Jump to content

Ventilsmøring, Volvo Penta MD2040

Haveseiler I

Recommended Posts

Hei! Jeg har et spørsmål:

De seks ventilløfterne (rockers) sitter på en hul aksling (rocker shaft). I akslingen er det seks hull - ett for hver ventilløfter.

Det er også hull øverst i alle ventilløfterne, og det er jo her olja kommer ut.

Så til spørsmålet: Skal hullene i akslingen peke oppover sånn at olja kommer ut av ventilløfterne når de står i riktig posisjon? Ett søk på "rocker shaft alignment" gir meg treff på diverse engelske motorer, og MD2040 har jo slektskap til England (Perkins).

På min MD2040 peker hullene nedover. De vil dermed aldri komme i samme posisjon som hullene i ventilløfterne.

Det står ingenting om dette i manualen. Så har det ikke noe å si hvilken vei hullene peker, eller er akslingen på min MD2040 feilmontert? Det hører med til historien at min MD2040 har en forferdelig tikkelyd som jeg aldri har klart å bli kvitt. Kan dette være årsaken? Jeg har forstått på enkelte at det kan bli et alvorlig søl hvis man kjører motoren uten ventildekslet på. Det blir det overhodet ikke hos meg - og ventilen som er lengst fra oljerøret får nesten ikke smøring. Ja, dette kan jo også skyldes dårlig oljetrykk, men hva om feilen rett og slett skyldes en feilmontering av akslingen?

Her ser dere de seks ventilløfterne, og hullene i løfterne:

rockers.png.d01fb953ba763904d169bce64540e521.png

Her er akslingen som de seks ventilløfterne sitter på. Legg merke til hullene:

rockersja.png.906aad805b3913505801c961dcbd75d3.png

Så: skal disse hullene stemme overrens?

Den kommer inn i enden av akslingen, gjennom et oljerør, så det hjelper dessverre ikke. Når man demonterer hele ventilløftersystemet, kan man dreie akslingen rundt. Finner ingen merker eller annet på den som indikerer hvordan den skal stå.

Jeg vil tro at det er en smal sak å sette en ståltråd eller noe ned i en av hullene og dreie akslingen rundt til ståltråden går gjennom både ventilløfter og vippeaksling.

Men manualen sier ingenting om dette. Det kan jo være fordi de har glemt å skrive det, eller fordi det ikke har noe å si...

Det er mange år siden jeg hadde fra hverandre en motor. Den siste var motoren til Hulda. Etter husken er vippearmakslingen låst fra å kunne rotere. Og på alle de motorene jeg har plukket fra hverandre skvetter det ganske friskt med olje ut av hullene i vippearmene. Til de grader at det fort blir et himla søl med litt turtall. Det større hullet omtrent midt på akslingen, det skal ikke inn en skrue der som låser akslingen fra å rotere?

Har skrudd det opp nå, og vippeakselen er faktisk låst fra å kunne rotere, og riktig posisjon for oljehullene er ned, ikke opp. Det betyr altså at det er oljetrykket som presser olje opp av hullene på toppen, fordi vippene er litt romme på akslingen. Så det var riktig montert altså.

Men det skvetter ikke friskt oppi der, for å si det sånn. Kan kjøre motoren lenge uten ventildeksel. Vet ikke om det er normalt på disse små motorene. Hvis ikke så ligger vel feilen i dårlig oljetrykk. Enten fordi oljepumpa er slitt eller fordi olja er for tjukk til å komme til eller for tynn til at en slitt oljepumpe klarer å skape nok trykk. Kjører litt tykkere olje enn normalt.

Du har nok rett i dine antakelser. Du kan imidlertid legge til at det er så mange lekkasjer/store klaringer at oljepumpen ikke har kapasitet til å kjøre på nok olje. Til vanlig er selve oljepumpen det siste som bryter sammen. Ikke alltid, men vanligvis. 

Ja, det kan selvsagt også være. Jeg får prøve å få målt oljetrykket. Det sitter bare en sånn bryter til oljelampe på den og den sier vel ikke stort om det er nok trykk, bare at det er olje der ..

Men tykkere olje er vel generelt ikke så dumt på en gammel motor.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...