Jump to content

Bavaria 40 seilbåt, høy ladespenning dynamo

Alphonzo

Recommended Posts

Ship o hoi! 

Byttet nylig ut det gamle bly batteriet til ett større lithium på forbruk siden. Har etter dette hadde problem med at batterialarmen går på min Bavaria 40 seilbåt. 

spenning fra dynamo viser 15.7v, så tenkte først det var regulator som var defekt. Byttet dynamo igår, men lader fortsatt med samme spenning. Da ligger problemet en annen plass. 

noen som har en ide om hvor jeg bør begynne? 

bankene er koblet til via skilleren dere ser på bilde. 
 kabel1 er fra dynamo

kabel2 til start

kabel3 til forbruk via dc/dc

kabel4 til thrust

legger også med ett bilde av den gamle dynamoen som viser hvordan den er koblet. Den nye er koblet tilsvarende 

IMG_2623.jpeg

IMG_2800.jpeg

Du har en gul sense ledning på inngangen til quick ladeskiller. Har du sjekket at det ikke er dårlig kontakt i denne sorte sikringsholderen. Har litt dårlig erfaring med den typen sikringer hvis det er det jeg ser (sort holder ved inngang på quick).  Du kan prøve å laske over og se om det hjelper. Eventuelt laske helt nede på dynamoen slik at den ikke kompenserer for tapet i den meteren som er opp til lade skiller. 

Er ganske sikker på at 15,7V er ei vanlig spenning dersom dynamoen tror at den har altfor lav spenning på dette målepunktet.  Da gir den på alt den har å regulere.   Ville begynt med å ta med en lask som legger gul sense rett på B+. Da bør dynamoen levere ut ca. 14,2V om den har fulle batterier og lite forbruk. 

Du sier at du har DC-DC på forbruk. Da burde du ha normal ladespenning der (hvis DC-DC er satt opp riktig) . Kan det tenkes at det går en annen sense ledning fra forbruksbanken, hvor spenningen nå styres fra DC-DC ?   Hvorfor går forresten strøm til DC-DC via ECS?

(Jeg har Bav 36) volten fra dynamoen skal til skilledioden. Så går deten spenning videre til en dc/dc lader som vel er en transformator. På andre siden ac dc/dc går det en spenning til forbruksbanken. Da er det mye forlangt at dynamoen skal ha mye påvirkning til spenning inn på fobruksbanken. Hvordan styres spenning på forbrukssiden i dc/dc laderen?det er jo der spenningen genereres som batteriet ser.

jeg har argofet og en ladekabel til forbruk og en ladekabel til start. Husker ikke hvor sens er koblet / om den er koplet, ligger endel funksjon i argofet. Den skilleren din kjenner jeg ikke.

J-Å skrev 24 minutter siden:

Du sier at du har DC-DC på forbruk. Da burde du ha normal ladespenning der (hvis DC-DC er satt opp riktig) . Kan det tenkes at det går en annen sense ledning fra forbruksbanken, hvor spenningen nå styres fra DC-DC ?   Hvorfor går forresten strøm til DC-DC via ECS?

godt spørsmål. Jeg koblet via ECS fordi det gjorde det enkelt. Koblet dcdc lader inn på samme ledning som lader gammel forbruksbank. 

Code0 skrev 8 minutter siden:

(Jeg har Bav 36) volten fra dynamoen skal til skilledioden. Så går deten spenning videre til en dc/dc lader som vel er en transformator. På andre siden ac dc/dc går det en spenning til forbruksbanken. Da er det mye forlangt at dynamoen skal ha mye påvirkning til spenning inn på fobruksbanken. Hvordan styres spenning på forbrukssiden i dc/dc laderen?det er jo der spenningen genereres som batteriet ser.

jeg har argofet og en ladekabel til forbruk og en ladekabel til start. Husker ikke hvor sens er koblet / om den er koplet, ligger endel funksjon i argofet. Den skilleren din kjenner jeg ikke.

dcdc ordner riktig ladespenning til lithium forbruk, så er ikke så beskymret for det batteriet.  
måleinstrument viser lik spenning på alle utgangene på ecs (15.7) 

Dvs start og thrust tar skade. 

Magne_F skrev 11 minutter siden:

godt innspill! 

Er senseledningen den lysegule ledningen som er koblet til helt til venstre på batteriisolatoren, eller er sense koblet direkte til forbruksbanken, "nedstrøms " av dc/dc lader?

Dersom det siste er tilfelle, er det en logisk forklaring på problemet. En dc/dc lader vil aldri greie å få ladespenningen på et LiFePo batteri opp til over 14V med mindre batteriet allerede er helt oppladet. Regulatoren vil dermed sense en spenning på 13.etellerannet V og øke feltstrømmen for å få spenningen opp til 14.2V (eller hva som måtte være setpunktet)

Vestkystseiler skrev 1 time siden:

Trådstarter sier jo i forrige innlegg at han måler 15.7 på alle portene. 

Det vise at den lever det nå. Mitt spm var om den kun levere lik spenning på begge utgangene, eller om den KAN / BURDE levert individuell spenning. Hvis den leverer kontinuerlig samme spenning, så blir det jo kluss i mitt hode med dcdc foran en av forbrukerne.

EDIT: Sjekket i båten nå, sense er på + på forbruksbanken. Jeg måler forskjellig spenning ut på de to avgangene på Argofet, det er ikke rart da det er forskjellig spenning på de to bankene. Hadde vel jevnet seg ut når begge var på ‘float’, eller at LFP tar til seg med mindre tap enn bly/syre 0,5 v høyere på start.

Code0 skrev for 8 timer siden:

Hva gjør innmaten til DCS’en, kan den levere ut forskjellig spenning på portene?

En DCS gjør ingen regulering. Den leverer alltid strømmen til batteriet med lavest spenning. Helt til alle batteriene når toppspenning. En DC-DC kan stå etter en DCS. Men jeg liker best å ha en "smart" DC-DC rett på dynamoen. Det som ikke går er å koble "sense" etter DC-DC. Det blir en reguleringsteknisk "katastrofe".

Jeg målte noe tilsvarende på mitt startbatteri direkte på polene. Fikk tips om å bytte batterier i multimeteret. Da ble det orden og ro i sjelen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Vestkystseiler skrev for 20 timer siden:

Er senseledningen den lysegule ledningen som er koblet til helt til venstre på batteriisolatoren, eller er sense koblet direkte til forbruksbanken, "nedstrøms " av dc/dc lader?

Dersom det siste er tilfelle, er det en logisk forklaring på problemet. En dc/dc lader vil aldri greie å få ladespenningen på et LiFePo batteri opp til over 14V med mindre batteriet allerede er helt oppladet. Regulatoren vil dermed sense en spenning på 13.etellerannet V og øke feltstrømmen for å få spenningen opp til 14.2V (eller hva som måtte være setpunktet)

Tok en tur i båten igjen igår. Denne sense kabelen gir meg hodeverk. Er jaggu ikke sikker om det er den koblet til helt til venstre, eller om den befinner seg ett annet sted. Skal visst være gul, men etter mine øyner er den til venstre hvit. 

Eneste gule kabelen jeg fant, var en av liten dimensjon som var klipt i nærheten av dynamoen. Legger ved ett bilde. 

IMG_2809.jpeg

IMG_2810.jpeg

Etter en tur i båten har jeg fortsatt ikke blitt klokere. Koblet ifra alle ledningene fra DCS, og prøvde de på ett annet koblingspunkt for å sjekke om det var skilleren som skapte trøbbel. Ladet fortsatt med samme spenning, så tenker at den kan utelukkes. 

prøvde også å koble ifra forbruk som er koblet via dcdc lader. Fortsatt likt da også 🤯

Seilars skrev On 27.4.2025 at 10.15:

...   Ville begynt med å ta med en lask som legger gul sense rett på B+. Da bør dynamoen levere ut ca. 14,2V om den har fulle batterier og lite forbruk. 

Har du (TS) forsøkt dette? Koble i tilfelle fra evt. annen tilkobling til sense(rosa?)

J-Å skrev 21 minutter siden:

Har du forsøkt dette?

nei, dette blir neste punkt. Tar med en ledning stump og prøver i ettermiddag. 

Men er fortsatt usikker på om den til venstre er sense. Kobler eksisterende ifra og legger ny til b+ med en sikring imellom 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...