dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April andk skrev On 23.4.2025 at 20.03: forslag til å få ned giret? Vis hele sitatet Jeg deler litt motvillig at jeg har en hemmelig skuff hvor jeg har 4 stk 2x2" kiler, ca 200 lange, med to hjørner fjernet på hver for å få de helt inntil stammen, slik at jeg ikke knekker platene... Forer med passende treverk til rett dimensjon. Dunker med tung plasthammer, også sideveis på finnen i bunn av girhuset. Ved første tegn til spalte, så bruker jeg morakniver eller annet med bred flate. Får du 2mm åpning så er du reddet... statistisk.. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April dieselfan skrev On 23.4.2025 at 20.31: Jeg deler litt motvillig at jeg har en hemmelig skuff hvor jeg har 4 stk 2x2" kiler, ca 200 lange, med to hjørner fjernet på hver for å få de helt inntil stammen, slik at jeg ikke knekker platene... Forer med passende treverk til rett dimensjon. Dunker med tung plasthammer, også sideveis på finnen i bunn av girhuset. Ved første tegn til spalte, så bruker jeg morakniver eller annet med bred flate. Får du 2mm åpning så er du reddet... statistisk.. Vis hele sitatet Villig til å dele bilde av den? Så jeg helt forstår hvordan du har løst det? om du bruker kniver, kan du ikke skade kantene på girhuset da? så det finnes ingen måter å snøre denne foringen på?:) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Om ditt girhus ser ut som dette så er det vrient å få godt nok anlegg for kilene. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Korrekt. Det ser slik ut. jeg har prøvd å stå oppe på det, uten at det går av. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Har også brukt endeveden på et 40cm langt panelbord av gran (fordi det er det "mykeste" treslaget) og slått nedover på kav.plata. Da får en slått ca 60 grader nedover, ikke ideelt, men her er det begrenset hva man egentlig får til... Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 25.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April Etter mye om og men, så fikk vi av giret. Tydelig merker etter gummipakningen. så da er neste spørsmål. bør man skifte pakning? :) regner med svaret er ja. Hvordan gjør man det da?:) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Må man sette opp en slik foring igjen? Eller? Sitér dette innlegget Link to post
Arny Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Foringen sitter nederst i stammen og er holdt på plass med en låsring.Fjern ringen og foringen,rengjør grundig og sett inn en ny foring og låsring.Etterpå virker alt som det skal om akslingen har spor/grader kan du fjerne de med en flatfil så de ikke skader den nye foringen. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 26.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April Men. Må jeg ha ny foring? Eller kan jeg bruke motoren uten det? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April andk skrev On 26.4.2025 at 14.50: Må jeg ha ny foring? Eller kan jeg bruke motoren uten det? Vis hele sitatet Den er vel der for å dempe svingninger, noe som igjen vil spare lager. Siden alle 4T Yamaha over 30hk har neddreid aksel (du ser din aksel er "tynn på midten") så vil jeg anta at den har bedre bruk for en vibrasjonsdemper enn feks 2T som har en mye stivere drivaksel. Aner ikke hva den koster, men det er modrerat med arbeid, så min anbefaling er å kjøpe en foring, vaske bort alle gummirester, og få den gode følelsen. Å kjøre uten vil jeg ikke anbefale, mye fordi jeg aldri har hørt om noen som har turt å gjøre det... Det er en god motor og jeg ville gitt den beste medisin Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Ny foring der oppe hvor aksel går inn i motor. Puss ren aksling. Smør med rikelig gris på aksel og prisme/tenner.. Så skjer ikke dette igjen. Dette skjer når foring/pakning lekker og slipper saltvann inn i aksling. Hver gang det tørker opp ligger det salt igjen. Og til slutt blir det så trangt at aksling ikke går rundt. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April jerognal skrev On 27.4.2025 at 11.05: Ny foring der oppe hvor aksel går inn i motor. Puss ren aksling. Smør med rikelig gris på aksel og prisme/tenner.. Så skjer ikke dette igjen. Dette skjer når foring/pakning lekker og slipper saltvann inn i aksling. Hver gang det tørker opp ligger det salt igjen. Og til slutt blir det så trangt at aksling ikke går rundt. Vis hele sitatet Er det to foringer? Trodde det bare var den foringen nede i stammen. Er det en foring der oppe i hvor tennene går inn i motoren? Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April dieselfan skrev On 26.4.2025 at 20.26: Den er vel der for å dempe svingninger, noe som igjen vil spare lager. Siden alle 4T Yamaha over 30hk har neddreid aksel (du ser din aksel er "tynn på midten") så vil jeg anta at den har bedre bruk for en vibrasjonsdemper enn feks 2T som har en mye stivere drivaksel. Aner ikke hva den koster, men det er modrerat med arbeid, så min anbefaling er å kjøpe en foring, vaske bort alle gummirester, og få den gode følelsen. Å kjøre uten vil jeg ikke anbefale, mye fordi jeg aldri har hørt om noen som har turt å gjøre det... Det er en god motor og jeg ville gitt den beste medisin Vis hele sitatet Jeg er litt bekymret for å få den inn igjen. Har rengjort godt, men klatrer kkke å få det rent nok slik jeg ser det. Men er det to foringer? En i toppen og en rett over girhuset(15/20 cm sånn ca Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai Skrudde på en 9,9 i fjor for en kompis. Den hadde en foring oppe under blokka hvor akselen stod bom fast. Motor gikk ikke rundt og det var et helsike å få ned girhuset. Måtte bytte en del med foringen i. Vil tro at 80-hk også har en tetning mot blokka på et eller annet vis. men mulig det er annerledes på den..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.