Jump to content

Mariner 50hk 2-takter fra 1982, moderne alternativ til slangekoblingen for bensin?

JonasLL

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har kjøpt meg en Hansvik 18HT og ser veldig frem til å bruke den denne sesongen.

Jeg har ikke noe utstyr og skal kjøpe alt på nytt, dette er altså alt av fendere, tau og alt annet. 
Med dette utstyret som jeg skal kjøpe inn, er det altså ny bensintank og ledning, siden ledningen lekker bensin.

Motoren er en Mariner 50hk 2-takter, fra 1982, altså samme år som bensinledningen og overføringen. 
Jeg tror dette er gammelt oppsett, og lurer på om det er noen som vet om hvor jeg kan kjøpe tilsvarende bensinledning og øverføring som passer til en moderne bensintank av plast - fra Biltema. 
Tusen takk for svar!

IMG_7525.jpeg

IMG_7526.jpeg

IMG_7527.jpeg

IMG_7528.jpeg

IMG_7529.jpeg

IMG_7530.jpeg

IMG_7531.jpeg

Hvis det bare er slangen som lekker bytter du bare den.
Er det hele mølja, med koblinger som lekker, hadde jeg nok vurdert å bytte på motoren også.
Hvis ikke jeg husker helt feil, så er det Suzuki Han og hun som biltema har. Da kan du bytte på motoren også.
Sjekk litt på Finn. ofte at fendere og annet utstyr gis bort.

pappa_wolf skrev 1 time siden:

Hvis det bare er slangen som lekker bytter du bare den.
Er det hele mølja, med koblinger som lekker, hadde jeg nok vurdert å bytte på motoren også.
Hvis ikke jeg husker helt feil, så er det Suzuki Han og hun som biltema har. Da kan du bytte på motoren også.
Sjekk litt på Finn. ofte at fendere og annet utstyr gis bort.

Da så! Men du mener ikke å bytte ut hele motoren? Jeg tenkte å bytte ut tank og slange til motor, men så oppdaget jeg at det er en forhistorisk kobling mellom slange og motor😅

Tror du det er mulig å få kjøpt den typen gammel kobling som jeg har på bildet?

Det er sikkert mulig. Men jeg hadde tatt av dekslet på motoren og sjekket hvordan det er boltet sammen. Ikke vanskelig å få tak i universal han og hun til motoren din.

På Hondaen min sitter slangen fast på bensinfilteret og det eneste jeg tar med hjem er tanken. Etter mitt hode er det " jo ferre koblinger, jo ferre mulige lekkasjer."

pappa_wolf skrev 57 minutter siden:

Det er sikkert mulig. Men jeg hadde tatt av dekslet på motoren og sjekket hvordan det er boltet sammen. Ikke vanskelig å få tak i universal han og hun til motoren din.

På Hondaen min sitter slangen fast på bensinfilteret og det eneste jeg tar med hjem er tanken. Etter mitt hode er det " jo ferre koblinger, jo ferre mulige lekkasjer."

Ok takker! Hvis ikke er det vel kanskje mulig å ta av koblingen fra den gamle slangen, kjøpe ny tank og ledning og koble på gamle koblingen til motoren på den nye ledningen?

ser biltema var nevnt, anbefaler i stedet å handle slange + koblinger fra annet sted.   Mine erfaringer med biltama slange er stiv gummi i slange samt koblinger som lekker. Legg heller i noen hundrelapper ekstra og kjøp fra en eller annen båttilbehørsbutikk.  

Kjøpte "scepter" slange sist , virker å være bra kvalitet og føres av flere av de største kjedene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

JonasLL skrev for 16 timer siden:

Jeg tenkte å bytte ut tank og slange til motor, men så oppdaget jeg at det er en forhistorisk kobling mellom slange og motor😅

Den er vel like forhistorisk som motoren. Men det er en god kopling, så jeg ville bareha beholdt den. Har samme type selv på en motor, null problemer. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...