Jump to content

Ingen lading på 24v og 12v, er det en styring på det?

Rs2-GTi

Recommended Posts

Er fra Bodø, men er i Sandefjord for å kjøpe en båt som trenger litt reparasjoner. Begynner å få kontroll på det viktigste, men jeg klør meg litt i skjegget på ladingen. Motoren er en (sier selger) en TMD50, og starter går på 24v, mens forbruk går på 12v. Det er to dynamoer på båten, og når motor går på tomgang måler jeg 12,9-13v på den ene og 24,9 på den andre. Når jeg stopper motor så indikeres det manglende lading på både 12v og 24v, mens når motor går så indikeres det manglende lading på 12v. 

Båten har stått i 3 år uten å ha vært brukt, men dette var ikke et problem sist den var i bruk. Båten ellers har klart lagringen godt (på vann med tilsyn), så jeg syntes det er merkelig at begge dynamoene skal ha konket samtidig - og det er jo noe lading på 12v. Har googlet meg frem til at noen dynamoer har en "pilot signal" for når de skal begynne å lade, og fra 24v dynamo går det flere ledninger fra dynamo til en sort boks montert i motorrommet, den siste ledningen går direkte til starter. Kvadraten på den ledningen er også ganske liten, typ 2,5-4. 

Jeg har skrudd mye bil og ikke så mye båt. Kan det være at 12v dynamo er litt dårlig, mens 24v dynamo ikke får pilot-signal fordi batteriene er toppladet? Med kvadraten på ledningen så lurer jeg på om det kan være at 24v dynamo leverer bare en trickle charge med intensjon, fordi 24v ikke har noe forbruk på seg, de er kun koblet til startmotor. 

Skal feilsøke videre i morgen, har feilsøkt i hele dag. Skal opp fra Sandefjord til båtplass som jeg har leid på Vollen, så i første omgang trenger jeg en løsning som gjør at jeg kan komme meg opp dit, da har jeg god tid til å utrede videre. 

Båten er for øvrig en stålbåt fra 1986 på 34 fot bygget på Tau etter svenske tegninger. 

Du sier "indikeres manglende lading", vil det si at ladelampe lyser ?  I et tradisjonelt system betyr jo lysende ladelampe  med stanset motor at dynamoen får feltstrøm, og slukket ladelampe med tenning på og motor i gang betyr at dynamoen selv har overtatt feltstrømproduksjon. Men det kan jo være at svarte bokser tar seg av dette. Noen dynamoer må ha 12V/24V på B+ for å starte, ArgoFET og andre skillere har en egen "energize" inngang for dette. 

Kan du få målt spenningen på D+ og evt. DF med tenning på og med stanset/startet motor? Og gjerne strøm inn på batteriene, hvis du har et tangamperemeter.

Jeg mistenker at dynamoene går på selvmagnetisering, og ikke får feltstrøm. Altså at "tenning på" spenningen ikke kommer fram til dynamoene.

Jeg ville startet med å måle hvilespenning over batteripolene før motoren startes. Dersom batteriet/ene har lav spenning kan det ta noe tid før dynamoen klarer å løfte spenningen når motoren går på tomgang, selv om alt fungerer som det skal. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Vi fant ut av problemet etter litt googling, men takk for tips! For arkivet sin del her inne: Det som manglet var exciter-strøm til 12v dynamoen. Altså at de hadde stått så lenge at de hadde mistet restmagnetiseringen. Vi la lask fra minus til D+, og da begynte den å lade selv etterpå. 24v kom med turtall alene. Lader ikke på tomgang, men når man går bare litt opp på gassen, så lader den 28v. Det er nok pga den eksterne regulatoren. 

J-Å skrev On 26.4.2025 at 7.04:

Litt spesiell kobling.  Det kunne vært interessant å se hvor du googlet deg fram til den.

Jeg så flere YouTube-videoer, blant annet en fra en skole i USA hvor de hadde opptak fra undervisning i skipselektronikk. 

Jeg har nå feilsøkt videre, og funnet den konkrete feilen. Pæren som sitter på ladelyset til 12v (2w blinklyspære) var sotete og nesten brent av. Så trolig har det gått så lite strøm igjennom pæren at den ikke har klart å excite dynamoen. Byttet pæren, og nå fungerer alt som det skal. Ladelyset legger altså inn ladingen i dynamoen når man starter motor. Uten den koblet på, ingen lading. 

J-Å skrev On 28.4.2025 at 15.02:

Bra du fant ut av det. Men ladelyset er vel vanligvis koblet til pluss når tenningen er på, ikke til minus.

Takk for korrigeringen! Det var fra pluss på batteriet! Det ble litt forvirring fordi vi prøvde oss litt frem, den excitet ikke på å legge fra pluss dynamo, vi måtte gå fra batteriet - som ikke gir noen mening. Men det kan jo ha vært tilfeldigheter, dårlig kontakt i ene tilfellet, ikke det andre. Men fint å få det løst. 

Rs2-GTi skrev for 14 timer siden:

Det ble litt forvirring fordi vi prøvde oss litt frem, den excitet ikke på å legge fra pluss dynamo, vi måtte gå fra batteriet - som ikke gir noen mening.

Det gir mening om det er en skillediode mellom dynamo og batteriene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...