Jump to content

Bavaria 30 Cruiser, flytte ankervinsj fra akter til baug.

Gew77

Recommended Posts

Vi henter vår Bavaria fra Sørlandet til Trøndelag i sommer. Denne har en ankervinsj akter idag, men ikke i baugen. Siden tidevannsforskjellen er betydelig større her oppe, vil det nok ikke bli ofte man legger seg med baugen inn mot berget. Mens å ligge på svai vil være mer naturlig (og foretrukket).

Jeg leker med tanke på å flytte vinsjen til baugen. Tror egentlig også denne vinsjen er mer egnet til baug også, siden den har kjetting og ikke frittfall (kan få frittfall med hjelp av å vri på en "skrue" på toppen av vinsjen med et verktøy, men dette virker tungvint. For å få til dette regner jeg med å måtte øke tverrsnitt på kabler. Men den største jobben blir nok å få på plass en brakett i baugluka som er solid nok og hvordan denne skal festes. Jeg husker ikke i farten hvilken vinsj det er men ser slik ut:

image.jpeg.6ee83efc06821ef4793b23ca0342b851.jpeg

Tar gjerne imot tips til montering:)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Ta en titt på baksiden av vinsjen, disse lever ikke evig. Så mulig du ender opp med å kjøpe ny. Jobben foran blir den samme, og du slipper demontering bak. Montere vinsj er endel jobb, 12V, styring og mekanisk. Jeg drar ankeret manuelt på min 36 foter, vet ikke størrelsen på din båt.

EDIT: 30 fot står det i overskriften. har hatt 34- foter, trakk for hånd da, 8 m kjetting som fortom, resten tau.

Du kan også vurdere å ligge på svai med anker akter. Jeg foretrekker det når det er lite vind. Legger akter mot solnedgangen, har mye mindre pendel og bevegelse i båten når jeg ligger på svai fra akter.

Men husk også bruke avlaster på kjettingen på denne, kan se ut som den ikke tåler så mye belastning den vinsløsningen.

Bruk vest!

Det er nok gjerrigknarken som slår inn når jeg tenker dette. Og årsaken er nok at jeg ikke synes denne løsningen akter er optimal, samt at den ikke vil bli benyttet. Men skal selvsagt sjekke både kapasitet og alder på vinsjen. Men problemstillingen rundt montering og kabeltverrsnitt vil bli den samme om jeg flytter eller kjøper ny

Følg vårt båtliv her:

Gew77 skrev for 4 timer siden:

Siden tidevannsforskjellen er betydelig større her oppe, vil det nok ikke bli ofte man legger seg med baugen inn mot berget.

Jeg foreslår også å beholde aktre vinsj. Selv om en ikke kan ligge med baugen helt mot berget, så er det mange steder fint å bruke et langt landtau. Da velger en gjerne et sted med fralandsvind.  Og da er det lunere i cockpit hvis en har landtauet forut og anker akterut.  Og hvis vinden snur og ankeret løsner, så er det bedre å reke på land med baugen først :).

Kan du beholde oppsettet, og sette en avlaster på kjettingen som du strammer opp og fester på kryssholt foran? Du slipper vekt i baugen (positivt), men mister noen meter «scope» ved ankring i dypt vann/mye vind. 

Gew77 skrev 7 minutter siden:

Ville dere da hatt et eget batteri til denne? Batteriene er vel plassert ca midtskips fra før, så avstand til vinsjen vil bli ca den samme

Hvor stor er batteribanken, hvor mange meter kjetting skal du dra osv.

30 fots båt og begrenset bruk hadde ikke jeg satt inn eget batteri. Motoren går og batteriene får strøm mens du kjører inn kjetting. Thruster er en annen sak. Legg fete kabler (stort tverrsnitt)..

Gew77 skrev 1 time siden:

Da virker det som å kjøpe ny vinsj i baug anbefales her! Ville dere da hatt et eget batteri til denne? Batteriene er vel plassert ca midtskips fra før, så avstand til vinsjen vil bli ca den samme.

Din bruk bør avgjera. Dersom du ikkje skal ligga til land med hekken ut er det ingen grunn til å ha hekkanker.

Ask skrev 8 minutter siden:

Din bruk bør avgjera. Dersom du ikkje skal ligga til land med hekken ut er det ingen grunn til å ha hekkanker.

Helt klart egen avgjørelse, men greit med innspill for/mot:) Har et anker i baugen som kan benyttes akter om det skulle bli behov, selv om jeg "aldri" ser noen gjøre det her oppe. Må evnt bli ved en flytebrygge, men kampen om plassene på bryggene er mindre i Trøndelag vs Sørlandet, Oslofjorden og Sverige. Første steg er nok å finne ut alder og effekt på den som er der. Drar nedover etter 17. mai for å flytte inn og pakke mest mulig til turen nordover i juli. Og turen fra Tvedestrand til Abelvær vil nok gi en pekepinn på behovet også:)

Følg vårt båtliv her:

Jeg tror du kommer til å bruke hekkvinsjen også etter installasjon av ny baugvinsj.  Bl.a. gir det bedre ro i sjela å ha muligheten for å sette anker to veier om man skal ligge på svai og er bekymret for å miste ankerfestet om vinden snur.

I forhold til en thruster er det ikke så voldsom dimmensjonering som skal til for å drive ei ankervinsj, men du kan jo også vurdere batteri i baugen og bare f.eks. en 4 mm2 kabel til en DC/DC lader som plasseres lokalt istedet for å dra 25 kvadrats kabler framover. Da kan du også tilkople baugthrusteren til dette batteriet og få en sprekere thruster på kjøpet.

Kanskje har du batteri til thruster allerede i baugen og kan bruke dette. Det gjorde jeg, byttet da batteriet til et litt større.

Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Jeg tror du kommer til å bruke hekkvinsjen også etter installasjon av ny baugvinsj.  Bl.a. gir det bedre ro i sjela å ha muligheten for å sette anker to veier om man skal ligge på svai og er bekymret for å miste ankerfestet om vinden snur.

Og få breisida mot vinden, vesentleg større krefter på båten, og dårlegare ankerfeste. 

Chiefengineer skrev 18 minutter siden:

I forhold til en thruster er det ikke så voldsom dimmensjonering som skal til for å drive ei ankervinsj, men du kan jo også vurdere batteri i baugen og bare f.eks. en 4 mm2 kabel til en DC/DC lader som plasseres lokalt istedet for å dra 25 kvadrats kabler framover. Da kan du også tilkople baugthrusteren til dette batteriet og få en sprekere thruster på kjøpet.

Kanskje har du batteri til thruster allerede i baugen og kan bruke dette. Det gjorde jeg, byttet da batteriet til et litt større.

Har ikke thruster og det er nok ikke aktuelt å installere heller. Blir nok et strekk på ca 4m tenker jeg fra batterier. Har lithium på forbruk og bly på start. Tenker å koble mot startbatteri. Å ankre opp med anker i begge ender, er nok uaktuelt både basert på det @Ask sier og noe av fordelen med å ligge på svaier å få baugen mot vinden.

Følg vårt båtliv her:

Gew77 skrev 2 minutter siden:

Har ikke thruster og det er nok ikke aktuelt å installere heller. Blir nok et strekk på ca 4m tenker jeg fra batterier. Har lithium på forbruk og bly på start. Tenker å koble mot startbatteri. Å ankre opp med anker i begge ender, er nok uaktuelt både basert på det @Ask sier og noe av fordelen med å ligge på svaier å få baugen mot vinden.

Når du setter anker begge veiene er det ikke slik at du blir liggende statisk fast om vinden dreier.

Blytauet eller kjettingen fra hekkankeret skal dras fram på bakken og komme opp sammen med baugankerets slik at båten dreier som normalt med endring i vindretningen.

Det er en helt normal ankringsmetode om man har utstyr for slikt og vil sove godt om natta. Og NEI, det er ingen problem å få utstyret opp uansett om man snurrer noen tørn rundt.

Å mangle ankervinsj bak kan vel ha noe å si for eventuell salgsverdi på båten. De fleste av oss bytter jo båt av og til. Kjedelig å miste aktuelle kjøpere på grunn av at en vinsj som stod der er fjernet. Vet ikke helt hvor stor problematikken er, men du kan jo tenke kort på det. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...