2incognito Startet 17.April Link til dette innlegget Startet 17.April Hei, vi har laget en GPT som er omhandler alt om båter og båtliv, fra navigasjon, vedlikehold, manøvrering, forslag til gjestehavner og mye mye mer. Hensikten med den er at alle vi som googler nå kan få mer presise og korrekte svar raskere. Den er stadig under forbedring. GPT'en er gratis, og vil være gratis også i fremtiden, og er kun ment som informerende. Den skal normalt gi kilder til alt den opplyser om. Om noen ønsker å prøve den ut og gi tilbakemeldinger på ting som ikke fungerer er det kjempeflott . Det kreves at man har et gratisabonnement på chatgpt, www.chatgpt.com. Kommentar fra moderator: Siden er slettet, se her. Her presenterer den seg selv: ⚓ Møt Båtassistenten – din digitale båtvettguide Båtassistenten er en kunnskapsrik og hjelpsom digital veileder for alle som ferdes på sjøen – enten du er fersk båtfører eller erfaren skipper. Den gir deg klare og trygge svar om: Navigasjon og kartlesing Sjøveisregler og båtførerprøven Fortøyning, ankring og manøvrering Vedlikehold av motor og båt Sikkerhet, nødprosedyrer og førstehjelp Elektrisk anlegg og teknisk utstyr Miljøhensyn og ansvarlig båtliv Båtassistenten bygger på oppdatert informasjon fra pålitelige kilder som Kystverket, Sjøfartsdirektoratet, Redningsselskapet og fagmiljøer innen båt og maritim sikkerhet. 🧭 Enten du lurer på hvordan du leser et sjøkart, starter en påhengsmotor som fusker, eller skal sikre båten i sterk vind – Båtassistenten gir deg gode svar, forklart på en enkel måte. ⚠️ Viktig å vite Selv om Båtassistenten gir råd basert på oppdatert fagkunnskap og offentlige retningslinjer, kan det forekomme feil eller misforståelser. Tjenesten er ikke en erstatning for: Profesjonell veiledning fra autoriserte fagpersoner Offentlige lover og forskrifter Egen dømmekraft og lokalkunnskap Bruk alltid sunn fornuft, og dobbeltsjekk kritisk informasjon med pålitelige kilder eller myndigheter før du tar beslutninger til sjøs. Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Hva er en gpt? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
chrisrik Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Snedig ☺️👌 Gjør det litt tryggere å bruke. Eksempler på kilder er norske. Vurdert å utvide til engelske kilder også? Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Haveseiler I Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Artig. Jeg aner jo ikke om gpt hallusinerer, eller ikke. men jeg spurte den det samme spørsmålet som jeg nettopp stilte her i båtforumet: Spørsmål: "på en volvo penta md2040, skal hullene i akslingen som ventilløfterne er montert på stemme overrens med hullene i ventilløfterne?" Svaret kom kjapt og selvsikkert: "Ja, hullene i akslingen og hullene i ventilløfterne på en Volvo Penta MD2040 skal stemme overens – og det er helt avgjørende for riktig montering." Nå hender det jo at ChatGPT juger så det renner, men jeg må jo si at dette virker fornuftig. Spennende tjeneste! Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April GPT står for Generative Pre-trained Transformer og er en type kunstig intelligens som anvendes for naturlig forståelse og generering av språk. Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April chrisrik skrev 28 minutter siden: Snedig ☺️👌 Gjør det litt tryggere å bruke. Eksempler på kilder er norske. Vurdert å utvide til engelske kilder også? Den er satt opp slik at den også siterer f.eks engelske eller utenlandske kilder. Du kan be den gi deg svar internasjonale eller engelske kilder. Utfordre den gjerne slik at den kan forbedres. Og viktig, om den gir feil informasjon så gi endelig beskjed. Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Hehe. Jeg lurte først på om 2incognito var en bot, men hen har jo båt. Syretesten blir om Båtassistenten kan legge spørsmålet om hva man kan gjøre selv på 12V anlegget dødt en gang for alle. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Steihy skrev 6 minutter siden: Hehe. Jeg lurte først på om 2incognito var en bot, men hen har jo båt. Syretesten blir om Båtassistenten kan legge spørsmålet om hva man kan gjøre selv på 12V anlegget dødt en gang for alle. Dette svarte gpt på spørsmålet ditt: Du kan gjøre ganske mye selv med 12V-anlegget om bord – så lenge du vet hva du gjør og tar nødvendige sikkerhetshensyn. Her er en oversikt over hva du trygt kan gjøre selv, hva du bør være forsiktig med, og hva du bør overlate til fagfolk. ✅ Dette kan du vanligvis gjøre selv (trygt og lovlig): 🔋 Batterivedlikehold Kontrollere og etterfylle væskenivå (på åpne blybatterier) Rengjøre batteripoler og smøre med polfett Måle spenning med multimeter Lade batterier med egnet lader 🔌 Enkle installasjoner og utskiftninger Skifte/montere brytere, stikkontakter og sikringer (med riktig dimensjonering) Bytte pærer eller LED-lamper Montere mindre forbrukere som vifter, lamper, USB-ladere (med sikring) Trekke og merke kabler, forutsatt at du bruker riktig kabeltype og tverrsnitt 🛠️ Feilsøking Bruke multimeter for å sjekke spenning, jordfeil og strømbrudd Spore dårlige koblinger, irr eller brudd Sjekke ladespenning fra dynamo eller solcelle Husk: Bruk alltid fortinnede marine kabler, krympestrømper, riktig dimensjonering og korrosjonssikre koblinger! ⚠️ Dette bør du være forsiktig med: Endringer i hovedstrømfordelingen (fordelingspanel, hovedsikring) Parallellkobling av batteribanker (med ulik alder/type) Montering av laderegulatorer eller vekselrettere uten forståelse for strømstyrke og varmeutvikling Tilkobling til landstrøm – dette gjelder 230V og krever sertifisering! ⛔ Dette bør fagfolk ta seg av: Alle installasjoner som berører 230V/landstrøm Ombygging av hovedsikringssystem eller ladesystem Montering av batteribanker over 24V eller litiumsystemer med BMS (Battery Management System) Integrering av navigasjonssystemer og autopilot som krever nøyaktig kalibrering og skjerming Kilde: Båtmagasinet – 12V-anlegg i båten Vil du lære mer? Sikker installasjon av 12V-anlegg – Maritim.no Guide til båtens elektriske anlegg – Seatronic Tips til feilsøking – Båtmagasinet Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April "Syretesten" var nærmest en intern spøk på forumet etter mange og lange diskusjoner, den siste helt nylig. Jeg vet ikke om du har sett den. Om ikke, gå gjennom gjennom denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/177292-strømopplegg-i-båt-hva-kan-man-gjøre-selv/ og vurder svaret ditt mot den. Lykke til. Når det er sagt - spennende prosjekt. Redigert: spørsmålet er juridisk, hva er lov. Hva som er fornuftig er en egen diskusjon. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Steihy skrev 7 minutter siden: "Syretesten" var nærmest en intern spøk på forumet etter mange og lange diskusjoner, den siste helt nylig. Jeg vet ikke om du har sett den. Om ikke, gå gjennom gjennom denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/177292-strømopplegg-i-båt-hva-kan-man-gjøre-selv/ og vurder svaret ditt mot den. Lykke til. Når det er sagt - spennende prosjekt. Jeg tok deg på ordet og ba GPT sammenligne svaret den gav med tråden du viste til. Den svarte følgende: Etter å ha gjennomgått diskusjonen på Båtforumet om hva man kan gjøre selv med strømopplegg i båt, er det tydelig at det er enighet om at man kan utføre mye selv på 12V-anlegget, mens arbeid på 230V landstrømsanlegg bør overlates til fagfolk. ✅ Hva du trygt kan gjøre selv (12V-anlegg) Både i tidligere informasjon og i diskusjonen på Båtforumet er det enighet om at følgende oppgaver kan utføres av båteiere med grunnleggende kunnskap: Batterivedlikehold: Kontrollere og etterfylle væskenivå, rengjøre poler og måle spenning. Enkle installasjoner: Montere eller bytte brytere, stikkontakter, lamper og sikringer, forutsatt riktig dimensjonering og sikring. Feilsøking: Bruke multimeter for å identifisere spenningstap, dårlige koblinger eller brudd. Flere forumbrukere anbefaler å gjøre slikt arbeid selv for å spare kostnader og bli bedre kjent med båtens elektriske system. Det understrekes imidlertid viktigheten av å bruke riktig kabeldimensjon, sikre alle kurser og følge god praksis for installasjon. ⚠️ Hva du bør være forsiktig med Oppgaver som krever mer avansert kunnskap og erfaring inkluderer: Endringer i hovedstrømfordelingen: Arbeid på hovedsikringssystemet eller distribusjonspanel. Parallellkobling av batteribanker: Spesielt med batterier av ulik alder eller type. Installasjon av laderegulatorer eller vekselrettere: Krever forståelse for strømstyrke og varmeutvikling. Forumdiskusjonen viser at mens noen båteiere har utført slike oppgaver selv, anbefales det generelt å søke råd eller hjelp fra personer med relevant kompetanse for å sikre korrekt og sikker installasjon. ⛔ Hva du bør overlate til fagfolk (230V landstrøm) Det er bred enighet om at arbeid på 230V landstrømsanlegg bør utføres av kvalifiserte fagfolk. Dette inkluderer: Installasjon av landstrømsystemer: Krever sertifisering og må følge forskriftsmessige krav. Arbeid på 230V-kurser: Inkluderer montering av sikringsskap, jordfeilbrytere og tilkobling til landstrøm.Baatplassen Selv om enkelte produkter, som Ladix-pakker, er designet for å være brukervennlige, understrekes det at installasjonen fortsatt må være forskriftsmessig og at det er brukerens ansvar å sikre dette.Baatplassen 📌 Oppsummering Du kan trygt utføre grunnleggende arbeid på 12V-anlegget selv, forutsatt at du har nødvendig kunnskap og følger god praksis. Mer avanserte oppgaver og alt arbeid på 230V landstrømsanlegg bør overlates til fagfolk for å sikre sikkerhet og overholdelse av forskrifter. Videre lesning om elektriske installasjoner i båt Baatplassen Treng tips til båtelektriker og kva bør gjerast! - Baatplassen.no for 1 496 døgn siden Baatplassen El tegning til båt - Båtforumet - Baatplassen.no for 1 252 døgn siden Baatplassen Nidelv 28 og renovering av strømopplegg - Baatplassen.no Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Jeg har selv brukt betalingversjon av chatgpt i lange utredninger om hvordan dette skal forstås i praksis. Det samme har mange andre i diskusjonen. Jeg har blitt villedet fullstendig. Jeg sitter med en unnskyldning fra chatgpt for at den gjorde det. Å sende det tilbake slik du har gjort, kan ikke gå. Den lærer ikke, den begynner på nytt. Å oppgi forumet som kilder på svar til forumet virker veldig lettvint. Er du en bot likevel? For å forstå hvorfor konklusjonen ikke er brukbar, må du lese diskusjonene og holde opp mot konklusjonen. Det kan du ikke ha rukket før du svarte. Men det illustrerer svakheten i prosjektet. Brukeren (Båtassistenten) kan ikke bli smartere enn platformen (chatgpt). Mer spesifikk og trent på søk, men ute av stand til å vurdere om den er på villspor. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
VonSchnellfahrer Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Steihy skrev 23 minutter siden: Mer spesifikk og trent på søk, men ute av stand til å vurdere om den er på villspor. Interessant nok gjelder det noen ganger oss mennesker også. 🤭 Sånn sett gjelder det fortsatt å sanke ulike meninger, erfaringer, faginnspill fra litteratur eller fagfolk, der GPT og forum er verktøy med styrker og svakheter- og gjøre seg opp en mening som man selv kan leve med. Finner ofte selv at i slutten av prosjektet besitter jeg erfaringen jeg så gjerne skulle hatt i begynnelsen. 🫣 Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Haveseiler I skrev for 2 timer siden: Spørsmål: "på en volvo penta md2040, skal hullene i akslingen som ventilløfterne er montert på stemme overrens med hullene i ventilløfterne?" Svaret kom kjapt og selvsikkert: "Ja, hullene i akslingen og hullene i ventilløfterne på en Volvo Penta MD2040 skal stemme overens – og det er helt avgjørende for riktig montering." Jeg stilte akkurat samme spørsmålet til vanlig chatgpt. Her er svaret, jeg har ikke rørt det. Du sa: På en Volvo Penta md2040, skal hullene i akslingen som ventilløfterne er montert på stemme overens med hullene i ventilløfterne? ChatGPT sa: Ja, på en Volvo Penta MD2040 må hullene i akslingen (kamakselen) stemme overens med hullene i ventilløfterne (tappene som aktiverer ventilene via støtstenger og vippearmer). Dette er viktig for korrekt ventilåpning og lukking i forhold til motorens syklus. Hvis du snakker om montering av selve ventilløfterne (tappene) i motorblokken i forhold til kamakselen: Hver ventilløfter må plasseres slik at den ligger korrekt over sitt respektive kamlobe. Hullene i ventilløfterne (dersom du mener smørehull eller lignende) må være korrekt orientert slik at de får olje. Hvis det er hull i kamakselen du refererer til, så er det trolig smørehull eller posisjoner for korrekt plassering, og de må da matche med smørebaner eller posisjoner i blokken/løfterne. Kan du spesifisere litt mer hva du mener med "hullene i akslingen" og "hullene i ventilløfterne"? Tenker du på innfesting, smøring, eller timing? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Steihy skrev 1 time siden: Jeg har selv brukt betalingversjon av chatgpt i lange utredninger om hvordan dette skal forstås i praksis. Det samme har mange andre i diskusjonen. Jeg har blitt villedet fullstendig. Jeg sitter med en unnskyldning fra chatgpt for at den gjorde det. Å sende det tilbake slik du har gjort, kan ikke gå. Den lærer ikke, den begynner på nytt. Å oppgi forumet som kilder på svar til forumet virker veldig lettvint. Er du en bot likevel? For å forstå hvorfor konklusjonen ikke er brukbar, må du lese diskusjonene og holde opp mot konklusjonen. Det kan du ikke ha rukket før du svarte. Men det illustrerer svakheten i prosjektet. Brukeren (Båtassistenten) kan ikke bli smartere enn platformen (chatgpt). Mer spesifikk og trent på søk, men ute av stand til å vurdere om den er på villspor. Jeg vet ikke om jeg skjønner helt hva du skriver. I og med at du viste til en spesifikk tråd la jeg inn tråden i GPT'en for å se om det den svarte var ok. Og slik jeg oppfatter det var det opprinnelige svaret korrekt. Tar jeg feil her så gi meg beskjed og det er helt avgjørende for brukbarheten at svarene den gir er korrekte. Og jeg tror du misforstår det som kom med med vedr kilder til forumet. Informasjonen den gir er jo basert på at den har funnet relevante kilder, og faktisk har funnet dette på forumet. Personlig mener jeg bare det er positivt. Men det er helt klart at denne teknologien er under utvikling, og på ingen måte 100 % å stole på. Men er du uenig i svaret så har jeg stor interesse å vite dette nettopp for å forsøke på forbedre slik at svarene blir enda mer korrekt. Og nei, jeg er ikke en bot, dersom du fortsatt er usikker på det. Dersom du mener den gir feil svar evt farlige svar tar jeg den bort umiddelbart. Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Det er ikke spørsmål om korrekt, men om det kan brukes til noe. Og hvordan en kan vite om det er korrekt. Vi vet hva som står der. Du kan mene det er positivt å oppgi trådene som kilder. Om du leser dem vil du forhåpentligvis skjønne hvorfor det ikke er det. Jeg har nå brukt noen timer på å forsøke å gi deg en pekepinn. Det virker for meg fremdeles som du ikke har lest trådene. Vi gjør det omvendt. Du leser trådene og vurderer så om du synes konklusjonen er god og dekkende, og om det gir mening å oppgi forumet som juridiske kilder. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
JRK Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April 2incognito skrev for 2 timer siden: Dette svarte gpt på spørsmålet ditt: Du kan gjøre ganske mye selv med 12V-anlegget om bord – så lenge du vet hva du gjør og tar nødvendige sikkerhetshensyn. Her er en oversikt over hva du trygt kan gjøre selv, hva du bør være forsiktig med, og hva du bør overlate til fagfolk. ⛔ Dette bør fagfolk ta seg av: Alle installasjoner som berører 230V/landstrøm Ombygging av hovedsikringssystem eller ladesystem Montering av batteribanker over 24V eller litiumsystemer med BMS (Battery Management System) Integrering av navigasjonssystemer og autopilot som krever nøyaktig kalibrering og skjerming Her er ett godt eksempel på att man skal holde tungen rett i munnen om hvordan man spør. Jeg har jo installert Litimebatterier med innebygd BMS. Og her svarer ChatGPT at det kan jeg. Samtidig i innlegget over sier ChatGPT at det må fagfolk ta seg av. Her er mit spørsmål og ChatGPT sitt svar, hvor de bekrefter det motsatte, med mindre de tror at jeg er en fagperson Kan jeg som privatperson bytte ut mine gamle gam batterier og erstatte disse med Litime lithiumbatterier svar: ChatGPT sa: Ja, du kan ofte bytte ut gamle AGM- eller blysyrebatterier med LiTime litiumbatterier (LiFePO4), men det er noen viktige ting du bør sjekke først for å sikre at det fungerer trygt og effektivt: ✅ Ting du må sjekke før du bytter: Ladesystemet ditt – er det kompatibelt? – Litiumbatterier krever en litt annen ladespenning enn AGM. – Sjekk at laderen (f.eks. landstrømslader, solregulator, dynamo/regulator i båt/bobil) støtter LiFePO4 – eller at den kan stilles inn til Så spør jeg, Kan jeg som privatperson bytte ut mine gamle agm batterier med lithiumceller med separat BMS Svar: Ja, som privatperson kan du bytte ut AGM-batterier med løse lithiumceller og egen BMS, men det kommer med et ansvar – og noen ting du må vite og være forsiktig med. Her er en oversikt: ✅ Det er lov – men krever kunnskap og sikkerhet Du har lov til å sette sammen dine egne batterier til privat bruk i f.eks. bobil, hytte, båt eller hjemmeprosjekter. 2incognito skrev for 2 timer siden: Kilde: Båtmagasinet – 12V-anlegg i båten Vil du lære mer? Sikker installasjon av 12V-anlegg – Maritim.no Guide til båtens elektriske anlegg – Seatronic Tips til feilsøking – Båtmagasinet Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Steihy skrev 40 minutter siden: Det er ikke spørsmål om korrekt, men om det kan brukes til noe. Og hvordan en kan vite om det er korrekt. Vi vet hva som står der. Du kan mene det er positivt å oppgi trådene som kilder. Om du leser dem vil du forhåpentligvis skjønne hvorfor det ikke er det. Jeg har nå brukt noen timer på å forsøke å gi deg en pekepinn. Det virker for meg fremdeles som du ikke har lest trådene. Vi gjør det omvendt. Du leser trådene og vurderer så om du synes konklusjonen er god og dekkende, og om det gir mening å oppgi forumet som juridiske kilder. Jeg tror vi gjør det enklere. Jeg sletter GPT'en så bruker vi ikke mer tid på det. Er den upresis så har den ingen verdi. Link to post
JRK Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Trykk på «vis hele sitatet i mitt forrige innlegg» for å les feilen chat gpt gjør Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Da det viser seg at GPT ikke fungerer som ønsket er det slettet. Takk for alle innspill. Om moderator ønsker det kan hele denne tråden slettes. Link to post
Steihy Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Jeg har ikke sagt det. Chatgpt er klar på at juridiske spørsmål er vanskelige, og at den er feilbarlig. Som sagt var det med akkurat dette spørsmålet som syretest nærmest en intern spøk etter uendelige diskusjoner. Spørsmalet kan ikke besvare fordi reglene er innbyrdes motstridende. Chatgpt kan være veldig presis på konkrete, praktiske spørsmål som finnes i sikre kilder, kataloger, kart etc. Et verktøy som kan spare mange omganger med googling, og presiseringer og forklaringer i Chatgpt, kan selvsagt ha verdi. Jeg testet spørsmålet om ankringsforhold rundt Urter mellom Haugesund og Utsira. Det er værutsatt, men mulig. Jeg har gitt opp tre ganger pga steinbunn, så spørsmålet var ikke en bare en test. Gpt brukte tre omganger på å forklare hvor det var, om botaniske og andre forhold, og at det ikke var lov å ankre i hekkesesongen. Og at jeg kunne gå til Utsira i stedet Da jeg gjentok spørsmålet utenom hekkesesongen, gjentok den hele regla. Da jeg ba den slutte å gjenta, og svare på spørsmålet, sa den at den skulle det, og gjentok alt sammen. Men, og her er greia: Da den endelig skjønte hva jeg spurte om, ga den detaljert og forståelig beskrivelse av forholdene, med vurderinger av vindretninger, swell, bunnforhold etc, og hvor det var best. Jeg skal faktisk ut og teste beskrivelsen neste gang. Jeg håper du tenker over dette en gang til. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
tobixen Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Det er tonnevis med nyttig informasjon på Båtplassen, og det som er så bra med et forum er at man straks blir korrigert dersom man kommer med tvilsom eller uriktig informasjon. Jeg mener at BP i så måte er en mer pålitelig kilde enn f.eks. Båtmagasinet slik det refereres til ovenfor. Det er faktisk ganske mange "seriøse" kilder hvor feil eller tvilsom informasjon presenteres som fakta. Problemet med et forum er at de linjene med informasjon som er relevant aldeles drukner i irrelevant informasjon, samt at det er svært vanskelig å finne frem til den informasjonen som man trenger. For ca ti år siden gjorde jeg et forsøk på å sette opp en wiki-løsning hvor ting kunne sammenfattes, med referanser til BP og andre kilder. Det kunne fungert bra om flere hadde bidratt. I 2025 er det ikke vits lengre, AI-løsninger er perfekte for å bla gjennom samtlige innlegg på BP og destillere det ned til et par avsnitt som besvarer spørsmålet man måtte ha. ChatGPT har imidlertid en uvane med å svare veldig skråsikkert, uansett om svaret er riktig eller ikke, og korrektivene man får her på forumet, de mangler. Jeg tror at en av grunnene til at båtwikiprosjektet strandet var at prosjektet veldig tidlig ble kritisert for å være en konkurrent til BP - en påstand jeg vil avvise på det sterkeste - men jeg tror allikevel at en del potensielle bidragsytere ble påvirket i negativ retning. Er "båtassistenten" en konkurrent til BP? I likhet med BP kan man stille spørsmål der og få svar. Best case kan Båtassistenten bidra til at folk får raske og presise svar på ting som allerede har vært diskutert i mange tråder her på BP, mens folk fortsetter å ta med seg vanskeligere og mer unike spørsmål til BP. Det var forøvrig slik Båtwiki også var tiltenkt. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Steihy skrev 2 minutter siden: Jeg har ikke sagt det. Chatgpt er klar på at juridiske spørsmål er vanskelige, og at den er feilbarlig. Som sagt var det med akkurat dette spørsmålet som syretest nærmest en intern spøk etter uendelige diskusjoner. Spørsmalet kan ikke besvare fordi reglene er innbyrdes motstridende. Chatgpt kan være veldig presis på konkrete, praktiske spørsmål som finnes i sikre kilder, kataloger, kart etc. Et verktøy som kan spare mange omganger med googling, og presiseringer og forklaringer i Chatgpt, kan selvsagt ha verdi. Jeg testet spørsmålet om ankringsforhold rundt Urter mellom Haugesund og Utsira. Det er værutsatt, men mulig. Jeg har gitt opp tre ganger pga steinbunn, så spørsmålet var ikke en bare en test. Gpt brukte tre omganger på å forklare hvor det var, om botaniske og andre forhold, og at det ikke var lov å ankre i hekkesesongen. Og at jeg kunne gå til Utsira i stedet Da jeg gjentok spørsmålet utenom hekkesesongen, gjentok den hele regla. Da jeg ba den slutte å gjenta, og svare på spørsmålet, sa den at den skulle det, og gjentok alt sammen. Men, og her er greia: Da den endelig skjønte hva jeg spurte om, ga den detaljert og forståelig beskrivelse av forholdene, med vurderinger av vindretninger, swell, bunnforhold etc, og hvor det var best. Jeg skal faktisk ut og teste beskrivelsen neste gang. Jeg håper du tenker over dette en gang til. Takk for dine innspill, det gav meg god innsikt i manglene og den er derfor slettet. Jeg har laget en ny, men den blir bare for internt bruk og deles med venner. Takk nok en gang, jeg er svært glad for at jeg ikke har laget en GPT som kan medføre fare eller gir feil informasjon på noe så viktig som elektrisitet i båt :-) Link to post
tobixen Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April En annen test, hvor mange døgn kan man ligge i strekk for anker i en uthavn? (Mange tror at fasit er to døgn, inkludert mange kilder som ser troverdige ut på internett. Høyesterett har konkludert med at det ikke foreligger noen grense på to døgn. I praksis kan en full septiktank sette begrensing på hvor lenge man kan ligge lovlig mindre enn 300 meter fra land ...) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April 16 hours ago, 2incognito said: GPT'en er gratis, og vil være gratis også i fremtiden, Det er et løfte som det er vanskelig å overholde, all den tid den baserer seg på underliggende tjenester (ChatGPT) som kanskje og kanskje ikke vil være gratis i fremtiden. OpenAI er blitt til et kommersielt prosjekt, det koster mye energi å svare på slike spørsmål, og det er ganske sikkert en kommersiell plan bak at tjenesten er gratis nå. I tillegg avhenger tjenesten "Båtassistent" på et enkeltmenneske som når som helst kan finne på at "dette var ingen god idé" og trekke ut pluggen :) Ifbm Båtwikien ble det også poengtert at man ikke viste hvilke baktanker jeg eventuelt hadde. Det prosjektet var imidlertid sikret av gode lisenser, noe "ondsinnet kommersialisering" ville ikke vært mulig. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
2incognito Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April tobixen skrev 1 minutt siden: Det er et løfte som det er vanskelig å overholde, all den tid den baserer seg på underliggende tjenester (ChatGPT) som kanskje og kanskje ikke vil være gratis i fremtiden. OpenAI er blitt til et kommersielt prosjekt, det koster mye energi å svare på slike spørsmål, og det er ganske sikkert en kommersiell plan bak at tjenesten er gratis nå. I tillegg avhenger tjenesten "Båtassistent" på et enkeltmenneske som når som helst kan finne på at "dette var ingen god idé" og trekke ut pluggen :) Ifbm Båtwikien ble det også poengtert at man ikke viste hvilke baktanker jeg eventuelt hadde. Det prosjektet var imidlertid sikret av gode lisenser, noe "ondsinnet kommersialisering" ville ikke vært mulig. Helt riktig, og det kom sikkert ikke godt nok fram at dette var en GPT som var frivillig å bruke. Og takket være gode innspill fra Steihy var det eneste rette å slette den. Når jeg prøvde den ut var det veldig presis på å linke til gode svar her på baatplassen og man fant lett svar på spørsmål, men ved å søke på baatplassen finner man jo de samme svarene, selv om det tar betydelig lengere tid. Men hensikten min var at selve GPT'en skulle være gratis, og iallefall idag er det gratis å bruke chatgpt. Men nå er alle problemene løst siden GPT er slettet, og jeg har bedt om at tråden slettes. Tanken var god, men helt tydelig var det verken gjennomtenkt eller fungerte bra nok. Så derfor er den slettet og ingen får feil informasjon :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn