Duffie Startet 21.April Link til dette innlegget Startet 21.April Hei, Har dørkplater av versjonen med vannfaste finerplater med ca 9mm teakstaver med sorte nater. Disse har blitt forsømt i mange år, så nå var det på tide å shine dem opp. Alle platene ble slipt med plansliper, først 120 så 320 papir. Så kommer spørsmålet. Hva behandler jeg disse med? Har lest mye om Epifanes men aldri prøvd dette selv. Er det da snakk om 1-komp teaklakk, eller 2-komp Poly lakk? Noen som har et annet forslag på gode produkter? Dette gjelder altså ute (Unjder kalesje) på en Scand 25. Svar mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Det er vel en evig diskusjon om teakdørk skal lakkes, oljes eller bare vaskes Det ligger flere tråder her inne på valg av lakk eller olje. Det kan virke som at det er delte meninger blant forumets medlemmer om hvordan teakdørk skal behandles 😃 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Uansett hva du velger er mitt klare råd å styre unna lakk av enhver art! Det blir såpeglatt ved fuktighet og gir deg jobb hvert år. I tillegg vil oljebasert lakk påvirke natene. Natene er fleksible og vil få lakken til å krakelere. Jeg er av den oppfatning at teaken har det best ubehandlet. Kun vasket med ekte grønnsåpe. Siden du har slipt har du fått fram gløden i teaken. Om du vil behandle den så finnes det et utall produkter som vil gjøre jobben. Siden jeg selv selger disse produktene vil jeg ikke anbefale noen. Du kan sende meg en pm om du ønsker mer info. Bare styr unna lakk!!! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Olevine Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Teakdørk under kalesje har jeg lakket. Der ser ut til å være omtrent samme opplegget som i din båt. Det stemmer at det blir glatt ved fukt, som f.eks etter å ha badet og du går ombord i båtenigjen. Men masse arbeid hvert år stemmer ikke. Jeg gjorde jobben du nå har gjort i 2017 og lakket 4 -5 strøk med trestjerners gulvlakk. Det får holde to tre år til før jeg gjør noe med det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Duffie Svart 22.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April Takk for svar! Jeg er absolutt ikke mot Olje. Det som derimot er viktig for meg er at teaken ikke blir grå. Om jeg må olje et strøk hvert år, så går det greit så lenge jeg har den gyldne Teak-fargen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April I så fall kan du sende meg en pm så kan jeg anbefale noen produkter om du ønsker👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Olevine skrev On 22.4.2025 at 5.24: Teakdørk under kalesje har jeg lakket. Der ser ut til å være omtrent samme opplegget som i din båt. Det stemmer at det blir glatt ved fukt, som f.eks etter å ha badet og du går ombord i båtenigjen. Men masse arbeid hvert år stemmer ikke. Jeg gjorde jobben du nå har gjort i 2017 og lakket 4 -5 strøk med trestjerners gulvlakk. Det får holde to tre år til før jeg gjør noe med det igjen. Vis hele sitatet Bruker du vannbasert 3-stjerners? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Cheyenne Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Duffie skrev On 22.4.2025 at 5.47: Takk for svar! Jeg er absolutt ikke mot Olje. Det som derimot er viktig for meg er at teaken ikke blir grå. Om jeg må olje et strøk hvert år, så går det greit så lenge jeg har den gyldne Teak-fargen. Vis hele sitatet Hør med Chilli Solbris hva han anbefaler av olje til dørk. Det gjorde jeg med min dørk under kalesjen og er veldig godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Chilli Solbris skrev On 22.4.2025 at 5.50: Bruker du vannbasert 3-stjerners? Vis hele sitatet Nei, det var en løsemiddelbasert type. Husker ikke merket nå. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Dørk er innombords, dekk er utendørs. (Edit: jeg ser nå at det dreier seg om arealer under kalesje - det blir jo en mellomting). Ulik bruksmønster, ulik påvirkning. Å lakke utendørs teakdekk virker å være en rett ut dårlig idé. Innombords er en annen sak. Vi har lakket dørk innendørs (riktignok ikke teak). Lett å vaske, føler ikke at manglende friksjon er noe utfordring (bortsett fra dersom man er uheldig og søler olje, da blir det svært glatt). Lakken må vedlikeholdes fra tid til annen, men vedlikeholdsbyrden er ganske liten sammenlignet med lakkede flater utenombords. Min dørk har hvite "nater", men jeg tror eneste formålet med disse natene er dekorasjon. Nater ellers skal vel normalt være litt elastiske, da teakdekket kan finne på å bevege seg noe ulikt underlaget under bevegelse og ulike klimatiske forhold. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Olevine skrev On 22.4.2025 at 9.07: Nei, det var en løsemiddelbasert type. Husker ikke merket nå. Vis hele sitatet Tre-stjerners er et eget varemerke og fås i både vannbasert og olje/løsemiddelbasert versjon. Og er en glimrende lakk innomhus. Har noen hyttegulv og husgulv på samvittigheten der. Hvis dørken du har brukt den på er plater av finer så vil jeg tro at natene er innlimte striper av finer. Men det kan godt være finer med maks 6 mm teak og ekte nater. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hekri Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April tobixen skrev On 22.4.2025 at 12.45: Nater ellers skal vel normalt være litt elastiske, Vis hele sitatet Du kan "vel" stryke ordet "vel" i denne setningen Tobixen? Spørsmål til dere; noen erfaringer ift at natemassen blir klissete eller løsner ved bruk av noen teakoljer eller lakk? Natemassen skal vel forsegles før olje/lakk? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
tobixen Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Jeg har erfaring med at natingen ikke tåler løsemidler som aceton og etanol - ting jeg tidvis bruker, f.eks. dersom jeg søler epoxy eller lakk på teakdekket. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Olevine skrev On 22.4.2025 at 9.07: Nei, det var en løsemiddelbasert type. Husker ikke merket nå. Vis hele sitatet Tre-stjerners er et eget varemerke og fås i både vannbasert og olje/løsemiddelbasert versjon. Og er en glimrende lakk innomhus. Har noen hyttegulv og husgulv på samvittigheten der. Hvis dørken du har brukt den på er plater av finer så vil jeg tro at natene er innlimte striper av finer. Men det kan godt være finer med maks 6 mm teak og ekte nater. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April (redigert) Natemassen er tilsatt løsemiddel for å kunne bli presset ut av patronen. Når løsemidlene fordamper herder natemassen til den fleksible gummibasen den skal være. Når man så tilfører hva det måtte være av løsemiddelbaserte remedier som oljer og lakk jo har mye av, så vil nødvendigvis det øverste laget av natene bli påvirket av dette. Rene produkter uten løsemidler vil påvirke natene mindre. Det er uansett viktig å prøve ut produktene på det minst synlige stedet man har om bord. Dette gjelder for alle patronbaderte produkter. Det er løsemiddelet for hvert enkelt produkt som gjør det mulig å ha de i en patron. For noen produkter vil det også være datomerking for holdbarhet. Dette gjelder blant annet for de patronene som er forseglet ekstra i begge ender. Der er løsemiddelet så flyktig at i det vil bli en langsom gjennomherding av produktet når patronen er åpnet uansett hvor godt den forsegles etter bruk. Redigert 22.April av Chilli Solbris Tilføyelse av info. (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Olevine Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Chilli Solbris skrev On 22.4.2025 at 16.38: Tre-stjerners er et eget varemerke og fås i både vannbasert og olje/løsemiddelbasert versjon. Og er en glimrende lakk innomhus. Har noen hyttegulv og husgulv på samvittigheten der. Hvis dørken du har brukt den på er plater av finer så vil jeg tro at natene er innlimte striper av finer. Men det kan godt være finer med maks 6 mm teak og ekte nater. Vis hele sitatet Det var nok denne jeg brukte Og her er bilde av dørken ferdig lakket Natene er nok natemasse av et eller annet slag, der er i alle fall ikke hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Olevine skrev On 23.4.2025 at 8.24: Det var nok denne jeg brukte Og her er bilde av dørken ferdig lakket Natene er nok natemasse av et eller annet slag, der er i alle fall ikke hardt. Vis hele sitatet Skulle jeg lakkert hadde jeg valgt den samme! Skulle jeg ha gått et hakk opp hadde jeg brukt to-komponent DD-lakk, epoxybasert lakk eller polyesterbasert lakk. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.