Jump to content

Yamaha 9,9 hk totakt 2005 modell "skyter" og stopper på tomgang

Skrotnisse

Recommended Posts

Har to slike motorer i drift, begge "skyter" (nyser) på tomgang og stopper innimellom. Har tenkt at dette var forgasserproblem, men har kjørt disse i ultralydbad og justert etter beste evne uten at det hjelper.

Har lest på BP at noen snakker om dårlige tettinger på veiv, kan dette være årsaken ?

Det er også justeringsmulighet på stag for tenning, kan dette være feil innstilt ?

Håper på tips til feilsøking....

Har hatt mange av disse ifm utleie og mine/dine unger. (ca 3xmaxantall fingre)

Har enda ikke hatt en Yamaha 9.9Fxx som ikke nyser... noen mer enn andre, ja, men ingen som ikke nyser av og til. Noen mest på kald motor andre bare på varm motor...

Har montert Boyesen reeder, fortsatt nysing..vakkert reeder med etanol, så kan det være bra en stund, men plutselig er det tilbake.. har trodd mange ganger jeg har finne ut av det, men nå har så mange 9.9F ledd av meg at jeg har slått meg til ro med at disse nyser 😁

For meg er det ikke så nøye, men når barnebarna skal vise hvor god de er til å legge inntil, og motor dauer akkurat når de skal bakke opp, så blir de litt flau :fniser:

En kompis har to like motorer, ingen av disse nyser. Urettferdig :gråter:

Denne "nysingen"  har jeg lest at kommer av langsom forbrenning. som ikke er fullført før stempelet er så langt nede at inntaksporten åpner. Dermed antennes blandingen i veivhuset, før den kommer inn i sylinderen. Det som nevnes oftest som grunn er for mager blanding, men jeg vil tro at tenningstidspunkt også har betydning.

Jeg har et par ganger hatt suksess med å skru dyseskruen helt ut og tørne motoren, for så å skru den forsiktig inn igjen. Med litt flaks kan da "guffe" eller rusk løsne.

J-Å skrev 27 minutter siden:

men jeg vil tro at tenningstidspunkt også har betydning.

Jeg stilte tenning på maks på en Yamaha 30 hk, etter å ha prøvd alt ifm forgasseren. 40 år siden og den har ikke nyst etter det.

Skrotnisse skrev 18 minutter siden:

Snek meg bort til kompisen og målte gjenger på stag mellom tennplate og gasspådrag, skal sammenlikne senere :ja:

Er det ikke bedre å bruke stroboskop? 

Tennengsplata har litt romslig leie på disse motorene...

Men om du har en gammel "tenningspistol" så er det er utrolig presist instrument, også etter dagens standard...

Ut med en plugg, sjekk at ØD stemmer med pila på kompisens motor, sett tilbake plugg og hette og start, les av og stjel kompisens tenningspkt...:ler:

Gjenta på din motor og still inn hans "tenning"

(lekk resultatet til meg om det er vellykket :kul:)

Har lurt på dette i 30år så kanskje på tide å få taket på "nysinga" :usikker: :svetter: :hvitt_flagg:

Skrotnisse skrev for 1 time siden:

Aner ikke hvor den befinner seg, har sikkert druknet i alt skrotet mitt :fniser:

Du kan med glede få låne en av mine :glimter: 

jeg blir trolig kastet ut, så send adresse til Komodo så skal den få seg en tur til en som har hjulpet utrolig mange med mye.. ja egentlig et skikkelig forbilde :klapper: 

Ingar skrev On 19.4.2025 at 10.41:

Har opplevd at å stille mer fortenning kan fjerne nysing. (Etter forgjeves å ha renset og justert forgasser)

Dårlig tetning av veiv kan ofte oppdages ved å sjekke plugger og stempeltopp. Vann i 2-takts utenbordsmotor

Det virket, det virket ! :klapper:

Nå maler både min egen og barnebarna sin motor som en katt :ja:

Takker, Ingar !

Skrotnisse skrev for 11 timer siden:

Nå har jo ikke jeg vært med her så lenge så jeg har ikke hatt tid til å lese alt, ikke har jeg skrudd på alt heller...

Men, av alt jeg har fulgt med på her på Forumet, så tror jeg det er løsningen på denne "rebusen" som forundrer meg mest...

Det er også en av trådene som har ført til mest arbeid for meg... Nå må jeg montere 11-12 motorer på båt, måle fart og forbruk, stille opp tenning, teste igjen, så preservere, ta av båt og tilbake på lager..  skal bli artig å oppleve resultatet :fniser:

Jeg har en lik motor som smeller i eksosen på tomgang, kommer et smell sånn ca hvert 15-30 sek, så pleier den også å stoppe, går ganske ujevnt på tomgang også.... har renset forgasseren flere ganger, men den ser helt ny ut inni og har demont. alt inni den og blåst alle dyser og kanaler med trykkluft ,men hjelper ingenting. har også ny fersk bensin,ny topp og toppakning ,(så ut som vanndråper i sylinderen, men de er borte nå. 

har også testet å kjøre motoren litt uten undervannshus,slik at det ikke kan være mulig å få inn noe vann noen plass,(kun litt frem til passe temp) men fortsatt smell i eksosen. kommer også et smell om jeg slipper den litt raskt ned fra litt høyt turtall..

Er justeringa av tenninga på disse det staget som går ned på speedreguleringa?

Skrotnisse skrev On 26.4.2025 at 12.39:

Det virket, det virket ! :klapper:

Takker, Ingar !

stilte du på staget mellom tennplata og gasspådraget? eller den stilleskruen/stoppskruen med fjær på nede på gasspådraget?

Skrotnisse skrev 15 minutter siden:

Staget, kortet inn på synlige gjenger

Supert! da skal jeg få testet det en av de nermeste dagen:tommel_opp: foresten, var det mange omdr gjengene som måtte kortes inn? ser ut som jeg har ca 10-12mm synlige gjenger der nå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...