Jump to content

vakuum i diesel tilførsel uttern d68

Mexos84

Recommended Posts

Hei. Sliter med vakuum i dieseltilførsel på 2.0qsd. Ingen tegn til dieseldyr i forfilter. Hendel på fødepumpe trekkes inn etter ca 5-6 sekunder. Kjørte i ca 1 time i dag før det gikk alarm og motor stoppet. Etter det klarer jeg kun å kjøre i ca 8 knopp.(2000 omdreininger) har full tank på båten. Noen som har erfaringer de vil dele??

Tett lufting på tanken? Prøv å kjøre med tanklokket åpent. Funker det da så er luftingen tett.

Neste steg, se om det sitter dieseldyr i dieselslangen fra filter til tank. Hos meg satt det en seig klump i en banjokobling på toppen v stigerøret etter fylling av dårlig diesel i London. (Motorstoppen kom i kuling i Biscaya..)

Prøvde med ekstern tank og da fungerer alt som det skal. Så problemet ligger nokk i tanken. Det finnes ingen tilgang til diesel tank på disse båtene så jeg må sikkert lage meg tilkomst. Noen som har gjort dette og kan komme med noen råd?

På noken av Utteren sine båter har det vert sprekk i sugerør på tanken.Røret er  tynt kobberlignende,det er tredd inn på stuss i tanken med o ringer som tetning.Ville prøvd å ta opp sugerøret,sjekka for sprekk,og evet snudd det.Ved sprekk i røret vil den suge falsk luft

Ser ut som det er faste koblinger på tanken. Men siden jeg får vakuum i tilførsel tyder det på at den ikke trekker falskluft vil jeg tro. Jeg kan prøve å tømme tanken med pumpe å håpe det som tetter den blir me ut. Hvis ikke må jeg lage meg en inspeksjons luke så jeg kommer meg inn i tanken å får rengjort den skikkelig.

Lufting på tanken fungerer. Men det er noe som tetter mellom tank og forfilter. Kommer ikke til for å få skrudd av slange mellom tank å forfilter da jeg ikke kommer til på tanksiden. Men når jeg blåser trykkluft igjennom den slangen går den som normalt en stund etterpå. Funket i flere timer til jeg traff en stor bølge. Da var det samme problem igjen.

Nei, men har åpnet hele forfilteret(innsatsfilter) uten å se tegn til dyr. Tror ikke problemet har forlatt tanken. Skal tømme tanken i morgen å gå inn med kamera for å se hvordan forholdene er. Hadde håpet å slippe å lage luke ned i tanken i år, men ser ut som jeg må gjøre det.

• 2 uker senere...

Problem løst.IMG_5816.jpeg.2472291a6c8df3a5d55dab8fc58f80f6.jpeg

måtte ta på hull i dørken på båten for å komme til dieseltank. Laget hullet ganske langt bak så jeg kunne komme til stigerøret. Stigerøret er sveiset inn i alu tanken så det er ingen mulighet for å få det opp. Laget et hull i tanken for å se etter dieseldyr eller evt andre fremmedlegemer i tanken. Tanken var helt ren innvendig og ingen tegn på at problemet kom derifra. Men mellom stigerøret og slangen sto det en tilbakeslagsventil. Den hadde noe rusk i seg. Fjernet kule og fjær i ventilen da jeg ikke ser noe poeng i å ha ventilen der da den bare skaper trøbbel. Limte på en aluplate i tanken og lagde en rustfriplate for å dekke hullet i dørken. Satte båten på sjøen og kjørte ca 1 time inn til solsiden i Trondheim for å spise pizza, for så å kjøre tilbake. Båten fungerte strålende hele turen. Sommeren er berget og rota til alt vondt viste seg å være en liten fjær og en kule.IMG_5823.jpeg.d136bb9fef2684391c7154c6f72865fb.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...