Jump to content

Biltema lavprofil lensepumpe starter hvert 5 minutt selv om det er tørt i båten..

kjellboe

Recommended Posts

Jeg har montert en biltema lavprofil lensepumpe (25-9739)

Pumpen starter med få minutters intervall konstant og går et par sekunder, jeg skjønner ikke hvorfor den gjør dette...

Båten ligger i garasjen og er tørr nedi....

Har noen vært borti dette?

Det er jo hele poenget med den pumpa du har kjøpt, at den skal sjekke for vann hvert  3. minutt. Alternativt er det jo å koble om slik at du kun benytter den med bryter. Les bruksanvisningen.

Hehe 😊 Er jo minimalt forbruk på denne, så hvis du har batteri som holder en stund/forbruksbatteri som lades, og er fornøyd med passformen til pumpa, er den jo suveren sånn sett. Benyttet den selv i en Wesling. 

Kjøpte og montert denne pumpa på grunn av god utforming, leste også bruksanvisninga etter at den ikkje oppførte seg som beskrevet på pakken og i bruksanvisninga. Koblings skjema stemte heller ikkje. Monterte og kobla til flotør brytar som nevnt i tråden her, og det virka som det skulle. Båten ligg langt unna og eg har ikkje daglig tilsyn med den, men etter 2 månader var pumpa DØD. Kor lenge den hadde vore DAUDE veit eg ikkje. Billig elektronic i nedsenkt lensepumpe masse produsert i lavkost land. Mulig Biltema har fått inn noen pumper som er iorden ?

Den forrige båten hadde litt problem med at den kunne lekke litt rundt propellakslingen. Da rigget jeg opp en enkel løsning som besto av en lensepumpe med innebygd flottør, et solcellepanel med regulator og et blybatteri, og det sto og kjørte av seg selv gjennom flere år, uten at jeg behøvde å tenke mer over den saken. Er ikke dønn sikker, men lurer på om det ikke var denne lensepumpen, som jeg brukte:

https://www.biltema.no/batutstyr/pumper/lensepumper/lensepumpe-med-innebygd-nivavakt-2000041286

(Hvis det ikke var den så var det eventuelt en tilsvarende pumpe i fra Maritim.)

Ellers litt merkelig, synes jeg at det finnes lensepumper som starter av seg selv hvert 3'dje minutt for å finne ut om det er vann om bord. Men det ser jo faktisk slik ut, ut i fra produktbeskrivelsen. Tror i så fall at jeg hadde satt inn en manuell bryter for å slippe alle oppstartene i utide.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...