Jump to content

Maling/bunnstoff under vannlinjen på trebåt

Skamrek

Recommended Posts

Holder på å pusse opp ei gammel Solberg 15(?) fot trejolle. Har til nå fjerna gammel herda olje med varmepistol og malingsskrape, og slipt ned flassende maling/bunnstoff under vannlinja. Farfaren min hadde på noe lurium/maling som bunnstoff på denne på sent 90-tall, som sikkert har holdt seg og fungert bedre enn alt som er tilgjengelig nå i dag. Men ser også at bunnen originalt har hatt en form for grå maling under vannlinja, som kom fram da jeg slipte bort luriumet. Denne har trukket såpass langt ned i veden at den er nærmest umulig å slipe bort.

Jeg skal fortsatt slipe ned bordene over vannlinja som tidligere kun har vært olja før jeg oljer hele båten på nytt. Har ikke bestemt meg om jeg skal bruke Owatrol eller Møretyri enda, men en eller annen form for olje blir det iallfall.

Men! Hva kan jeg bruke under vannlinja som har en tett farge, etter å ha mettet veden med olje? Det går som sagt ikke å slipe ned den eksisterende gråfargen uten å lage groper rundt klinknaglene. I de fleste tilfeller ville jeg bare brukt olje og ingenting annet på en trebåt, men det vil jo bli utrolig stygt med gammel halvveis nedslipt maling som kun er olja.

Båten brukes kun i ferskvann, så bunnstoff trengs strengt tatt ikke. Men en eller annen form for tettfarget maling kan vel benyttes? Eventuelt noe tjærebasert? Blande grå benga i Owatrol? Merker jeg er veldig grønn på dette området, og alle forslag mottas med stor takk.

IMG_3679.jpeg.2bb654aa2df3a438446464ffebb78512.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...