Jump to content

Horten, nærmeste kran/slipp for større båter

Haveseiler I

Recommended Posts

Jeg trenger å få min 39 fots seilbåt opp for å fjerne groe og legge på nytt bunnstoff. noen som vet nærmeste slipp fra Horten indre havn? Båten veier 6 tonn. Båten er rimelig begrodd, så det er lite fristende å reise langt (3 knop).

Blouberg skrev 4 minutter siden:

Grundvik Marina på Tofte gjør spyleløft. 

Takk for forslag. det er ca 8 nautiske mil dit fra Horten, som blir 3-4 timers gange med nedgrodd båt. Jeg har også funnet Farnes i Holmestrand, som blir omtrent samme avstand. Jeg hadde kanskje håpet på at det var noe litt nærmere. Jeg ser også at Grundvik har begrenset seg til 36 fot, og båten min er 39, men det går kanskje greit. det viktigste er jo vekta, sikkert.

Blouberg skrev 4 minutter siden:

Kjedelig med mye groe og lav fart. Pass iallefall på å time med tidevannet (:

Godt forslag. Det kan vel også være greit å dra dagen før. Disse kranfolka er vel avhengig av at folk dukker opp til tida også :-)

Kapteinskutelaus skrev On 22.4.2025 at 14.20:

Solviken båtforening i indre havn har kran til 8tonn til fornuftig pris? 

Er du sikker på at den klarer åtte tonn? Jeg trodde det var mindre?

Lazyjack skrev On 21.4.2025 at 21.32:

Du kan jo minske friksjonen og øke farten med å investere i i en Scrubbis. Jeg har kledd min med dørmatte av stivt plastgress.

Godt forslag! Jeg har også sett en sånn sak med en masse koster som du drar under båten etter kjølhalings-metoden. Noen som har sett den løsningen?

Haveseiler I skrev for 6 timer siden:

Godt forslag! Jeg har også sett en sånn sak med en masse koster som du drar under båten etter kjølhalings-metoden. Noen som har sett den løsningen?

Ikke hørt om men tenker det fungerer dårlig på seilbåt med kjøl.

Haveseiler I skrev for 17 timer siden:

Er du sikker på at den klarer åtte tonn? Jeg trodde det var mindre?

Den skal klare 8 tonn. Medlemmer har også mulighet til å la båten stå ved krana en kort periode. Usikker på om dette gjelder for ikkemedlemmer.

Kontakt havnekontoret. Nå skal kontoret være bemannet mellom 10:00 og 13:00 på hverdager.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...