Jump to content

Internett i båten

Pel1964

Recommended Posts

Mitt internett oppsett i båten består av en 4G ruter med et tvilling simkort fra ICE. Har også DataFrihet som gir meg 1000GB innenfor ICE sitt nett. I dag fikk jeg fikk en mail fra ICE angående slukking av 2G nettet. Det viser seg at jeg har utstyr som kun virker på 2G nettet.

Jeg ringte kundeservice og lurte på hva det var. Konklusjonen er vel at tvillingsimkortet trenger tilgang til 4G Tale som ikke finnes i ruteren. Så, jeg mister datatilgangen fra ruteren når 2G nettet slukkes. Går ut fra at det vil gjelde for mange andre som har samme oppsettet som meg.

Forslag til hva jeg kan gjøre?

Pel1964 skrev for 7 timer siden:

Forslag til hva jeg kan gjøre?

Først kan du si hva du skal med Internett i båten.

Selv bruker jeg Internett fra Ice til alt. Jeg skaffet meg et telefonabonnement med noen 8Gb til 249 kr/mnd. Så har jeg i tillegg kjøpt 1000 Gb til 99 kr pr mnd. Totalt 348 kr/mnd for telefonabonnement og internettilgang der jeg er, enten det er hjemme, på hytta, i båten, i bilen eller et helt annet sted. Så har det vært prisstigning, så nå betaler jeg vel 378 kr/mnd eller noe sånt.

Før dette hadde jeg et telefonabonnement med 0,5 GB og en ruter hjemme med ubegrenset internettbrukere, hvor sistnevnte kostet over 600 kr/mnd, og hbor datamengder til bruk på telefon ble litt knapp på båttur (så da kjøpte jeg ekstra data i sommerferien til båtturen mine).

Litt over 2000 GB er jo ikke ubegrenset, men det er mye mer enn jeg har bruk gor, så i praksis det samme som ubegrenset for meg, men ikke nødvendigvis for alle.

Dette er en godløsning da jeg for en lav sum har telefon og Internett overalt der jeg er, jeg kan også dele internettet mitt med andre som har begrenset datamengder og er i nærheten av meg, feks i samme hytte.

Hvis du trenger Internett når du er i båten fungerer det bra

Men hvis du trenger Internett på steder du er, feks for kamera i båten mår du er hjemme, da vil denne løsningen fungere dårlig.

Jeg har også tenkt litt på at når varmtvannsbereder etterhvert skal byttes så kan det hende man tvinges over på en smartbereder som tilpasser oppvarmingstidspunkt etter strømprisene på Internett. Men usikker på hvordan det vil fungere når den mister internettilgang fordi jeg ikke er hjemme.

Konklusjonen er ar hvilken internettløsning som er best i båten kommer an på hva du skal bruke Internett til.

Denne routeren som er avbildet i denne annonsen fungerer godt: https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/404365391

Jeg har hatt en slik i båten i 2 år og den leverer veldig bra - Du kan også bare klippe av strømkabelen og koble den rett på 12v i båten. Routeren gir god hastighet og er stabil. Om en skulle sette fingeren på noe så er det kun 2 Ethernet porter på den, men det meste går jo via WiFi i dag.

/Baard

Skamklipt skrev for 16 timer siden:

Du må vel ha et datasim og ikke tvilling-sim.

tenker det samme, tvilling sim er jo tiltenkt å brukes i en ekstra telefon man måtte ha.  

(Men nå kjenner jeg ikke til ICE , bare brukt telenor + andre som bruker telenors nett)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

On 4/24/2025 at 8:38 PM, Pel1964 said:

I dag fikk jeg fikk en mail fra ICE angående slukking av 2G nettet. Det viser seg at jeg har utstyr som kun virker på 2G nettet.

Jeg har en TP-Link 4G Router ombord, med ICE datakort, som alltid har fungert fram til nå, og plutselig nå i går, så sluttet den å fungere. Spørs om jeg ikke fant forklaringen i denne tråden. Har også inntrykk av at 4G data på telefon kjører noen dårligere enn før.

Får håpe at dette er forbigående problemer, for ICE sin løsning har jo ellers vært veldig bra og så har den kjørt feilfritt gjennom mange år, fram til nå.

Hva annet kan man gjøre enn å se tingene an og se om ikke problemene retter seg, og ellers så blir det vel en av de andre leverandørene.

Forsøkte å logge meg inn på 4G routeren i fra TP-Link for å se om det var mulig å konfigurere den manuelt:

https://www.ice.no/kundeservice/mobiloppsett/mobildata-og-internettinnstillinger/

Det viste seg at det var sperret for å legge inn annet enn at jeg kunne velge "4G Only".

Da kjører modemet, og det fungerer på et vis, men jeg får bare en strek på signalnivå for 4G og så blir hastigheten via modemet, nå under test og ut til Internet, bare det halve av det normale.  

Har testet litt mer. Det kan se ut som at ice.net har gjennomført en eller annen endring her i Stavganger, slik at det gamle 4G utstyret ikke lengre fungerer. Satte data sim-kortet til Ice inn i 2 forskjellige gamle modemer og en gammel 4G telefon. Fungerte ikke. Så testet jeg med å sette det inn det samme kortet i to litt nyere telefoner, og da fungerte det. Hastighet er OK, men signalnivået har vært litt varierende, men det kan nå se ut som om det er tilbake på normalt nivå. (Her, litt utenfor sentrum.)

En av de routerne som ikke fungerte var av type Huffamei/Huawai. (10 år gammel.)

Det kan se ut som at det har skjedd en eller annen endring eller ombygging i Ice sitt nett (her) i løpet av de siste par dagene, slik at gammelt 4G utstyr (kanskje) ikke er støttet. 

Har ellers brukt Ice sine simkort over hele verden, gjennom mange år, innenfor og utenfor EU, og dette er i grunnen første gang jeg har opplevd noen form for teknisk problem. (Og problemet har bare vært begrenset bare til data-simkortet i bruk på det eldste utstyret.)  

Gammel mobiltelefon med knust skjerm, fabrikat Huffamei, har nå mønstret på igjen, i ny stilling som modem.  Problem løst.

Edit:

Har testet litt mer og funnet ut at ice.net/datasim nå kjører med både IPv4 og IPv6, altså den nyeste versjonen av IP protokollen. Mye av trafikken kjører nå IPv6 og etter hvert som det nå ser ut til å fungere, så ser det også ut til å kjøre bedre enn tidligere.

Kan nok godt være at man behøver å ha et litt nyere 4G modem.

Kjøpte et nytt modem som erstatning for det gamle TP-Link modemet som ikke lengre ser ut til å være kompatibelt med Ice sitt nettverk. Det fungerer nå ok med Ice data/sim i nytt modem. Testet med kablet og trådløst nett. Tilbudet på nær halv pris går ut den 30'te i denne måneden, sier de.

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/rutere/4g-ruter/mercusys-mb130-4g-ac1200-4g-lte-ruter-p66183

Kjøpte også et slikt. Det viste seg å virke greit nok, men ha noe dårligere ytelse:

https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/rutere/4g-ruter/mercusys-mt110-4g-lte-ruter-med-modem-p66184

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...