Alphonzo Startet 27.April Link til dette innlegget Startet 27.April Ship o hoi! Byttet nylig ut det gamle bly batteriet til ett større lithium på forbruk siden. Har etter dette hadde problem med at batterialarmen går på min Bavaria 40 seilbåt. spenning fra dynamo viser 15.7v, så tenkte først det var regulator som var defekt. Byttet dynamo igår, men lader fortsatt med samme spenning. Da ligger problemet en annen plass. noen som har en ide om hvor jeg bør begynne? bankene er koblet til via skilleren dere ser på bilde. kabel1 er fra dynamo kabel2 til start kabel3 til forbruk via dc/dc kabel4 til thrust legger også med ett bilde av den gamle dynamoen som viser hvordan den er koblet. Den nye er koblet tilsvarende Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Du har en gul sense ledning på inngangen til quick ladeskiller. Har du sjekket at det ikke er dårlig kontakt i denne sorte sikringsholderen. Har litt dårlig erfaring med den typen sikringer hvis det er det jeg ser (sort holder ved inngang på quick). Du kan prøve å laske over og se om det hjelper. Eventuelt laske helt nede på dynamoen slik at den ikke kompenserer for tapet i den meteren som er opp til lade skiller. Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Jeg skal en tur i båten senere idag. Sjekker den ut da. Tok sikring ut igår, så forøverig hel å pen ut, men har ikke sjekket selve koblingene. takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Er ganske sikker på at 15,7V er ei vanlig spenning dersom dynamoen tror at den har altfor lav spenning på dette målepunktet. Da gir den på alt den har å regulere. Ville begynt med å ta med en lask som legger gul sense rett på B+. Da bør dynamoen levere ut ca. 14,2V om den har fulle batterier og lite forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Jeg gjorde samme feilen for mange år siden. Sense 'trodde' at dynamoen ladet baugbatteriet, mens strømmen gikk til startbatteriet. Det tok ikke lang tid før startbatteriet kokte nokså friskt. Farlige greier det der. Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Var det dårlig kontakt på sense som gjorde det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Feilkoblet i vendebryter. Og kortslutning i hjernevindingene, tabbe. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Du sier at du har DC-DC på forbruk. Da burde du ha normal ladespenning der (hvis DC-DC er satt opp riktig) . Kan det tenkes at det går en annen sense ledning fra forbruksbanken, hvor spenningen nå styres fra DC-DC ? Hvorfor går forresten strøm til DC-DC via ECS? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April (Jeg har Bav 36) volten fra dynamoen skal til skilledioden. Så går deten spenning videre til en dc/dc lader som vel er en transformator. På andre siden ac dc/dc går det en spenning til forbruksbanken. Da er det mye forlangt at dynamoen skal ha mye påvirkning til spenning inn på fobruksbanken. Hvordan styres spenning på forbrukssiden i dc/dc laderen?det er jo der spenningen genereres som batteriet ser. jeg har argofet og en ladekabel til forbruk og en ladekabel til start. Husker ikke hvor sens er koblet / om den er koplet, ligger endel funksjon i argofet. Den skilleren din kjenner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April J-Å skrev On 27.4.2025 at 9.54: Du sier at du har DC-DC på forbruk. Da burde du ha normal ladespenning der (hvis DC-DC er satt opp riktig) . Kan det tenkes at det går en annen sense ledning fra forbruksbanken, hvor spenningen nå styres fra DC-DC ? Hvorfor går forresten strøm til DC-DC via ECS? Vis hele sitatet godt spørsmål. Jeg koblet via ECS fordi det gjorde det enkelt. Koblet dcdc lader inn på samme ledning som lader gammel forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Code0 skrev On 27.4.2025 at 10.13: (Jeg har Bav 36) volten fra dynamoen skal til skilledioden. Så går deten spenning videre til en dc/dc lader som vel er en transformator. På andre siden ac dc/dc går det en spenning til forbruksbanken. Da er det mye forlangt at dynamoen skal ha mye påvirkning til spenning inn på fobruksbanken. Hvordan styres spenning på forbrukssiden i dc/dc laderen?det er jo der spenningen genereres som batteriet ser. jeg har argofet og en ladekabel til forbruk og en ladekabel til start. Husker ikke hvor sens er koblet / om den er koplet, ligger endel funksjon i argofet. Den skilleren din kjenner jeg ikke. Vis hele sitatet dcdc ordner riktig ladespenning til lithium forbruk, så er ikke så beskymret for det batteriet. måleinstrument viser lik spenning på alle utgangene på ecs (15.7) Dvs start og thrust tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Alphonzo skrev On 27.4.2025 at 10.27: Dvs start og thrust tar skade. Vis hele sitatet Da virker det som om har du begynt md dcdc så bør du ha det på den kursen også. Hva gjør innmaten til DCS’en, kan den levere ut forskjellig spenning på portene? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Er du sikker på at multimeteret ditt er korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Både jeg (Bav 40) og en kamerat med Bav 38 har hatt samme problemet de siste årene. Byttet til denne, og problemet var løst. https://seatronic.no/victron-energy-argofet-200-3-skillerele-200a-til-3-batterier?adtype=pla&campaignname=&creative=&device=c&gad_campaignid=17507333484&gad_source=1&gbraid=0AAAAADA2pnOt8V2OvcjdcGDuwY0vUXwPO&keyword=&matchtype=&merchantid=121649197&placement=&productid=VICARG200301020&utm_agid=&utm_term= Tydeligvis forbruksvare. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Code0 skrev On 27.4.2025 at 10.37: kan den levere ut forskjellig spenning på portene? Vis hele sitatet Trådstarter sier jo i forrige innlegg at han måler 15.7 på alle portene. Holder en knapp på dårlig kontakt eller brudd i senseledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Magne_F skrev On 27.4.2025 at 10.48: Både jeg (Bav 40) og en kamerat med Bav 38 har hatt samme problemet de siste årene. Byttet til denne, og problemet var løst. https://seatronic.no/victron-energy-argofet-200-3-skillerele-200a-til-3-batterier?adtype=pla&campaignname=&creative=&device=c&gad_campaignid=17507333484&gad_source=1&gbraid=0AAAAADA2pnOt8V2OvcjdcGDuwY0vUXwPO&keyword=&matchtype=&merchantid=121649197&placement=&productid=VICARG200301020&utm_agid=&utm_term= Tydeligvis forbruksvare. Vis hele sitatet godt innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 27.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April Vestkystseiler skrev On 27.4.2025 at 10.41: Er du sikker på at multimeteret ditt er korrekt? Vis hele sitatet Ja. Måleinstrument viser det samme jeg ser i kontrollpanelet Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Er senseledningen den lysegule ledningen som er koblet til helt til venstre på batteriisolatoren, eller er sense koblet direkte til forbruksbanken, "nedstrøms " av dc/dc lader? Dersom det siste er tilfelle, er det en logisk forklaring på problemet. En dc/dc lader vil aldri greie å få ladespenningen på et LiFePo batteri opp til over 14V med mindre batteriet allerede er helt oppladet. Regulatoren vil dermed sense en spenning på 13.etellerannet V og øke feltstrømmen for å få spenningen opp til 14.2V (eller hva som måtte være setpunktet) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Vestkystseiler skrev On 27.4.2025 at 10.48: Trådstarter sier jo i forrige innlegg at han måler 15.7 på alle portene. Vis hele sitatet Det vise at den lever det nå. Mitt spm var om den kun levere lik spenning på begge utgangene, eller om den KAN / BURDE levert individuell spenning. Hvis den leverer kontinuerlig samme spenning, så blir det jo kluss i mitt hode med dcdc foran en av forbrukerne. EDIT: Sjekket i båten nå, sense er på + på forbruksbanken. Jeg måler forskjellig spenning ut på de to avgangene på Argofet, det er ikke rart da det er forskjellig spenning på de to bankene. Hadde vel jevnet seg ut når begge var på ‘float’, eller at LFP tar til seg med mindre tap enn bly/syre 0,5 v høyere på start. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Code0 skrev On 27.4.2025 at 10.37: Hva gjør innmaten til DCS’en, kan den levere ut forskjellig spenning på portene? Vis hele sitatet En DCS gjør ingen regulering. Den leverer alltid strømmen til batteriet med lavest spenning. Helt til alle batteriene når toppspenning. En DC-DC kan stå etter en DCS. Men jeg liker best å ha en "smart" DC-DC rett på dynamoen. Det som ikke går er å koble "sense" etter DC-DC. Det blir en reguleringsteknisk "katastrofe". Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 27.April Link til dette innlegget Svart 27.April Jeg målte noe tilsvarende på mitt startbatteri direkte på polene. Fikk tips om å bytte batterier i multimeteret. Da ble det orden og ro i sjelen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Alphonzo Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Vestkystseiler skrev On 27.4.2025 at 11.24: Er senseledningen den lysegule ledningen som er koblet til helt til venstre på batteriisolatoren, eller er sense koblet direkte til forbruksbanken, "nedstrøms " av dc/dc lader? Dersom det siste er tilfelle, er det en logisk forklaring på problemet. En dc/dc lader vil aldri greie å få ladespenningen på et LiFePo batteri opp til over 14V med mindre batteriet allerede er helt oppladet. Regulatoren vil dermed sense en spenning på 13.etellerannet V og øke feltstrømmen for å få spenningen opp til 14.2V (eller hva som måtte være setpunktet) Vis hele sitatet Tok en tur i båten igjen igår. Denne sense kabelen gir meg hodeverk. Er jaggu ikke sikker om det er den koblet til helt til venstre, eller om den befinner seg ett annet sted. Skal visst være gul, men etter mine øyner er den til venstre hvit. Eneste gule kabelen jeg fant, var en av liten dimensjon som var klipt i nærheten av dynamoen. Legger ved ett bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April Etter en tur i båten har jeg fortsatt ikke blitt klokere. Koblet ifra alle ledningene fra DCS, og prøvde de på ett annet koblingspunkt for å sjekke om det var skilleren som skapte trøbbel. Ladet fortsatt med samme spenning, så tenker at den kan utelukkes. prøvde også å koble ifra forbruk som er koblet via dcdc lader. Fortsatt likt da også 🤯 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 28.April Link til dette innlegget Svart 28.April Seilars skrev On 27.4.2025 at 8.15: ... Ville begynt med å ta med en lask som legger gul sense rett på B+. Da bør dynamoen levere ut ca. 14,2V om den har fulle batterier og lite forbruk. Vis hele sitatet Har du (TS) forsøkt dette? Koble i tilfelle fra evt. annen tilkobling til sense(rosa?) Sitér dette innlegget Link to post
Alphonzo Svart 28.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April J-Å skrev On 28.4.2025 at 8.00: Har du forsøkt dette? Vis hele sitatet nei, dette blir neste punkt. Tar med en ledning stump og prøver i ettermiddag. Men er fortsatt usikker på om den til venstre er sense. Kobler eksisterende ifra og legger ny til b+ med en sikring imellom Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.