Jump to content

Biltema lavprofil lensepumpe starter hvert 5 minutt selv om det er tørt i båten..

kjellboe

Recommended Posts

Kjøpte og montert denne pumpa på grunn av god utforming, leste også bruksanvisninga etter at den ikkje oppførte seg som beskrevet på pakken og i bruksanvisninga. Koblings skjema stemte heller ikkje. Monterte og kobla til flotør brytar som nevnt i tråden her, og det virka som det skulle. Båten ligg langt unna og eg har ikkje daglig tilsyn med den, men etter 2 månader var pumpa DØD. Kor lenge den hadde vore DAUDE veit eg ikkje. Billig elektronic i nedsenkt lensepumpe masse produsert i lavkost land. Mulig Biltema har fått inn noen pumper som er iorden ?

Den forrige båten hadde litt problem med at den kunne lekke litt rundt propellakslingen. Da rigget jeg opp en enkel løsning som besto av en lensepumpe med innebygd flottør, et solcellepanel med regulator og et blybatteri, og det sto og kjørte av seg selv gjennom flere år, uten at jeg behøvde å tenke mer over den saken. Er ikke dønn sikker, men lurer på om det ikke var denne lensepumpen, som jeg brukte:

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-2000041286

(Hvis det ikke var den så var det eventuelt en tilsvarende pumpe i fra Maritim.)

Ellers litt merkelig, synes jeg at det finnes lensepumper som starter av seg selv hvert 3'dje minutt for å finne ut om det er vann om bord. Men det ser jo faktisk slik ut, ut i fra produktbeskrivelsen. Tror i så fall at jeg hadde satt inn en manuell bryter for å slippe alle oppstartene i utide.

Er veldig fornøyd med denne.

100363-1-1.jpg.12bae10c5bbf76cd055a47d3abdabb7f.jpg

https://batbua.no/produkt/lensepumpe-rule-lopro-900s/

Den har to innstillinger på innebygget nivå føler. High mode, 5cm og low mode, 3,3 cm.

Electronic mode starter pumpen automatisk hvert 2,5 minutt.

Og manuell mode.

Tilkoblinger: 3/4″/19mm, 1″/25mm, 1 1/8″/28mm
Sikring: 7,5 A
Kapasitet: 56 l/min

Den er og smalere enn Seaflo og Biltema sin Seaflo kopi.

• 1 måned senere...

Kaster meg på denne tråden :)

Jeg vet faktisk ikke hva slags lensepumpe jeg har, men jeg vet at jeg ønsker muligheten til å velge ON / OFF / AUTO. Kan en "dum" lensepumpe bli smart (automatisk) på noen måte, gjennom et bryterpanel (for eksempel)? Dersom jeg skal prøve å lokalisere den lensepumpen jeg har - hvor i båten (Årø 28 ac) skal jeg begynne å lete? Basert på annet utstyr i båten er det sannsynligvis en pumpe fra BT, eller noe virkelig gammelt - det blir spennende å se :)

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort   >   Visuelt

Sarasin skrev for 4 timer siden:

Dersom jeg skal prøve å lokalisere den lensepumpen jeg har - hvor i båten (Årø 28 ac) skal jeg begynne å lete?

Lensepumpa må sitte i båtens laveste punkt, der vann vil samle seg uansett hvordan det kommer inn. Det kan ikke være så mange skjulte rom i bunnen av en 28 fots båt at det skal være vanskelig. Ikke alle båter har elektrisk lensepumpe. Når du ikke har sett den...hvordan vet du at du har en lensepumpe? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 2 timer siden:

Når du ikke har sett den...hvordan vet du at du har en lensepumpe?

Fordi jeg hadde en løs ledning det sto Bilge Pump på, som jeg har koblet til strøm. Da kommer det jammen greier ut av båten :) Om den er automatisk eller ikke kan jeg ikke svare på, siden den a) sitter på en bryter, og b) det er litt oppsamlet i båten som jeg tror ville trigget den automatiske delen uansett. Har lite lyst til å gjøre dette i havnebassenget, og må få andre ting på stell før jeg tar båten ut.

Gir det mening? :)

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort   >   Visuelt

Sånne 3 min pumper bør ikke stå helt tørt. De bør ha bryter og slåes av uten tilsyn.

De har også lett for å svi seg når lager går tregt og da vil pumpe tro det er vann (motstand) og gå til den smelter. Det bør også være alarm når pumpen går mer enn 2 min min sammenhengende. 

Uten tilsyn må det være flottør 

Og kjøp Rule. Det er kvalitet

Den pumpa jeg hadde før, med innebygd flottør, hadde en minus ingang og to plussinnganger. Den ene pluss startet pumpa direkte, den annen gikk via den innbygde flottørbryteren. Jeg koblet bare opp via flottørbryteren. Den sto oppkoblet i flere år, uten et problem og fram til jeg solgte båten. Ikke ett eneste problem. Blå og hvit pumpe. Lurer på om den ble kjøpt på Maritim. (Eller Biltema, tør ikke si det sikkert.) 

Luske_Ludvig skrev for 2 timer siden:

De bør ha bryter og slåes av uten tilsyn.

Hele poenget med automatisk pumpe er jo at den skal holde båten tørr uten tilsyn. Alle disse pumpene er spesifisert for det. Dette er en såpass spesiell og viktig advarsel mot en veldig vanlig praksis, at det hadde vært nyttig med litt mer begrunnelse. Har det vært mange hendelser?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...