Jump to content

Hvor sitter bunnplugg til Sjøvannskjølt Yanmar 3QM30?

rojoh

Recommended Posts

Hei.

Det veit eg ikkje, men på mine Yanmar 2GM20F er det ein plugg bak det nederste reimhjulet. Altså under akslingen som går ut frå motoren og til reimskiva. 

Blindpluggen er altså ikkje under motoren, men nede på framsida. 

Bak blindpluggen går det eit røyr ned til botn av motoren. 

Kanskje det er slik på din motor òg?

Eg har montert eit 90 graders bend i staden for blindpluggen, ein liten kuleventil, ein slangestuss, og ein slange som går til ei lita handpumpa. Det gjer det mykje lettare å skifta olja. 

Lazyjack skrev 56 minutter siden:

De små Yanmar motorene har ikke avtappingsplugg for olje i bunnpanna. Lekker det i forkant av motoren er det helst utslitt tetting rundt veivaksel.

På 2GM20F er det korrekt, men 2GM20F har plugg slik eg skriv i mitt førre innlegg.

Mine 2GM20F lek olja langs enkelte av dei utgåande akslingane. 

Det er mulig som det sies at den sjøvannskjølte versjonen har bunnplugg selv om det er vanskelig å forstå hvorfor det skulle være en slik forskjell. Jeg har "F" versjon og jeg trodde disse motorene var like bortsett fra manifold og pumpe ++.

@Ask skriver at det er bunnplugg under reimhjulet som jo sitter foran på motoren.

På sprengskissen som @dieselfan viser til ser det ut for meg som den er tegnet bak på motoren. En slik plassering ville jo for de fleste være umulig å komme til i en båt installasjon.

Hei. Det er 12-15 år sidan eg hadde motorane mine ute, og eg skal ikkje insistera på at det ikkje er ein plugg i bakre del av botnpanna. Under botnpanna var det i alle høve ikkje nokon dreneringsplugg.

Eg hadde botnpanna av, og det var slik eg oppdaga nemte røyr og plugg.

rojoh skrev for 2 timer siden:

Takk. 

Det er det jeg og tror. :smiler:

Hvor mye olje bruker du å fylle på

Hei. Ca. 1.9 liter. Ein gang målte eg kor mykje olja eg helte på, og skreiv 1,9 liter ved sida av påfyllingsholet. Ved oljeskift fyller eg olja i eit litermål, og heller olja i motoren. Då stemmer det alltid på peilepinnen. 

Etter å ha vært ute på det store internettet og spurt så kommer det frem at ingen av de som svarer har dreneringspugg  i sine ferskvanns kjølte 2GM20. 

Kan det tenkes at det er kun motorer levert for drev som har drensplugg? Motorer levert for drev er jo montert vannrett og da gir det jo mening med tappeplugg i forkant.

Lazyjack skrev 52 minutter siden:

Etter å ha vært ute på det store internettet og spurt så kommer det frem at ingen av de som svarer har dreneringspugg  i sine ferskvanns kjølte 2GM20. 

Kan det tenkes at det er kun motorer levert for drev som har drensplugg? Motorer levert for drev er jo montert vannrett og da gir det jo mening med tappeplugg i forkant.

3QM30 er sjøvannskjølt motor

Så litt i manual/verkstedshåndboka til motor, ser ikke plugg nevnt noen plass. Men kan se ut som det er en støpe detalje i bunnpanna, som kanskje er til plugg på tegning/bilde. Men om det er mulig å skru ut denne er jeg ikke sikker på.

Siden det ikke er mulig å laste inn PDF her, så får jeg ikke lagt inn filen.. Dette er boka med alt om motor, inkludert overhaling.

Kan evt sende den på mail om noen vil ha.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hei

Jeg har følt og kjent så godt jeg kan. Trang og jævl. Finner ingen tappe skru. 

Men den kan være der fordi

Ser på denne tegningen at det er en skrue i høyre forkant, men den kjenner finner ikke jeg.

Må og nevne at min motor har betegnelse 3QM30K. Ikke H som den på tegningen. Så det kan være en liten forskjell der. 

3QM30eksosside.jpg.8f481650cc11fe1e39cda708728c73ff.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...