Jump to content

Erfaring med Evinrude etec 75HK. Skal kjøpe båt

Emiliesn

Recommended Posts

Emiliesn skrev for 2 timer siden:

men motoren er Evinrude etec 75HK

dersom du i utgangspunktet er negativ til E-tec motorer så styr unna. Om du ikke har det minste peiling på motor og stort sett bruker sofa-info fra fb så er kursen allerede på strak kurs vest..

Har to E-tec 75 og 90. 2015 og 2017mod, aldri et feilslag, ingen deler byttet, kun merkeservice hvert 3. år.  75 og 90 er mekanisk samme motor. Har ca 40-45 E-tec i omgangskretsen min. Har aldri sett dyre reparasjoner på annet en store G2 motorer og de har en helt annen konstruksjon enn motoren du vurderte.

Det er veldig liten forskjell på de forskjellige merkene i dag. Alle har svakheter. En brukers egne svakheter og uvaner er det som oftest sender en motor på verksted.

Jeg leide ut båt i 15år, på slutten kunne jeg se på folk om de kom til å kværke en motor i løpet av en uke...

Kom de i Tesla, hadde iphone og idad og nevnte minst 3 æpper på en time og nektet å følge med når jeg gikk gjennom brukerveiledning, fyllestasjoner og hastighetssoner i området.... da fikk jeg altfor ofte rett...  poenget er: det er ikke så lett å være påhenger i Norge i dag....

Kjøper du brukt arver du potensielle uvaner.

Noen monterer et godt bensinfilter før motoren.

Noen lar motoren få litt varme før en gir full gass.

Noen preserverer og lagrer på en god måte.

Noen sikrer at det ikke er vann og smuss på tanken.

Noen følger servicer og tar vare på utstyret.

Noen monterer for små motorer og for stor propell og overbelaster motoren.

Det er nok ikke bare hvilket merke motoren er som spiller en rolle..

(ikke helt nøyaktig svar på det du akkurat det du spurte om, men... sånn ble det) 

Hadde en 75hk 2014 mod fra 2016-2023, kjørte den rundt 500t. Fin motor med bra drag. Byttet plugger, termostat og anoder hvert 3. år. Forfilter, motorfilter og girolje hvert år. Kjørte gjennom ferskvann og konserveringsprogram før opplag. Veldig fornøyd med den. Kan sjekke med diagnose hvilke feil den har hatt, litt hvordan den er kjørt, om den har kjørt vinterkonservering, timer og mye mer. 
2010 begynner å bli gammel påhenger generellt nå synes jeg. 

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Kjørte gjennom ferskvann og konserveringsprogram før opplag

Godt poeng :tommel_opp:

E-tec har et ypperlig selvkonserveringsprogram, hvor motorprogrammet bruker motorens egen 2T olje dosert for konservering. Gjort på 5min av alle som virkelig vil.

Jeg pleier å dra et god stykke opp i elva her i kristiansand (otra) da er motoren god og varm og den får kjøre gjennom masse ferskvann (håper jeg :ja:) før jeg starter selvkonserveringsprogrammet, dette ser ut til å ha fungert greit også er det bare å kjøre den opp på hengeren og spyle under før lagring, lettvint. 

Evindrude etec 75 hk er en god og pålitelig motor.  Problemet er tilgang til reservedeler. Evindrude la ned produksjon av motorer i 2020/21, men annonserte at de ville levere reservedeler I lang tid fremover. Det er dessverre ikke tilfellet. Jeg må ha en ny tiltpumpe til min motor, og den er ikke å oppdrive i følge mitt Evindrude-verksted I Sverige. 

Kaskazi skrev for 23 timer siden:

Jeg må ha en ny tiltpumpe til min motor, og den er ikke å oppdrive i følge mitt Evindrude-verksted I Sverige. 

Dersom du får tak i ny er truleg prisen 20k.

Eg saknar ikkje min 2012 modell Etech 50.

Dyr service, og motorane har ein "bug" som gjer at dei byrjar å ryka etter ca. to år og ti månadar. 

For meg er Etech ein absolutt dealbreaker. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...