Mexos84 Startet 17.April Link til dette innlegget Startet 17.April Hei. Sliter med vakuum i dieseltilførsel på 2.0qsd. Ingen tegn til dieseldyr i forfilter. Hendel på fødepumpe trekkes inn etter ca 5-6 sekunder. Kjørte i ca 1 time i dag før det gikk alarm og motor stoppet. Etter det klarer jeg kun å kjøre i ca 8 knopp.(2000 omdreininger) har full tank på båten. Noen som har erfaringer de vil dele?? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.April Link til dette innlegget Svart 17.April Du burde legge til full motorbenevning i trådtittel, her er det motor som skaper vacuum, ikke båten.. bra for søkbarhet også. Har du forsøkt å suge i returslangen inn på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Tett lufting på tanken? Prøv å kjøre med tanklokket åpent. Funker det da så er luftingen tett. Neste steg, se om det sitter dieseldyr i dieselslangen fra filter til tank. Hos meg satt det en seig klump i en banjokobling på toppen v stigerøret etter fylling av dårlig diesel i London. (Motorstoppen kom i kuling i Biscaya..) Sitér dette innlegget Link to post
Mexos84 Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Prøvde med ekstern tank og da fungerer alt som det skal. Så problemet ligger nokk i tanken. Det finnes ingen tilgang til diesel tank på disse båtene så jeg må sikkert lage meg tilkomst. Noen som har gjort dette og kan komme med noen råd? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April På noken av Utteren sine båter har det vert sprekk i sugerør på tanken.Røret er tynt kobberlignende,det er tredd inn på stuss i tanken med o ringer som tetning.Ville prøvd å ta opp sugerøret,sjekka for sprekk,og evet snudd det.Ved sprekk i røret vil den suge falsk luft Sitér dette innlegget Link to post
Mexos84 Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Ser ut som det er faste koblinger på tanken. Men siden jeg får vakuum i tilførsel tyder det på at den ikke trekker falskluft vil jeg tro. Jeg kan prøve å tømme tanken med pumpe å håpe det som tetter den blir me ut. Hvis ikke må jeg lage meg en inspeksjons luke så jeg kommer meg inn i tanken å får rengjort den skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Prøvd det jeg skrev? Sitér dette innlegget Link to post
Mexos84 Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Lufting på tanken fungerer. Men det er noe som tetter mellom tank og forfilter. Kommer ikke til for å få skrudd av slange mellom tank å forfilter da jeg ikke kommer til på tanksiden. Men når jeg blåser trykkluft igjennom den slangen går den som normalt en stund etterpå. Funket i flere timer til jeg traff en stor bølge. Da var det samme problem igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Da sitter det en klump et sted i stigerøret eller i en kran. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.April Link til dette innlegget Svart 18.April Har du dieselfilter med seglass i bunnen? Sitér dette innlegget Link to post
Mexos84 Svart 18.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April Nei, men har åpnet hele forfilteret(innsatsfilter) uten å se tegn til dyr. Tror ikke problemet har forlatt tanken. Skal tømme tanken i morgen å gå inn med kamera for å se hvordan forholdene er. Hadde håpet å slippe å lage luke ned i tanken i år, men ser ut som jeg må gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Mexos84 Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Problem løst. måtte ta på hull i dørken på båten for å komme til dieseltank. Laget hullet ganske langt bak så jeg kunne komme til stigerøret. Stigerøret er sveiset inn i alu tanken så det er ingen mulighet for å få det opp. Laget et hull i tanken for å se etter dieseldyr eller evt andre fremmedlegemer i tanken. Tanken var helt ren innvendig og ingen tegn på at problemet kom derifra. Men mellom stigerøret og slangen sto det en tilbakeslagsventil. Den hadde noe rusk i seg. Fjernet kule og fjær i ventilen da jeg ikke ser noe poeng i å ha ventilen der da den bare skaper trøbbel. Limte på en aluplate i tanken og lagde en rustfriplate for å dekke hullet i dørken. Satte båten på sjøen og kjørte ca 1 time inn til solsiden i Trondheim for å spise pizza, for så å kjøre tilbake. Båten fungerte strålende hele turen. Sommeren er berget og rota til alt vondt viste seg å være en liten fjær og en kule. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Velfortjent pizza 😁👍 Lærerikt for veldig mange dette, fint med detaljert tilbakemelding 👍 Sitér dette innlegget Link to post
utternd68 Svart Mandag 17:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:25 Hei, Har du bilde så jeg kan se hvor du tok hull i dekket ? Mvh Uttern eiger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.