Penta nidelv Startet 23.April Link til dette innlegget Startet 23.April Hei. Har en eldre bayliner 2550, og når jeg kobler i landstrøm så er det 2 lys i panelet som styrer alt av lys og slikt i båten. Men det lyser rødt i det ene og blinker grønt I det andre lyset. Har ringt båtverksted og dem sa att det var pga var anna nett/strøm her i Norge en i USA der båten kom ifra, og så lenge alt virka så skulle jeg bare se bort ifra det. Men får liksom ikke helt roa på att dette stemmer så er det noen som har vært borti dette før? Leste noe om å snu kurs ell no slikt men det skjønner jeg ikke åssen jeg skal få gjort isåfall. Sender .ed bilde av panelet så er det litt lettere å se hva jeg mener:-) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April les om polaritet i Norge vs utlandet i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/101980-hva-betyr-feilmeldingen-pol-p%C3%A5-landstr%C3%B8mmen/: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Det som måles for å gi denne feilmeldingen er trolig spenningen mellom den ene lederen og jord. Hvis du kobler deg til et vanlig norsk IT nett, så vil det typisk ligge ca 130V til jord fra begge ledere. Men hvis du kobler enfase til et TN nett, som noen båthavner har fått, så skal den ene lederen (N-blå) ligge noen få volt fra jord. Da kan det hjelpe å snu kontakten, hvis det er en Schuko. Hvis det er en CEE så må du evt. bytte om ledningene i kontakten. Eller teste begge veier med CEE-Shuko + Shuko-CEE adaptere. Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April J-Å skrev for 1 time siden: Det som måles for å gi denne feilmeldingen er trolig spenningen mellom den ene lederen og jord. Hvis du kobler deg til et vanlig norsk IT nett, så vil det typisk ligge ca 130V til jord fra begge ledere. Men hvis du kobler enfase til et TN nett, som noen båthavner har fått, så skal den ene lederen (N-blå) ligge noen få volt fra jord. Da kan det hjelpe å snu kontakten, hvis det er en Schuko. Hvis det er en CEE så må du evt. bytte om ledningene i kontakten. Eller teste begge veier med CEE-Shuko + Shuko-CEE adaptere. Vurdert å kjøpe nyere type landstrømpakke jeg da om det hjelper? Men jeg kan ta ett bilde av kabelen jeg har som går inn i båten, vis du hadde kunnet sett da, for jeg ser ikke forskjell på cee-shucko +shuko-cee. Strøm er noe jeg virkelig ikke skjønner meg på merker jeg🙈 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Det er trolig denne greia her: Om man kjører uten at PE og N er koblet sammen, vil det oppstå en potensialdiff mellom disse. Som forklart av J-Å. Men ikke fest ubegrenset tillit til det jeg skriver. Det ligger en del videoer ute på YouTube rundt dette temaet. Det som er viktig, tror jeg, er at systemet er koblet slik at jordfeilbryteren vil fungere, om man har en slik i båten. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Ts treng ein omformer 220-110v dersom landstrømen ikkje er ombygd Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Penta nidelv skrev for 3 timer siden: Vurdert å kjøpe nyere type landstrømpakke jeg da om det hjelper? Men jeg kan ta ett bilde av kabelen jeg har som går inn i båten, vis du hadde kunnet sett da, for jeg ser ikke forskjell på cee-shucko +shuko-cee. Strøm er noe jeg virkelig ikke skjønner meg på merker jeg🙈 Schuko er en helt vanlig hjemmekontakt, som kan plugges to veier. Men i de fleste båthavner er det nå de blå 16A CEE. De kan bare plugges èn vei. I båt-enden kan det være noe annet på utenlandske båter. Men du kan altså prøve de adapterene i landenden (som en test). husky dane 85 skrev for 1 time siden: Ts treng ein omformer 220-110v dersom landstrømen ikkje er ombygd Siden ting fungerer, så må en vel anta at det enten er 220V forbrukere, eller satt inn en 220V til 110V trafo allerede, Det står jo en vanlig norsk stikkontakt til venstre i bildet, og trolig har den 220V. Det kan være greit å sjekke om den er koblet via shorepower panelet. Det er også enkelt å måle spenninger på den. Mellom faselederene, og fra hver faseleder til jordclips. Sitér dette innlegget Link to post
Penta nidelv Svart 24.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April J-Å skrev for 9 timer siden: Schuko er en helt vanlig hjemmekontakt, som kan plugges to veier. Men i de fleste båthavner er det nå de blå 16A CEE. De kan bare plugges èn vei. I båt-enden kan det være noe annet på utenlandske båter. Men du kan altså prøve de adapterene i landenden (som en test). Siden ting fungerer, så må en vel anta at det enten er 220V forbrukere, eller satt inn en 220V til 110V trafo allerede, Det står jo en vanlig norsk stikkontakt til venstre i bildet, og trolig har den 220V. Det kan være greit å sjekke om den er koblet via shorepower panelet. Det er også enkelt å måle spenninger på den. Mellom faselederene, og fra hver faseleder til jordclips. Ja nå har jeg drevet å sjekket litt da, for er første året med denna båten,så ikke vært borti detta før, men ser att den kontakta som går inn i båten er 4 polet å skjøtekontakt er fra 4 til 2, 220v anlegget fungerer ihvertfall for sitter å lader tlf'n min nå. Vil liksom att ting skal væra sikkert da jeg har kone å barn i båten, har skrudd en del båt men aldri drevi med el for det har vært i orden før. Ser jo før seg att penga flyg egt🙈men er båt så penga går læll. Sender med bilder av hva jeg har og tar imot forslag om hva jeg burde gjøre med ett stort takk😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Det blå støpselet er 3 faser og jord. Og stemmer vel med stikken på bryggen. Til vanlig er det ikke 3-fas rundt omkring. Den gule er beregnet for 120 V (i Norge har vi 220 V) og 30 A. Nå vet jeg ikke om du har en 120/220 V trafo om bord. Tror du burde la elektriker ta en titt. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Jeg hadde alltid et rødt lys på 220V panelet i vår motorbåt fra 2013 fra Bavaria. Polaritetsfeil. I Sverige var det ok. I Norge lyste det rødt. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
J-Å Svart 24.April Link til dette innlegget Svart 24.April Kan du forklare litt nærmere hva disse blå kontaktene er koblet til, og hvilken kontakt du kobler deg til på land? Som @Hulda sier er det uvanlig med trefase på brygger. Den vanlige CEE enfasepluggen ser omtrent lik ut, men har bare tre pinner. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.