rojoh Startet 26.April Link til dette innlegget Startet 26.April Olje forsvinner ned i kjøl. Mistanke om at bunn plugg mangler. Hvor er bunnplugg plassert på 3 sylindret kjøvvanskjølt Yanmar 3Qm30 plasser Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Hei. Det veit eg ikkje, men på mine Yanmar 2GM20F er det ein plugg bak det nederste reimhjulet. Altså under akslingen som går ut frå motoren og til reimskiva. Blindpluggen er altså ikkje under motoren, men nede på framsida. Bak blindpluggen går det eit røyr ned til botn av motoren. Kanskje det er slik på din motor òg? Eg har montert eit 90 graders bend i staden for blindpluggen, ein liten kuleventil, ein slangestuss, og ein slange som går til ei lita handpumpa. Det gjer det mykje lettare å skifta olja. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April De små Yanmar motorene har ikke avtappingsplugg for olje i bunnpanna. Lekker det i forkant av motoren er det helst utslitt tetting rundt veivaksel. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Lazyjack skrev On 26.4.2025 at 21.32: De små Yanmar motorene har ikke avtappingsplugg for olje i bunnpanna. Vis hele sitatet Da må du forklare hva jeg fant på sprengskissen på Yanmar dot com... se i tråden Alt om Yanmar hvor TS har stilt det samme spørsmålet... Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.April Link til dette innlegget Svart 26.April Lazyjack skrev On 26.4.2025 at 21.32: De små Yanmar motorene har ikke avtappingsplugg for olje i bunnpanna. Lekker det i forkant av motoren er det helst utslitt tetting rundt veivaksel. Vis hele sitatet På 2GM20F er det korrekt, men 2GM20F har plugg slik eg skriv i mitt førre innlegg. Mine 2GM20F lek olja langs enkelte av dei utgåande akslingane. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Det er mulig som det sies at den sjøvannskjølte versjonen har bunnplugg selv om det er vanskelig å forstå hvorfor det skulle være en slik forskjell. Jeg har "F" versjon og jeg trodde disse motorene var like bortsett fra manifold og pumpe ++. @Ask skriver at det er bunnplugg under reimhjulet som jo sitter foran på motoren. På sprengskissen som @dieselfan viser til ser det ut for meg som den er tegnet bak på motoren. En slik plassering ville jo for de fleste være umulig å komme til i en båt installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Ask skrev On 26.4.2025 at 22.31: På 2GM20F er det korrekt, men 2GM20F har plugg slik eg skriv i mitt førre innlegg. Vis hele sitatet Her har du nok vært litt rask🫢 Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Lazyjack skrev On 27.4.2025 at 8.56: Her har du nok vært litt rask🫢 Vis hele sitatet ? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Ask skrev On 27.4.2025 at 10.59: ? Vis hele sitatet Du har nevnt 2GM20F to ganger 😄 Men er det virkelig slik at du har tappeplugg foran under reimskiva på veivaksel , altså i motsatt ende av motoren i forhold til tegningen som @dieselfan postet? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Hei. Det er 12-15 år sidan eg hadde motorane mine ute, og eg skal ikkje insistera på at det ikkje er ein plugg i bakre del av botnpanna. Under botnpanna var det i alle høve ikkje nokon dreneringsplugg. Eg hadde botnpanna av, og det var slik eg oppdaga nemte røyr og plugg. Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Takk. Det er det jeg og tror. Hvor mye olje bruker du å fylle på Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April rojoh skrev On 27.4.2025 at 14.02: Takk. Det er det jeg og tror. Hvor mye olje bruker du å fylle på Vis hele sitatet Hei. Ca. 1.9 liter. Ein gang målte eg kor mykje olja eg helte på, og skreiv 1,9 liter ved sida av påfyllingsholet. Ved oljeskift fyller eg olja i eit litermål, og heller olja i motoren. Då stemmer det alltid på peilepinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Etter å ha vært ute på det store internettet og spurt så kommer det frem at ingen av de som svarer har dreneringspugg i sine ferskvanns kjølte 2GM20. Kan det tenkes at det er kun motorer levert for drev som har drensplugg? Motorer levert for drev er jo montert vannrett og da gir det jo mening med tappeplugg i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Forstår ikke logikken her... er det ikke tappeplugg for motorolje på Yanmar 3QM30 vi prøver å finne ut av ? Anbefaler at du kaller det seildrev, det er det som står på esken Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Lazyjack skrev On 27.4.2025 at 19.57: Etter å ha vært ute på det store internettet og spurt så kommer det frem at ingen av de som svarer har dreneringspugg i sine ferskvanns kjølte 2GM20. Kan det tenkes at det er kun motorer levert for drev som har drensplugg? Motorer levert for drev er jo montert vannrett og da gir det jo mening med tappeplugg i forkant. Vis hele sitatet 3QM30 er sjøvannskjølt motor Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Så litt i manual/verkstedshåndboka til motor, ser ikke plugg nevnt noen plass. Men kan se ut som det er en støpe detalje i bunnpanna, som kanskje er til plugg på tegning/bilde. Men om det er mulig å skru ut denne er jeg ikke sikker på. Siden det ikke er mulig å laste inn PDF her, så får jeg ikke lagt inn filen.. Dette er boka med alt om motor, inkludert overhaling. Kan evt sende den på mail om noen vil ha. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lazyjack Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April rojoh skrev On 27.4.2025 at 20.50: 3QM30 er sjøvannskjølt motor Vis hele sitatet Ja jeg vet det men så kom @Ask med innspill her om at det er bunnplugg på 2GM20 og så sporet det vel litt av Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Her er verksteds håndboka for alle disse QM20 og 30 motorer. 2QM20 A0A1003-kopi.zipFetching info... Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Ask Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Hei. Ts kan gjerne fortelja oss om han finn ein tappeskrue eller ikkje. Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Hei Jeg har følt og kjent så godt jeg kan. Trang og jævl. Finner ingen tappe skru. Men den kan være der fordi Ser på denne tegningen at det er en skrue i høyre forkant, men den kjenner finner ikke jeg. Må og nevne at min motor har betegnelse 3QM30K. Ikke H som den på tegningen. Så det kan være en liten forskjell der. Sitér dette innlegget Link to post
rojoh Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Okkaby skrev On 27.4.2025 at 21.57: Her er verksteds håndboka for alle disse QM20 og 30 motorer. 2QM20 A0A1003-kopi.zipUnavailable Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.