Jump to content

Landstrømpakker og galvanisk isolator

Cocytus

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en Jeanneau Merry Fisher 795 uten landstrøm. Jeg tenke å ettermontere dette ved å kjøpe en landsstrømpakke fra Defa eller Ratio. Målet er å kunne få montert en stikkontakt med 220v i byssa tilkoblet varme og en stikkontakt for tilkopling av lader som skal lade ett startbatteri, ett forbruksbatteri og batteriet til baugpropell når jeg ligger i hjemmehavn.

Jo mere jeg har lest om dette jo mindre sikker blir jeg på fremgangsmåten. Jeg ser at det egentlig anbefales en galvanisk transformator som er langt over prisklasse for dette prosjektet. Men noen plasser anbefaler også en galvanisk isolater som er mere rimelig. 

Så til spørsmålet:

Defa sin landstrømpakke er et plugin system. Jeg finner ikke noen galvanisk isolator som passer i dette systemet. Men de angir at el-sentralen denne leveres med  "inneholder standard “sink saver” som reduserer galvanisk korrosjon av metaller i båten." og "Den blanke jordkabelskruen er innvendig tilkoblet en katodebeskyttet diode-bro som minsker risikoen for tæring ved landstrømstilkobling."   

Betyr dette at det ikke er nødvendig med galvanisk isolator i tillegg med denne pakken? Kan man evt kjøpe en galvanisk isolator og "fiske" ut jordledningen av kablene til Defasystemet

https://www.maritim.no/defa-landstrompakke-2

Ratio sitt system finner jeg ikke noen informasjon lignende den som Defa sin. Men jeg ser man kan kjøpe en galvanisk isolator til dette systemet utenom. Men ratio sin sentral har bare en utgang så da må man han en splitter og kjøre alle kontakter på samme krets, noe jeg helst ville unngå. 

https://www.sotranot.no/ratio-landstrømpakke-plugplay?gad_source=1&gbraid=0AAAAACWu-7GbNMw2PkxefdvkDyk06IjWW&gclid=Cj0KCQjwzYLABhD4ARIsALySuCQ3ChWvLDGVXL5jUw1P-p7ASFPJOHQYiN-YhRfu-AGZRY4MeorPN5UaApYuEALw_wcB

https://webshop.nettbaat.no/products/ratio-galvanisk-isolator?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign={campaignname}&utm_content={adgroupname}&utm_term=&gad_source=1&gbraid=0AAAAAC8ktdK-e9cMG1UpTxyLRvva5FuMk&gclid=Cj0KCQjwzYLABhD4ARIsALySuCQVjwMLyAUJqxj0_GVXvJ5ZfnjPGVHH6ehx-CXIJbVYLQEoTZ1p0ToaAhyyEALw_wcB

Takknemlig for svar

Cocytus skrev On 17.4.2025 at 14.19:

Jeg tenke å ettermontere dette ved å kjøpe en landsstrømpakke fra Defa eller Ratio. Målet er å kunne få montert en stikkontakt med 220v i byssa tilkoblet varme og en stikkontakt for tilkopling av lader som skal lade ett startbatteri, ett forbruksbatteri og batteriet til baugpropell når jeg ligger i hjemmehavn.

230V ombord må være jordet via landstrømskabelen, koblingen som Defa viser innebærer tilsynelatende (uklar fremstilling) lokal jord i båten, noe som ikke er lovlig lenger.

Du trenger ikke galvanisk isolator hvis du kun har stikkontakt og intet 230V utstyr med mulig forbindelse til sjøen. Typisk varmtvannsbereder. Og har man det er det skilletrafo som gjelder, såkalt "galvanisk skille" er egentlig ikke noe skille og gir ikke beskyttelse for jordfeil fra 230V.
De fleste moderne batteriladere har innebygget skilletrafo.

Her er regelverket for jording.

Det er vel potensielt forbindelse til sjøen via lader til batteri til motor og motorfeste. 

Litt rart hvis det selges landstrømpakker som ikke er lov å montere. 
Går ut i fra at det er jord i landstrømanlegget. Problemet slik jeg har forstått det er ved feil på dette som kan gi galvanisk tæring

Cocytus skrev for 3 timer siden:

Det er vel potensielt forbindelse til sjøen via lader til batteri til motor og motorfeste. 

Ikke med moderne ladere med skilletrafo, f.eks. fra CTEK. De har også ujordet kabel.

Cocytus skrev for 3 timer siden:

Litt rart hvis det selges landstrømpakker som ikke er lov å montere. 

Ja, det har vært omtalt flere ganger på forumet. Antagelig er 230V ut fra boksen koblet til landjord, men bruksanvisningen villedende.

Jeg klarer ikke å finne informasjon ladere med galvanisk skille og 3 utganger. Vet du om et alternativ. 
Ser maritim stort sett selger Victron. Men ser ingen informasjon om galvanisk skille på disse. 

Holder det ikke med én utgang, du har vel bare én dynamo?

Galvanisk skille er irrelevant når laderen er dobbeltisolert og har innebygget skilletrafo. Og er kun egnet til å stoppe galvaniske strømmer forårsaket av metaller i kontakt med sjøen, ikke jordfeil på 230V. Rart at  Defa snakker om dette ifm en landstrømssentral.

Landstrømanlegget på min båt er selvbygget med Biltema varer av forrige eier og har fungert bra. Men jeg var plaget med nabobåter som forårsaket jordingsfeil og mye mer tæring enn jeg hadde på tidligere båthavn. Kjøpte meg en Victron galvanisk skillerele, og nå varer anodene på flaps og drev dobbelt så lenge. Altså påvirkes båten av både sjø og landstrøm i mine øyne og forklarer viktigheten av et skillerele.

Ingar skrev 7 minutter siden:

Ok, den er vel dobbeltisolert. Mulig han som installerte anlegget ombord har koblet landjorden til motorgods.

Det er ikke umulig, selv om selger sa at det var en faglært elektriker som hadde montert landstrømanlegget med både jordfeilbryter og automatsikringer(sikringen ser jeg). Har ikke sjekket det elektriske anlegget, da jeg kan minimalt om slike ting. Men det var en del ting som måtte ordnes etter at jeg ovetok båten.

Ingar skrev for 2 timer siden:

Høres ut som om noen har koblet landstrømsjorden til batteri minus.

Jeg kjøpte Ladix av Rosenquist  og fikk beskjed om å kaste Jordledningen fra sentralen til batteriene siden jeg hadde Topola system i stålbåten og  ikke tukle med landjorden. 

Har denne  i eldre utgave 2X15A https://bilradiospes.no/defa/705300/defa-multicharger-batterilader-2x12a-2-x-12a

Og bare dobbeltisolert utstyr så er det som å strekke en skjøteledning ombord og en lever godt på landjorden fra marinan.

Og en må gi avkall på varmtvannsbereder på 220V . 

Det fine med Defa er at det fins mye kabler i nyere biler hos høgger`n

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...