Jump to content

Hjelp til skroggjennomføring på Rana 15

SørlandetAs

Recommended Posts

Jeg har en Rana 15 med dobbeltbunn som jeg har lyst til å lage en skroggjennomføring i. 

Båten har ikke noe lensehull eller stengekran som jeg kan åpne for å drenere regnvann. Kun en bunnplugg bakerst for å drenere vann som er kommet inn i dobbeltbunnen.

Så jeg ønsker å lage en skroggjennomføring med stengekran bakerst i båten på venstre side, der regnvannet samler seg. 

Har støpt en god del før og laget flere gjennomføringer, men ikke i dobbeltbunn før. 

Spørsmål:

Er det noe jeg må tenke på når det kommer til å lage skroggjennomføring i dobbeltbunn?

Takk på forhånd for svar!

Kallethekid skrev for 14 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt hva slags gjennomføring du skal lage? 

Er det en slags selvlens? Er i så fall dobbelbunnen alltid over vannlinjen? Hvordan er tilgangen til en eventuell stoppekran?

Beklager dårlig forklaring!

Båten har en slags dyp renne i midten, og her samler det seg regnvann.

Jeg har lyst til å lage en gjennomføring med stoppekran her, slik at når det regner så kan jeg la denne stå åpen så vil regnvannet renne i gjennom her. Her kan jeg få plass til en kran uten at det bygger for mye i høyden. 

Legger ved noen bilder. Beklager skitten båt!

IMG_3710.jpeg.d1898fa02db76f3d2df4e42378858211.jpeg

IMG_3711.jpeg.7012cd7cdaa55f81a6c0652cd012036b.jpeg

SørlandetAs skrev for 18 timer siden:

Båten har ikke noe lensehull eller stengekran som jeg kan åpne for å drenere regnvann.

Er det igjennom her du mener?

Hva er på andresiden?

Flere bilder akterover,

image.png.841fbeb4b2bdd8e6089767b8ba928a52.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ingar skrev On 21.4.2025 at 17.01:

Den byggemåten tyder på at dørken ligger lavere enn vannlinjen, og at båten derfor ikke kan gjøres selvlensende. Ref det @Kallethekid spurte om.

Kallethekid skrev for 13 timer siden:

Som Ingar skriver tror jeg, (uten å kjenne båtmodellen i detalj) at det her er en stor risiko for at vann kommer inn i stedet for ut. 

Jeg ville satset på en lensepumpe.

Ser jeg har glemt å informere om at båten står på henger når den ikke blir brukt.

Det er viktig informasjon. Beklager det!

Siden båten står på henger er det derfor ønskelig med en gjennomføring og stoppekran - slik at jeg kan la denne stå åpen når det regner og båten står på henger.

Planen min var ikke å lage båten selvlensende! 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...