Jump to content

Yamaha F9.9 4 takt fusker ved pådrag

AjMaxi

Recommended Posts

Har da ein Yamaha f9.9 4 takt som fjusker litt. Har renset forgasser,har dessverre ikkje ultralydvasker. Går greit på tomgang og ved turtall over der den fjusker litt. Og om noen veit innstillingen på blande/lufte skruen. Legger ved noen bilder og ein filmsnutt. Fikk ikkje lagt inn filmen her. Så den kommer etterhvert.

IMG_0734.jpeg

IMG_0733.jpeg

IMG_0736.jpeg

AjMaxi skrev On 18.4.2025 at 15.57:

Går greit på tomgang og ved turtall over der den fjusker litt. Og om noen veit innstillingen på blande/lufte skruen.

Takk for at du lager en seriøs trådtittel og deler motorskilt/kode. Det er bra for søkbarheten på Forumet og da øker sjansen for å få hjelp betydelig:tommel_opp:

Din motor har noen av de minste hullene som finnes i en påhenger i dag. I tillegg er dessverre flotørkammeret på forgasserne grunnere en "før i tiden" 

Alt dette jobber mot oss som brukere.

- De små dysehullene gjør at det lettere setter seg smuss i hullene.

- De små hullene gjør at motoren tåler lagring dårligere enn før, fordi avsettninger får større konsekvens enn før..

- Det grunne flotørkammeret gjør at en oftere drar smuss inn i forgasseren

- Strenge avgasskrav gjør at motoren allerede går veldig magert, og blir da enda mer sårbar for alt som gjør at dysene ikke forer forbrenningskammeret med riktig mengde bensin..

Min eneste løsning på utfordringene nevnt over er:

- Grundig rengjøring av forgasser

- Staking av samtlige dysehull og kanaler med fiskesene eller annet mykt materiale

- Helst en tur i ultralydbad

- Montere et godt bensinfilter med vannutskiller og se-glass

- Drenere forgasser før lagring, og om en ser tegn til vann i utskilleren på filteret.

- Gjerne kjøre motoren med alkylatbensin eller 98E5 siste tank før lagring

Du spør etter grunnstillingen til "blandingsskruen" den er til fininnstilling av forholdet mellom luft og bensin og stilles inn på fabrikken ifm testkjøring/prøvestrart av ved hjelp av O2 sensorer koblet til eksosen. Så blomberes den. Yamaha har så vidt jeg vet sluttet å oppgi grunnstilling i manualene.

Hver forsiktig om du skrur denne "blandingsskruen" helt inn, for å finne 0-punktet. Det bør gjøres med tynn skrutrekker og kun med fingertuppene fordi en lett kan skade setet, som dessverre er laget av samme myke materialet (aluminium) som selve forgasseren...

Et typisk tegn på at setet kan være skadet er at motoren går ujevnt og at den nesten ikke reagerer på at du skrur på "blandingsskruen"

Et generelt råd er å holde seg unna "blandingsskruen" om en ikke er erfaren eller har en/ei med seg som han lære dette bort...

Du kan forsøke og ta av en plugghette og starte den, også bytte om og se om motoren oppfører seg forskjellig. Gjør den det er feilen kanskje tenningsrelatert og ikke forgasserrelatert.

Takk prøvde så godt eg kunne.Ja,har skrudd på 2 taktere før og det er litt greiere med tanke rensing av forgasser. Og har lest her att 4 taktere er litt mindre hull og dyser,og det var det😀

Eg får prøve det med plugghettene først,og virker ikkje det så får eg rense forgasser omigjen. Skal prøve og få taki ultralydvasker.

Eg har ikkje stilt på blandeskruen,for har lest att enn ikkje burde det på dissa. Men motoren fulgte med ein båt eg kjøpte,så da tenkte eg kansje forrige eier hadde prøvd på det.Men er den mest fungerende på bunngass?Eller virker den over heile turtallet?Ja,skal være forsiktig med den. 
Den starter lett og går på tomgang,er bare den fjusken der.

Takker for godt svar😀

AjMaxi skrev for 16 timer siden:

...  Men ikkje ... plugger og filter.

Begynn med det enkle og bytt pluggene før du tukler mer med forgasseren. Pluggene kan være feil, eller ha feil selv om de er lite brukt og ser bra ut. Og sjekk i instruksjonsboka hvilken pluggtype som er riktig, altså ikke kjøp maken til de som sitter i motoren nå hvis du ikke vet at de er 100% korrekt.

Feil eller defekte plugger, selv om de har vært nærmest nye, har skapt mye hodebry for flere av oss, hvor den enkle og opplagte fasiten først har åpenbart seg etter timer med verktøykassa.

TideRace skrev 51 minutter siden:

Begynn med det enkle og bytt pluggene før du tukler mer med forgasseren. Pluggene kan være feil, eller ha feil selv om de er lite brukt og ser bra ut. Og sjekk i instruksjonsboka hvilken pluggtype som er riktig, altså ikke kjøp maken til de som sitter i motoren nå hvis du ikke vet at de er 100% korrekt.

Feil eller defekte plugger, selv om de har vært nærmest nye, har skapt mye hodebry for flere av oss, hvor den enkle og opplagte fasiten først har åpenbart seg etter timer med verktøykassa.

Ja,skal gjøre det. Er riktig som står i,er samme som står på lappen ved pluggene.

Etter forslag av dieselfan,så har eg styra litt med plugghette,plugger og coil. Og den vil ikkje starte på nederste sylinder. Starter fint på øverste,bytter om på plugger og den starter på øverste og ikkje nederste.

Setter øverste plugghette på nederste sylinder,så starter den. Og prøvde nederst øverst,ikkje start. 
Kappa av litt i hver ende av pluggledning for bedre kontakt,men hjalp ikkje.Og sjekka kontakter. Er gnist nederst,men litt dårlig kansje.

Er kansje coilen defekt da?

Det tyder på defekt coil eller pluggkabel.  På dagens motorer er vel tennkablene støpt fast i coil så du må bytte alt. I gamle dager kunne man bytte bare kablene..... Tennkabler slites og....

Sjekk strømkablene til coil(er) at det ikke er eirete kontakter. Da får du dårlig tenning.

jerognal skrev for 11 timer siden:

Det tyder på defekt coil eller pluggkabel.  På dagens motorer er vel tennkablene støpt fast i coil så du må bytte alt. I gamle dager kunne man bytte bare kablene..... Tennkabler slites og....

Sjekk strømkablene til coil(er) at det ikke er eirete kontakter. Da får du dårlig tenning.

Er ikkje støpt fast på denne,så eg kan jo bytte di om sjekke om resultatet blir det samme. Kontaktene er sjekket.

AjMaxi skrev 4 minutter siden:

så eg kan jo bytte di om sjekke om resultatet blir det samme.

Kryss-bytting er 99% effektivt for å se om feilen flytter seg, og en slipper å kjøpe dyre deler for å finne feilen. (eller en av feilene, for om en ikke kjenner motoren kan en jo fort ha 2 feil... og da er det litt mer utfordrene å finne feilen :svetter: )

AjMaxi skrev On 20.4.2025 at 17.03:

Ja,har skrudd på 2 taktere før og det er litt greiere med tanke rensing av forgasser.

Det er en utfordring at vi som skal prøve å hjelpe, ikke aner om en som søker hjelp er flunk ny, litt erfaren, erfaren eller rådyktig...  så du må ikke ta det gæli opp om jeg/oss begynner med "litt liten skje" :glimter:

Det er motiverende å prøve og hjelpe når en svarer på alle spørsmål og gir tilbakemeldinger hele veien slik du gjør.

Håper mange blir inspirert til å følge ditt eksempel :klapper:

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Det er en utfordring at vi som skal prøve å hjelpe, ikke aner om en som søker hjelp er flunk ny, litt erfaren, erfaren eller rådyktig...  så du må ikke ta det gæli opp om jeg/oss begynner med "litt liten skje" :glimter:

Det er motiverende å prøve og hjelpe når en svarer på alle spørsmål og gir tilbakemeldinger hele veien slik du gjør.

Håper mange blir inspirert til å følge ditt eksempel :klapper:

Ja,eg burde vel nevnt att eg har skrudd litt før i første innlegg. Nei,det tenkte eg ikkje på i heiletatt og ett godt svar er fint for neste som søker etter Yamaha f9.9. Som kansje ikkje har skrudd så mye før.

Ja,syns det er viktig og gjøre det når folk bruker tida si til og hjelpe og dele kunnskap.

Og tusen takk for flotte tilbakemeldinger😀

Så blir det ei oppdatering når coilen kommer i posten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...