Jump to content

Erfaringer med å komme inn i fiske som binæring og opptak til Blad A – noen her som har fått det til

palmasimen

Recommended Posts

Hei!

Jeg vurderer seriøst å satse på fiske som binæring, med mål om å etter hvert kunne gå over til fiske som hovedinntektskilde. Har brukt mye tid på å lese meg opp på regelverk rundt registrering av båt, fiskerettigheter, salg av fisk, og ikke minst opptak i Fiskermanntallet (Blad A), men står nå litt fast og håper noen her med erfaring kan hjelpe.

Min situasjon:

• Jeg har fast fulltidsjobb med inntekt på ca. 550-650k

• Har familie og et lite barn, så jeg kan ikke ta store økonomiske sjanser. (altså si opp jobben eller gå ned i stilling for å møte kravet på å ikke tjene mer enn 400 000,- i annen næring)

• Har mye tid til fiske pga fleksibel jobb selv om kontrakten sier 100% stilling

• Ønsker å kjøpe mindre sjark og registrere ENK.

• Ønsket er å levere fisk til mottak og gjøre alt på lovlig og korrekt vis.

• Jeg fisker allerede og har fangst på rundt 2-300 kg fisk i uken. 

Utfordringer jeg møter:

1. Kravet om inntekt fra fiske – Må ha 50 000 kr i bruttoinntekt fra fiske for å komme inn på Blad A.

2. Kravet om maks 400 000 kr i annen inntekt – Dette er hovedproblemet. Med fast jobb som gir mer enn dette, virker det som jeg ikke kvalifiserer, selv om jeg har lyst og vilje til å satse.

3. Krav om å stå på Blad A for å levere fisk til mottak – Men jeg kan ikke komme på Blad A uten først å ha tjent på fiske, som jeg ikke får gjort uten å stå på Blad A for å kunne levere fisk til fiskemottak.

4. Unntak – Er det noen som har fått innvilget unntak fra 400 000-kravet? Hva slags dokumentasjon eller argumentasjon brukte dere?

Spørsmål:

• Har noen her vært i en lignende situasjon og klart å komme inn i fiskermanntallet gradvis?

• Er det noen praktiske måter å starte på som ikke innebærer å si opp fast jobb?

• Har dere erfaring med hvordan Fiskeridirektoratet vurderer søknader fra folk som starter forsiktig?

• Vet dere om det finnes åpninger for dispensasjoner i spesielle tilfeller?

• Kan man levere fisk gjennom noen andres manntallsregistrering i oppstarten?

Setter utrolig stor pris på alle råd, erfaringer og forslag. Vil gjøre dette lovlig og skikkelig – men jeg føler hele systemet er lagt opp til at man må hoppe rett inn på heltid uten sikkerhetsnett. Håper virkelig noen her kan dele litt innsikt.

På forhånd takk!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...