Jump to content

Hvordan feilsøke Simrad VHF?

skøytelars

Recommended Posts

Har en Simrad VHF jeg ikke får lyd i. Får slått den på og alt ser ut til å virke. Men får ikke kalt opp og hører ingen ting. Vet forsåvidt ikke om noen hører meg i andre enden. Kan jeg måle kabel mellom radio og antenne på et vis, har muligheter? 

Benji skrev 53 minutter siden:

Antenne kan du sjekke med ett SWR meter.

Står radio på internasjonale kanaler?

Ser du TX i skjermen når du prøver å sende?

Hvilken kanal tester du mot KR, arbeidskanal eller 16?

Er der lyd i høytaler om du stille Squelsh helt ned, da skal det bruse

Hei @Benji

det bruser når jeg stiller ned squelsh.

Nederst i venstre står det RX. Når jeg trykker send, skifter denne til blinkende «ANT» så lenge jeg trykker ned sendeknappen. 

Jeg har ikke noe TX i skjermen.IMG_0595.jpeg.fb65f395b5cc69e66f39c5f8878df51e.jpeg

IMG_0594.jpeg

Kan nok tyde på at det er brudd i antennekabel. Vær OBS på at noen radioer kan ryke utgangstrinnet dersom du sender uten at det er antenne tilkoblet. Et SWR meter som @Benji nevner vil raskt avsløre om antenne og kabel er ok. Er det en radioamatør forening i nærområdet ditt så har disse som regel måleinstrumenter. 

Du kan jo også få tak i en magnetfot antenne for å teste, disse kommer som regel med en PL-259 (UHF) kontakt som passer på veldig mange radioer.

Ligger du i en båthavn så finn en båtnabo med VHF så er det litt lettere å teste, lurt å f.eks bruke L1/2/3 kanalene til testing

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 20 minutter siden:

Kan nok tyde på at det er brudd i antennekabel. Vær OBS på at noen radioer kan ryke utgangstrinnet dersom du sender uten at det er antenne tilkoblet. Et SWR meter som @Benji nevner vil raskt avsløre om antenne og kabel er ok. Er det en radioamatør forening i nærområdet ditt så har disse som regel måleinstrumenter. 

Du kan jo også få tak i en magnetfot antenne for å teste, disse kommer som regel med en PL-259 (UHF) kontakt som passer på veldig mange radioer.

Ligger du i en båthavn så finn en båtnabo med VHF så er det litt lettere å teste, lurt å f.eks bruke L1/2/3 kanalene til testing

Takk for svar 😀

Benji skrev for 13 timer siden:

Antenne kan du sjekke med ett SWR meter.

Finnes f.eks. på Aliexpress og i norske butikker til en annen pris. Analog er å foretrekke til dette bruk.
Man sjekker at antennen er korrekt tilpasset og justerer dersom antennen har justerbar lengde.
Og man kan se hvor mange watt som sendes. Er antennen feil, eller man har dårlig kabel/kontakt, vil mer eller mindre av sendereffekten bli reflektert tilbake til senderen og ikke gå ut på lufta.

Viktig at testeren er beregnet på maritim VHF, frekvensområde 156 til 174 MHz.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...