Jump to content

Svindlet pga feil årsmodell på mercruiser motor??

brodman

Recommended Posts

Trenger hjelp til å finne ut hvor gammel motoren min faktisk er. 

Har akkurat kjøpt en båt hvor det sto på finn at motoren var fra 2010, selger trodde mer at den var fra 2012. 

Selgern virka troverdig så stolte på det han sa. 

Motorn så også relativ ny ut, gjorde litt research før jeg kjøpte den, men fant ikke noe spesifikk informasjon om at årsmodellen stemte. 

Det er en cummins mercruiser 1.7L 120hk diesel med turbo. serienr. 88143075

Når jeg spør Chat gtp så får jeg at den mer sannsynlig er fra tidlig 2000 tallet kanskje rundt 2002. 

Er det en katalog eller et sted det går an å søke opp årsmodell basert på serienr eller har noen kjennskap til når 8814 serien ble produsert?

Prøvde å høre med mercruiser forhandler men de hadde ikke noe system på det for salget på motoren ble tydeligvis ikke registrert. 

takk for hjelp

Motor kan jo være montert noen år etter produksjon. Hadde vært mer opptatt av dokumentert vedlikehold og antall timer og tilstand på drev. 

Sjekk merkeskilt og modellnummer. Ofte blir modeller forbedret gjennom årene og har a b c d versjon. Det kan gi deg en pekepinn. 

Svindlet er da et sterkt ord! Hva er det som gjør at du føler deg lurt? Og hvorfor stoler du mer på Chat GPT enn selgeren?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjapp googling sier at de begynte produksjonen av denne motoren på begynnelsen av 2000-tallet. Så jeg ville ikke hatt så mye lit til hva ChatGTP sier. Og så lenge den snurrer og ser pen ut så spiller det vel ganske liten rolle om den er fra 2002 eller 2012 - garantien har gått ut uansett, og det er viktigere med hvordan den er vedlikeholdt og brukt enn hvor gammel den er. 

og de fleste motorprodusenter opererer ikke med begrepet "årmodell" - det er noe vi er kjent med fra bilverden.    Produksjonsår er et mer riktig begrep å bruke.   

.. og Mercury/Mercruiser mener tydeligvis at prod.år heller ikke er noe sluttbruker skal bry seg om - der er det bare serienummer som gjelder..:

https://www.boats.net/catalog/mercruiser/sterndrive/diesel-engines/1-7l-inline-4-izuzu

Så etter min formening:   ikke svindel akkurat.  Kanskje mest uvitenhet blant selgere, samt litt det kjente fenomenet at motor tenderer å bli litt yngre for hver gang den sleges

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@EiSvIn

Åpenbart så vil en motor som er 10 år eldre, ha blitt brukt 10 år mer... selv med vanlig bruk, så er motoren 10 år mer slitt en det jeg ble fortalt. 

Siden det ikke er noe dokumentasjon på vedlikehold eller noe ting så går jeg ut i fra vanlig bruk.

la oss si en gjennomsnittlig motor har 30 års levetid. med en 10 år eldre motor så er det 1/3 av levetiden

Jeg tenker at i mange henseender har timer på motoren mer å si enn alder, selv om det er stor forskjell på hvor hardt motorer brukes - selv i samme skrog. Med unntak av bensin-Mercruiser er det vel ikke et eneste hekkaggregat solgt de siste 25 år som har råvann i blokka?

Denne motoren ble solgt under to forskjellige navn. Startet som Mercury Mercruiser og ble senere til Cummins Mercruiser.

Akkurat når navne-bytte skjedde er jeg usikker på. Min motor fra 2007 er en Cummins Mercruiser.

Bildet under er av de to variantene.

Merc1.7Typer.JPG.a66449ff0f4d6cb2606cf6361fcf9b2d.JPG

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

ivar skrev for 7 timer siden:

og de fleste motorprodusenter opererer ikke med begrepet "årmodell" - det er noe vi er kjent med fra bilverden.    Produksjonsår er et mer riktig begrep å bruke.   

.. og Mercury/Mercruiser mener tydeligvis at prod.år heller ikke er noe sluttbruker skal bry seg om - der er det bare serienummer som gjelder..:

https://www.boats.net/catalog/mercruiser/sterndrive/diesel-engines/1-7l-inline-4-izuzu

Så etter min formening:   ikke svindel akkurat.  Kanskje mest uvitenhet blant selgere, samt litt det kjente fenomenet at motor tenderer å bli litt yngre for hver gang den sleges

Enig med hva Du skriver.

ts skriver ikke noe om motor er byttet tidligere i båten eller levert ny med båten.

Tittet litt innom div sider i USA vedr motorer for å finne produksjons tid på serienummer er ikke lett og det er ganske naturlig.

Som nevnt over i tråden er det nettsider i USA man kan sende inn serienr og få prod år men tror svaret kan bli noe variabelt svar.

Om motor har vert stelt og vedlikeholdt er det tut og kjør :) 

kanskje kommer ts med mere info ????

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Denne motoren ble solgt under to forskjellige navn. Startet som Mercury Mercruiser og ble senere til Cummins Mercruiser.

Akkurat når navne-bytte skjedde er jeg usikker på. Min motor fra 2007 er en Cummins Mercruiser.

Merc1.7Typer.JPG.a66449ff0f4d6cb2606cf6361fcf9b2d.JPG

Godt poeng som utgangspunkt. Jeg hadde en Askeladden beetle som jeg mener var 2005-modell, og den hadde cummins mercruiser motor. Husker det pga jeg spesifikt ønsket den versjonen pga noen utbedringer som ble gjort, derfor måtte den være fra 2005 og opp etter det jeg husker. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

brodman skrev for 22 timer siden:

Når jeg spør Chat gtp så får jeg at den mer sannsynlig er fra tidlig 2000 tallet kanskje rundt 2002. 

Hva er grunnen til at du stoler såpass på chatgpt?

Hadde den samtidig oppgitt en troverdig kilde kilde som feks motorprodusentens side eller en forhandlers oversikt over serinummer eller lignende så kunne jeg jo skjønt at det virket troverdig. Men om chatgpt bare slenger ut et årstall uten å kunne fortelle hvorfor akkurat dette årstallet så følger det vel egentlig bare vanlig møsnter derfora som består i å ofte gjette et svar og så fremstille det som om det er helt sikkert at det er riktig. Har selv testet litt og stilt sprsmål jeg vet svaret på og fått et skråsikker svar fra chatgpt, som vvar helt feil svar.

jeg ser ikke dermd at jeg kan garantere at selgeren oppgir riktig årstall, men jeg ville nok stolt mer p åen person som har eid en motor enn en chatgpt som neppe vet hva det er snakk om og bare gjetter.

brodman skrev for 7 timer siden:

@EiSvIn

Åpenbart så vil en motor som er 10 år eldre, ha blitt brukt 10 år mer... selv med vanlig bruk, så er motoren 10 år mer slitt en det jeg ble fortalt. 

Siden det ikke er noe dokumentasjon på vedlikehold eller noe ting så går jeg ut i fra vanlig bruk.

la oss si en gjennomsnittlig motor har 30 års levetid. med en 10 år eldre motor så er det 1/3 av levetiden

Og hvordan kan du vite at det har vært normal bruk på denne motoren, og hva er normal bruk?

Skal man bare kikke på en motor og ikke kunne tolke noe fra skrift på motoren så vil det nok være lettere å få et inntrykk av om den har fått mye slitasje og rust enn å få med seg hvor gammel motoren er )om man ikke tilfeldigvis kjenner til detaljer vedd denne motortypen, noe du neppe får hjelp til om du ikke legger ut bilde av motoren.

Om en motor som har gått 1000 timer på 13 år ser lik ut som en motor som har gått 1000 timer på 23 år så er nok tilstanden på de to motorene ganske lik.

Man kan ikke forvente at alle motorer kjøres et "vanlig bruk" hvert år, for noen kjøres mye og andre lite.

La oss anta du vurderte å kjøpe min 6 hk påhengsmotor og at det ikke ble gitt noen garanti uansett hvor gammel den er (bare for at det skal bli mest mulig likt ditt tilfelle). La oss si du bare kunne fått vite svar på enten spørsmål A eller spørsmål B, hvilket ville du helst visst før du avgjorde handel?

A: Har motoren gått 40-50 timer eller har den gått 400-500 timer?

B: Er motoren 3 år gammel eller er den 10 år gammel?

Jeg ville sagt det var viktigst  å finne ut av spørsmål A, altså timene (ikke alder).

Men jeg tenker også at hvis du hadde sett på tilstanden på motorer i disse kategoriene (men ikke kjent til ulikheter mellom årsmodellene) så ville det nok vært lettere å skille 40-50 timer fra 400-500 timer enn det er å skille 3 år fra 10 år.

Fasit er at 6-hesteren er 3 år gammel og har gått ca 400-500 timer. Og det er jo lett å se at det er endel slitasje på den som neppe oppstår innen 60 timers bruk, mens det er vanskeligere å vurdere alder ut ifra tilstanden (om man ikke kjenner designet til de ulike årsmodellene).

Og hvis det ikke hadde vært for garantien (som er 5 år uten at timene har noen betydning) så kunne jeg nok godt ha byttet bort min 3 år gamle motor som har gått 400-500 timer mot en som er 10 år gammel og bare har gått 40-50 timer (om den også har fulgt alle servicer og ikke har noen feil og skader), for det er nok flere timers drift igjen på en motor som er litt eldre og har gått færre timer. Jeg tipper at innen en sånn 6-hester har passert 2000 timer så er en nok klar for skroting, selv om den da vil være bare ca 12 år gammel med samme bruksmønster.

Ville du tenkt annerledes enn meg og hatt mer fokus på alder enn på faktisk tilstand på motoren (slitasje og rust osv)?

Jens_P skrev for 4 timer siden:

Det er en indikator, men det er nok andre forskjeller som er sikrere for det er nok fristende for mange å bytte til nyere dekaler og legge på en liter svart blank...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...