Jump to content

Er det nødvendig å bytte motorolje/filter etter ett år/40t

pusken@online.no

Recommended Posts

Noen vil sikkert mene at man bør skifte hvert år uansett timetall. selv bytter jeg ikke hvert år på min 300HK som har 8,2 liter. Gearolje bytter jeg hvert år for det er ikke så stor mengde. Den jeg har tappet av har bestandig vært tilnermet like blank som den jeg har fyldt på!  

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg bytter ikke motorolje denne våren, tror også på annet hvert år.  Når det gjelder dieselfilter så er jeg litt manisk, hadde stopp forrige sesong pga dieseldyr. Måtte ha hjelp av verksted med rengjøring av tank. Heldigvis holdt filtrene motoren ren.

Her er det mange meninger, som alltid. Kan virke som de som "må" skifte en gang i året for å sove godt gjør det. Men det kan virke som de som ikke gjør det sover godt de å. Jeg tror kanskje noen turbo havari kunne vert unngått ved hyppige oljeskift, med trykk på at jeg tror. 

Hadde vert kjekt å fått ett korrekt svar. Dvs sent oljen inn for analyse. 

Er det noen som har noen erfaring med oljeanslyse?

Uten å ha fasiten, så pleier jeg å skifte olje på høsten. Min tanke er at det må være smart å lagre en motor med rein olje. 

Da det kan høre ut som trådstarter ikke skiftet i høst, så vil jeg stemme for å la den gå, og ta det til høsten.

Enklest løsningen er å bruke båten mere så det passer med drifttimer hvert år…vinn/vinn 

Bytter olje og filter hver høst, dieselfilter på våren, og anode i motor vår og høst. Synes fortsatt det er lav kostnad kontra motorens verdi, men blir gode 100t + mellom, så kan godt hende jeg hadde sett annerledes på det med færre timer. 

Hadde folk med moderat båtbruk sendt inn olje for  analyse så hadde årlig skifte gått ned med ca  90% Problemet er at det koster noen kroner, slik at man må ha en del liter i systemet før det lønner seg.

Det er jo også mange forhandlere og verksteder som tjener gode penger på unødige oljeskift ( og varmt anbefaler dette)

Dagens oljer er meget gode og det finnes knapt svovel i drivstoffet. Det at olja ble raskt "sur" mht vinterlagring har ikke vært noe tema  på flere tiår. 

Oljeskift etter knappe 2 døgns kjøring finner jeg det vanskelig å argumentere for.

Vi ser litt forskjellig på dette med kostnad. For meg er noen hundre i olje og et filter noe som lugger en halv times tid. Men det er en helvetes grisejobb. Det er så trangt! Jeg søler alltid, gruer meg mer for hver gang, jeg vil ikke gjøre det oftere enn jeg må.

For meg er det litt protokollnazi å bestemme etter tidsintervall eller brukstid. Det må være tilstanden i olja som avgjør. Som noen har nevnt, analyse er ikke alltid praktisk. Jeg liker tilnærmingen til mekanikeren som gned olja følsomt mellom fingrene og vurderte glatthett, eller hva man skal kalle det. Du kjenner om den er god nok, sa han.

Hva mener folket?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 13 minutter siden:

Hva mener folket?

Min mening er at han som skrev det jeg siterer under har peil:glimter:

Steihy skrev 14 minutter siden:

Det må være tilstanden i olja som avgjør. Som noen har nevnt, analyse er ikke alltid praktisk. Jeg liker tilnærmingen til mekanikeren som gned olja følsomt mellom fingrene og vurderte

:tommel_opp:  :glorie:

For meg teller det om motoren har turbo eller ikke. Båtmotorene mine har det ikke. GM'en har skifteintervall på 120 timer. Det betyr at jeg kjører årlig om høsten. Aggregatet har en saftig blow by, og får oljeskift årlig, uansett.

På bilene med turbo får de skift hver høst, uansett. Det vil si 8- til 10000 km. Selv om produsenten anbefaler opp til 30000 km.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...