Jump to content

vakuum i diesel tilførsel uttern d68

Mexos84

Recommended Posts

Hei. Sliter med vakuum i dieseltilførsel på 2.0qsd. Ingen tegn til dieseldyr i forfilter. Hendel på fødepumpe trekkes inn etter ca 5-6 sekunder. Kjørte i ca 1 time i dag før det gikk alarm og motor stoppet. Etter det klarer jeg kun å kjøre i ca 8 knopp.(2000 omdreininger) har full tank på båten. Noen som har erfaringer de vil dele??

Tett lufting på tanken? Prøv å kjøre med tanklokket åpent. Funker det da så er luftingen tett.

Neste steg, se om det sitter dieseldyr i dieselslangen fra filter til tank. Hos meg satt det en seig klump i en banjokobling på toppen v stigerøret etter fylling av dårlig diesel i London. (Motorstoppen kom i kuling i Biscaya..)

Ser ut som det er faste koblinger på tanken. Men siden jeg får vakuum i tilførsel tyder det på at den ikke trekker falskluft vil jeg tro. Jeg kan prøve å tømme tanken med pumpe å håpe det som tetter den blir me ut. Hvis ikke må jeg lage meg en inspeksjons luke så jeg kommer meg inn i tanken å får rengjort den skikkelig.

Lufting på tanken fungerer. Men det er noe som tetter mellom tank og forfilter. Kommer ikke til for å få skrudd av slange mellom tank å forfilter da jeg ikke kommer til på tanksiden. Men når jeg blåser trykkluft igjennom den slangen går den som normalt en stund etterpå. Funket i flere timer til jeg traff en stor bølge. Da var det samme problem igjen.

Nei, men har åpnet hele forfilteret(innsatsfilter) uten å se tegn til dyr. Tror ikke problemet har forlatt tanken. Skal tømme tanken i morgen å gå inn med kamera for å se hvordan forholdene er. Hadde håpet å slippe å lage luke ned i tanken i år, men ser ut som jeg må gjøre det.

• 2 uker senere...

Problem løst.IMG_5816.jpeg.2472291a6c8df3a5d55dab8fc58f80f6.jpeg

måtte ta på hull i dørken på båten for å komme til dieseltank. Laget hullet ganske langt bak så jeg kunne komme til stigerøret. Stigerøret er sveiset inn i alu tanken så det er ingen mulighet for å få det opp. Laget et hull i tanken for å se etter dieseldyr eller evt andre fremmedlegemer i tanken. Tanken var helt ren innvendig og ingen tegn på at problemet kom derifra. Men mellom stigerøret og slangen sto det en tilbakeslagsventil. Den hadde noe rusk i seg. Fjernet kule og fjær i ventilen da jeg ikke ser noe poeng i å ha ventilen der da den bare skaper trøbbel. Limte på en aluplate i tanken og lagde en rustfriplate for å dekke hullet i dørken. Satte båten på sjøen og kjørte ca 1 time inn til solsiden i Trondheim for å spise pizza, for så å kjøre tilbake. Båten fungerte strålende hele turen. Sommeren er berget og rota til alt vondt viste seg å være en liten fjær og en kule.IMG_5823.jpeg.d136bb9fef2684391c7154c6f72865fb.jpeg

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...