbeid mellom bakre/ytre styreposisjon og styringen/motor, slipper da å innom cabinen, blir da bare antenne og skjermen som blir i cabinen.

Blir mange spørsmål, men vet etterhvert hva som gir den raskeste å beste løsningen.

Takker for alle innspill !

Rune.f skrev 17 minutter siden:

Spiller det noen rolle om retur/påfyllings slangen kobles til på bakre styreposisjon ? der er det bedre plass å lett å komme til, om det er ok blir monteringen veldig enkel.

ser ikke helt for meg hvor pumpene står

Påfyllingsplugg er også en lufteplugg må stå høyest. Rød

nedre pumpe må ha blindplugg  BLÅ

image.png.fa8be67e6564312a4d6aab2acfbd4946.png

Mine styringer står akkurat sånn👍

Tenker å plassere pumpen i luken i dørken ved siden av den blå "stolen" på bakdekket.

I teorien så kan vel de 2 t-koblingene kobles inn på slangene til styresylinder åpent i motorbrønnen ved styresylinder/motor ?

Får se om jeg tar bilder å poster av montering, mulig det kan spare andre for spekulering.

Screenshot_20250409_182930_Snapchat.jpg

Screenshot_20250409_182053_Snapchat.jpg

Screenshot_20250409_003428_Snapchat.jpg

Sjekket pris på slanger da settet mangler 2st, men hva er egentilg feil med norske båtforhandlere å måten de priser på, 6090kr for 3 slange stumper ??

Her Sleipner sine priser der du enkelt får perfekt lengde på slangene, 156kr/m å noen 100lapper for koblinger så du får tilpasset alt 100%.

Screenshot_20250417_182502_Chrome.jpg

Screenshot_20250417_204928_Chrome.jpg

Screenshot_20250417_204911_Chrome.jpg

Screenshot_20250417_182502_Chrome.jpg

Screenshot_20250417_204928_Chrome.jpg

Screenshot_20250417_204911_Chrome.jpg

Rune.f skrev for 13 timer siden:

Sjekket pris på slanger da settet mangler 2st, men hva er egentilg feil med norske båtforhandlere å måten de priser

Har du den røde?

det kan lønne seg og sjekke flere steder  Tess / Hydroscand det fins flere.

image.png.27623f09cf92269ea2e0a0cfbe72b86a.png

Har ikke de blå eller den røde enda, tenkte å kjøpe metervare slanger + koblinger for å få tilpasset lengdene så godt som mulig.

Men har bestemt meg for å montere slik ditt bilde viser, påfylling av olje vil vel da skje via bakre rattpumpe der rød slange er ?

Er vel samme prosedyre med luftingen som det var når hydraulisk styring ble montert ?

Rune.f skrev for 4 timer siden:

Men har bestemt meg for å montere slik ditt bilde viser, påfylling av olje vil vel da skje via bakre rattpumpe der rød slange er

Tegningen viser at pumpa du har inne er den høyeste..

Vil det si at den bakre pumpen er høyest? (den ute hos deg.)

I så fall skal returen gå fra  den bakre  til  pumpa inne og returen derfra til den elektriske, 

image.png.abc0c81de65b3d5da012f1df6c0d2cbc.png

En fyller på olje på den høyeste pumpa. og blind plugg på den laveste

Rune.f skrev for 20 timer siden:

Sjekket pris på slanger da settet mangler 2st, men hva er egentilg feil med norske båtforhandlere å måten de priser på, 6090kr for 3 slange stumper ??

Raymarine må nok ta skylden for den høye prisen for slangesettet, det har Raymarine artikkelnummer. 

Rune.f skrev for 4 timer siden:

Er vel samme prosedyre med luftingen som det var når hydraulisk styring ble montert ?

Du må lufte på vanlig måte, men det er ikke tilstrekkelig til å få vekk lufta fra autopilotpumpa og slangene rundt den. 

Postet om dette her på baatplassen.no for et par dager siden. Jeg har originalt beskrevet lufting av autopilotpumpe flere ganger på THT forumet. Siden jeg ikke gidder å ta jobben med å oversette eller skrive det på nytt på norsk så blir det på engelsk. 

Manually turn the wheel in one direction while running the autopilot in manual mode the oposite direction such that the engine stays in almost the same position is the way to get air out of the autopilot pump and hoses. This has to be repeated several times in both directions. I prefer to have a clear hose connected to the wheel pump while doing this. The other end of the hose should be connected to a reservoir filled with hydraulic oil. When there is no more bubbles coming up the clear hose the bleeding of the autopilot system is done. In addition extra bleeding of the steering cylinder is usually also required.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...