pusken@online.no Startet 22.April Link til dette innlegget Startet 22.April Yanmar 4LHA. Er det virkelig nødvendig å bytte motorolje og filter etter 40t bruk siste år. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 22.April Link til dette innlegget Svart 22.April Vil mene nei. Hadde ikke gjort det, råflott. Olje og filter er noko som nye. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Noen vil sikkert mene at man bør skifte hvert år uansett timetall. selv bytter jeg ikke hvert år på min 300HK som har 8,2 liter. Gearolje bytter jeg hvert år for det er ikke så stor mengde. Den jeg har tappet av har bestandig vært tilnermet like blank som den jeg har fyldt på! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Martine29f Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Sikkert like mange meninger om dette som det er båteiere. Bytter annahvert år på min 4lhdte og likedan med filter. Båten brukes jevnlig hele året...kanskje i underkant av 100 timer. Sitér dette innlegget Link to post
pusken@online.no Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Jeg bytter ikke motorolje denne våren, tror også på annet hvert år. Når det gjelder dieselfilter så er jeg litt manisk, hadde stopp forrige sesong pga dieseldyr. Måtte ha hjelp av verksted med rengjøring av tank. Heldigvis holdt filtrene motoren ren. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Her er det mange meninger, som alltid. Kan virke som de som "må" skifte en gang i året for å sove godt gjør det. Men det kan virke som de som ikke gjør det sover godt de å. Jeg tror kanskje noen turbo havari kunne vert unngått ved hyppige oljeskift, med trykk på at jeg tror. Hadde vert kjekt å fått ett korrekt svar. Dvs sent oljen inn for analyse. Er det noen som har noen erfaring med oljeanslyse? Uten å ha fasiten, så pleier jeg å skifte olje på høsten. Min tanke er at det må være smart å lagre en motor med rein olje. Da det kan høre ut som trådstarter ikke skiftet i høst, så vil jeg stemme for å la den gå, og ta det til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Enklest løsningen er å bruke båten mere så det passer med drifttimer hvert år…vinn/vinn Bytter olje og filter hver høst, dieselfilter på våren, og anode i motor vår og høst. Synes fortsatt det er lav kostnad kontra motorens verdi, men blir gode 100t + mellom, så kan godt hende jeg hadde sett annerledes på det med færre timer. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Hadde folk med moderat båtbruk sendt inn olje for analyse så hadde årlig skifte gått ned med ca 90% Problemet er at det koster noen kroner, slik at man må ha en del liter i systemet før det lønner seg. Det er jo også mange forhandlere og verksteder som tjener gode penger på unødige oljeskift ( og varmt anbefaler dette) Dagens oljer er meget gode og det finnes knapt svovel i drivstoffet. Det at olja ble raskt "sur" mht vinterlagring har ikke vært noe tema på flere tiår. Oljeskift etter knappe 2 døgns kjøring finner jeg det vanskelig å argumentere for. Sitér dette innlegget Link to post
Rune.f Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Suzuki 115hk, jeg bytter på hver 100tim når jeg får opp service varsel på instrumentet, blir da ofte 2 ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Vi ser litt forskjellig på dette med kostnad. For meg er noen hundre i olje og et filter noe som lugger en halv times tid. Men det er en helvetes grisejobb. Det er så trangt! Jeg søler alltid, gruer meg mer for hver gang, jeg vil ikke gjøre det oftere enn jeg må. For meg er det litt protokollnazi å bestemme etter tidsintervall eller brukstid. Det må være tilstanden i olja som avgjør. Som noen har nevnt, analyse er ikke alltid praktisk. Jeg liker tilnærmingen til mekanikeren som gned olja følsomt mellom fingrene og vurderte glatthett, eller hva man skal kalle det. Du kjenner om den er god nok, sa han. Hva mener folket? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
dieselfan Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Steihy skrev On 23.4.2025 at 19.59: Hva mener folket? Vis hele sitatet Min mening er at han som skrev det jeg siterer under har peil Steihy skrev On 23.4.2025 at 19.59: Det må være tilstanden i olja som avgjør. Som noen har nevnt, analyse er ikke alltid praktisk. Jeg liker tilnærmingen til mekanikeren som gned olja følsomt mellom fingrene og vurderte Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Skifter alle oljer og filter etter endt sesong:) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April For meg teller det om motoren har turbo eller ikke. Båtmotorene mine har det ikke. GM'en har skifteintervall på 120 timer. Det betyr at jeg kjører årlig om høsten. Aggregatet har en saftig blow by, og får oljeskift årlig, uansett. På bilene med turbo får de skift hver høst, uansett. Det vil si 8- til 10000 km. Selv om produsenten anbefaler opp til 30000 km. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.