Jump to content

Trebåt Kartplotter/ekkolodd svinger. Hva er det beste alternativet for meg?

AndersFridtjof

Recommended Posts

Hei, holder på å pusse opp en gammel 25fots tresjark. I den sammenheng tenkte jeg å få montert kartplotter/ekkolodd. Valget står i mellom raymarine element hv9 og lowrance elite fs9. Hva er det riktige valget av svinger/giver for disse? Må selvfølgelig være en gjennomgående bronsegiver siden det er båt av tre. Hovedsakelig fiske på ca 20-150m, men har vært greit å få loddet dypere.

20241027_152400.jpg

Gå for Elite-9 FS. Hvis du ønsker å se fisk på 150m og dypere så anbefaler jeg B285M svinger. Budsjett alternativet er en B45 svinger, da kan du skimte større sei på 140-150m, denne ytelsen vil du bare få med Lowrance og Simrad. 

Her viser jeg på THT forumet hva en 600W Airmar svinger (B60, P66, B45) kombinert med Lowrance eller Simrad ekkolodd er godt for. 

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/1184241-simrad-go12-xse-b60-transducer.html

AndersFridtjof skrev 9 minutter siden:

Går det fint å koble airmar b60 opp til lowrance? Eller må det være giver av samme merket? Kan ikke forstå at det skal være et problem.

Du kan fint koble Airmar til Lowrance,

men du må kjøpe giver med riktig plugg tilpasset Lowrance/Simrad. 

B45 og B60 har samme svingerelement, B45 er den som egner seg til skroget på din båt. 

Du kan kutte av kontakten og spleise inn en 9-pinns Lowrance kontakt. 

B45 er tilgjengelige som Mix & Match svinger med Lowrance 9-pinns kontakt fra USA. 

abbor skrev 41 minutter siden:

Ja den kan tilpasses skrogvinkelen. Fairingen kuttes slik at den passer med skrogvinkelen. 

Låner tråden til et spørsmål.

Må en bruke fairing til B45? Eller kan en legge litt epoxysparkel mellom for "oppretting"? Har båt med maks 8-9 knop.

Mh Arejane

Behøver ikke å bruke fairing for båter med lav hastighet. Men det trengs "noe" for å få riktig vinkel både på utsiden og innsiden av skroget. På en trebåt kan dette noe være av tre, på en GRP båt bør det vel være av et syntetisk materiale. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...