Jump to content

Tips til krybbe Jeanneau Sun 2000

Lynx76

Recommended Posts

Vi har skaffet oss en Jeanneau 22 fots seilbåt med svingkjøl, og vi sliter med å finne en passende krybbe til vårpussen. Båten er 2,55 meter bred.  Er det noen som har tips/ erfaring med hva som kan brukes?
Jeg har snakket med forhandler og de sier at denne båten kan IKKE kan ha noe vekt som hviler på kjølen. Har blitt frarådet ILAS krybbe til seilbåt da denne også avhenger av at man putter vekten av båten på kjølen, og krybben med sine 4 støtter er KUN for stabilisering. Jeg har blitt tipset om å låne en krybbe som ligner på Norena krybbe Midi, men er usikker på om den er egnet/ for stor.
Vurderer å bygge en krybbe/ vugge som passer båten, men det vil ta litt tid.

Er det noe hjelp å få fra verftet, dette kan vel ikke være en ny problemstilling? Vi hadde en First class 8 med svingkjøl, den lot vi stå på kjølen men kjølen vertikal. 22 fot er ikke store båten. Mye av vekta er i kjølen, så vi lot den stå på bakken og lot vekten av glassfiberen hvile på fire støtter. Jeg hadde vel rigget to stropper som jeg la båten i, og sveivet ned kjølen til den hvilte mot bakken. Masten tas av på så små båter.

EDIT: kjapp googling viser ett aktivt miljø. Ser mange bilder av båten på trailer. Les for eksempel dette innlegget: https://jeanneau.proboards.com/thread/8596/member-2000-remove-lift-keel

Her leser jeg at det er ikke mye vekt i kjølbladet, om det er en vippekjøl (35 kg antydes). Legg båten på to isoporbokser, g sveiv ned kjølen bør være det enkleste.
Morsom båt, dette finner du ut av👍

Lynx76 skrev 42 minutter siden:
Vi har skaffet oss en Jeanneau 22 fots seilbåt med svingkjøl, og vi sliter med å finne en passende krybbe til vårpussen. Båten er 2,55 meter bred.  Er det noen som har tips/ erfaring med hva som kan brukes?
Jeg har snakket med forhandler og de sier at denne båten kan IKKE kan ha noe vekt som hviler på kjølen. Har blitt frarådet ILAS krybbe til seilbåt da denne også avhenger av at man putter vekten av båten på kjølen, og krybben med sine 4 støtter er KUN for stabilisering. Jeg har blitt tipset om å låne en krybbe som ligner på Norena krybbe Midi, men er usikker på om den er egnet/ for stor.
Vurderer å bygge en krybbe/ vugge som passer båten, men det vil ta litt tid.

Gratulerer med fin båt! Eide en slik fra 2020-2023 og hadde noen fantastisk fine turer langs den sørlige norskekysten med den. Allsidig båt som er både lettstelt og lettseilt. 

Takk for tilbakemelding. Jeg er veldig fornøyd med båten, selv om vi ikke har fått den på vannet ennå. Skal sjekke opp mot verftet, og jeg har også meldt meg inn i et Jeanneau-forum, og der får jeg nok masse tips.

Vurderer å bygge meg en krybbe selv med litt hjelp av en båtkyndig. Spennende prosjekt. 

Jeg har hatt en First 25.7 med svingkjøl. Vi har hatt god erfaring med å la skroget hvile på støtter ment for motorbåter mens kjølen er foldet opp under skroget, hvilende på treklosser. Så vekten av skroget bæres av båtstøttene og vekten av kjølen ligger på klossene. Har fungert fint og stabilt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...