Jump to content

Yamaha 80 4 takt, starter går veldig tungt

andk

Recommended Posts

andk skrev 28 minutter siden:

forslag til å få ned giret?

Jeg deler litt motvillig at jeg har en hemmelig skuff hvor jeg har 4 stk 2x2" kiler, ca 200 lange, med to hjørner fjernet på hver for å få de helt inntil stammen, slik at jeg ikke knekker platene...

Forer med passende treverk til rett dimensjon. Dunker med tung plasthammer, også sideveis på finnen i bunn av girhuset.
Ved første tegn til spalte, så bruker jeg morakniver eller annet med bred flate. Får du 2mm åpning så er du reddet... statistisk..

dieselfan skrev 36 minutter siden:

Jeg deler litt motvillig at jeg har en hemmelig skuff hvor jeg har 4 stk 2x2" kiler, ca 200 lange, med to hjørner fjernet på hver for å få de helt inntil stammen, slik at jeg ikke knekker platene...

Forer med passende treverk til rett dimensjon. Dunker med tung plasthammer, også sideveis på finnen i bunn av girhuset.
Ved første tegn til spalte, så bruker jeg morakniver eller annet med bred flate. Får du 2mm åpning så er du reddet... statistisk..

Villig til å dele bilde av den? Så jeg helt forstår hvordan du har løst det? 

om du bruker kniver, kan du ikke skade kantene på girhuset da?

så det finnes ingen måter å snøre denne foringen på?:) 

Har også brukt endeveden på et 40cm langt panelbord av gran (fordi det er det "mykeste" treslaget) og slått nedover på kav.plata. Da får en slått ca 60 grader nedover, ikke ideelt, men her er det begrenset hva man egentlig får til...

Foringen sitter nederst i stammen og er holdt på plass med en låsring.Fjern ringen og foringen,rengjør grundig og sett inn en ny foring og låsring.Etterpå virker alt som det skal:tommel_opp: om akslingen har spor/grader kan du fjerne de med en flatfil så de ikke skader den nye foringen.

andk skrev for 5 timer siden:

Må jeg ha ny foring? Eller kan jeg bruke motoren uten det?

Den er vel der for å dempe svingninger, noe som igjen vil spare lager. Siden alle 4T Yamaha over 30hk har neddreid aksel (du ser din aksel er "tynn på midten") så vil jeg anta at den har bedre bruk for en vibrasjonsdemper enn feks 2T som har en mye stivere drivaksel.
Aner ikke hva den koster, men det er modrerat med arbeid, så min anbefaling er å kjøpe en foring, vaske bort alle gummirester, og få den gode følelsen.

Å kjøre uten vil jeg ikke anbefale, mye fordi jeg aldri har hørt om noen som har turt å gjøre det...

Det er en god motor og jeg ville gitt den beste medisin :glimter:

Ny foring der oppe hvor aksel går inn i motor. Puss ren aksling. Smør med rikelig gris på aksel og prisme/tenner.. Så skjer ikke dette igjen.

Dette skjer når foring/pakning lekker og slipper saltvann inn i aksling. Hver gang det tørker opp ligger det salt igjen. Og til slutt blir det så trangt at aksling ikke går rundt.

jerognal skrev for 10 timer siden:

Ny foring der oppe hvor aksel går inn i motor. Puss ren aksling. Smør med rikelig gris på aksel og prisme/tenner.. Så skjer ikke dette igjen.

Dette skjer når foring/pakning lekker og slipper saltvann inn i aksling. Hver gang det tørker opp ligger det salt igjen. Og til slutt blir det så trangt at aksling ikke går rundt.

Er det to foringer? Trodde det bare var den foringen nede i stammen. Er det en foring der oppe i hvor tennene går inn i motoren?

dieselfan skrev On 26.4.2025 at 22.26:

Den er vel der for å dempe svingninger, noe som igjen vil spare lager. Siden alle 4T Yamaha over 30hk har neddreid aksel (du ser din aksel er "tynn på midten") så vil jeg anta at den har bedre bruk for en vibrasjonsdemper enn feks 2T som har en mye stivere drivaksel.
Aner ikke hva den koster, men det er modrerat med arbeid, så min anbefaling er å kjøpe en foring, vaske bort alle gummirester, og få den gode følelsen.

Å kjøre uten vil jeg ikke anbefale, mye fordi jeg aldri har hørt om noen som har turt å gjøre det...

Det er en god motor og jeg ville gitt den beste medisin :glimter:

Jeg er litt bekymret for å få den inn igjen. Har rengjort godt, men klatrer kkke å få det rent nok slik jeg ser det. Men er det to foringer? En i toppen og en rett over girhuset(15/20 cm sånn ca

IMG_0382.jpeg

Skrudde på en 9,9 i fjor for en kompis. Den hadde en foring oppe under blokka hvor akselen stod bom fast. Motor gikk ikke rundt og det var et helsike å få ned girhuset. Måtte bytte en del med foringen i. Vil tro at 80-hk også har en tetning mot blokka på et eller annet vis. men mulig det er annerledes på den..... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...