Knurr Startet 23.April Link til dette innlegget Startet 23.April Hei! På min gamle Viksund er det en fastmontert lyskaster/søkelys framme på taket over styreplassen. Rund lyskaster, som kan styres med et håndtak fra innsiden. Det er et slags "kuleledd" som gjør søkelyset bevegelig. Tror det er Hella-fabrikat. I alle fall, jeg mistenker at det kommer noe vann inn gjennom "kuleleddet". Er det noen som har vært borti dette? Skal "kuleleddet" smøres med noe, f.eks. grease eller annet? mvh Asbjørn Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Plukk det i småbiter og sett inn alle delene med vannfast fett. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Senjahopen Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Bilde? Har nettop overhalt en seematz lyskaster. Der er det mansjetter på bevegelige deler som ofte er synderen. Kjøpte nye mansjetter hos solhaug. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Knurr skrev for 21 timer siden: Tror det er Hella-fabrikat. Antagelig en slik, bare med halogenpære og i syrefast. Er så gamle at jeg ikke fant bilde.. Mener man kan stramme mekanismen rundt kulen. Min lakk ikke på de 40 årene jeg hadde den. Uansett sikkert best å gjøre slik Mons foreslår. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 23.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April Takk for svar! Skal ta noen bilder i morgen og legge inn. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Byttet ut min med en lufteventil siden reflektoren var blitt ganske tæret. En god lommelykt gjennom takluken gjør jo samme susen. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Her er fotos av lyskasteren. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Bruker lyskasteren sjelden, men vil helst beholde den - hører liksom med til båten. Den er nok fra båten var ny (1971). Lyset virker - reflektoren er ok. Ser at det står «Robo» på glasset. Mekanismen med kula ser ut til å være som på Ingar sitt bilde av ny Hella lykt. Har tro på forslaget om å demontere og sette inn bevegelige deler med fett. Ellers ser jeg at innfestingen med pakning og skruer også kan være synderen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Knurr skrev 10 minutter siden: Mekanismen med kula ser ut til å være som på Ingar sitt bilde av ny Hella lykt. Min Hella hadde håndtak, som på bildet jeg postet. Ikke ratt. Og huset var annerledes enn ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Knurr Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April Nå ble jeg litt interessert i hva slags lyskaster dette er. Det står altså Robo på glasset. Er det noen som kjenner dette merket? Finner lite på nett, kun en annonse på Finn.no for en eske gamle kjørelys for bil. I annonsen står det at Robo er produsert i Finland, og markedsført i Norge av Robert Bosch A/S. Trolig originalutstyr som ble installert da Viksund produserte båten i 1971. Viksund var kjent for å bruke kvalitetsutstyr i båtene som ble levert den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April tror det sto akkurat samme i Viksunden dykkerklubben hadde bortsett fra at plasten i kula var hvit. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.