Jump to content

Bavaria 40 seilbåt, høy ladespenning dynamo


Alphonzo

Recommended Posts

På min Bavaria (D1-30, 115A generator) er den rosa ledningen med dobbeltisolert kabelsko koblet til forbruksbanken (LFP). Siden jeg byttet til ArgoFET ladeskille, har jeg ikke hatt problemer med høy spenning på start. Er du sikker på at det ikke er denne rosa kabelen merket LAD… du skal flytte til start siden dynamo ikke direkte (eller via skille) lader forbruksbanken?

Link to post

Jeg har tilfeldigvis liggende ett strøkent eksemplar fra 2016 med 400 driftstimer av den dynamoen din som jeg ikke har fått lagt ut på finn ennå. Her skal du se ett bilde av baksiden. Er rimelig sikker på at sense er den som har flatstift tilkobling (blå / rød abiko).  Det er der jeg mener de fleste har en gul ledning, mens din ser på bildet rosa ut.  

 

 

 

 

FullSizeRender.jpeg

Link to post
  lr-80 skrev On 28.4.2025 at 8.34:

Siden jeg byttet til ArgoFET ladeskille, har jeg ikke hatt problemer med høy spenning på start.

Vis hele sitatet  

 

Det er en klassiker. Det går en stor ladestrøm til forbruksbanken. Til startbatteriet går det nesten ingenting. For å kompensere for ett spenningsfall over skillediode og kabel så brukes sense ledningen. Den føler på hvor høy spenningen er der den er tilkoblet, slik at dynamoen kan øke spenningen ut.  Argofet har i likhet med ladeskilleren til TS nesten ikke spenningsfall.  Plasseres sense på argofet/ quick som TS har, så blir det ikke ett problem med for høy ladespenning på start.  Men med diodeskiller, tynne kabler, og sense helt ute på forbruksbanken, så kan det bli 15 volt eller høyere til start batteriet.  I slike tilfeller kan man redusere spenningen endel ved å bytte til en Argofet eller Quick ECS (mosfet) ladeskiller.  Kraftigere kabler er også ett tiltak som vil hjelpe for start batterier. 

Link to post
  J-Å skrev On 28.4.2025 at 8.00:

Har du forsøkt dette? Koble i tilfelle fra evt. annen tilkobling til sense(rosa?)

Vis hele sitatet  

 

Det er noen år siden jeg hadde den dynamoen i drift, og sense var hos meg gul. Jeg flyttet den litt rundt for å øke/ redusere spenningen på forbruk. Det begynte med at ny båt hadde over 15V på start batteriet. Ved å flytte den nærmere dynamo hjalp det litt, men blybatteriene fikk for lite spenning da.  Deretter økte jeg tverrsnitt, og byttet til laderele istedenfor diode. Da ble det veldig bra. (senere ble det argofet). 

Link to post
  lr-80 skrev On 28.4.2025 at 9.24:

Bavaria sin installasjon er nok rosa istedenfor Volvo Pentas gule sense, var det jeg forsøkte å si i innlegget over. 

Vis hele sitatet  

 

Bavaria brukte gul før, så de har tilsynelatende byttet til rosa.  Både gule og rosa ledninger er sjeldent ombord, så det bør være mulig å finne ut hvor begge går. Kanskje er den rosa fordi verftet har begynt å trekke sense helt ut til batteriene i salongen, mens den gule er en del av volvo penta kabelstokk som ikke er så lang. Kanskje er den derfor ikke i bruk på nyere bavaria båter. Vår bavaria er over 20 år gammel, så den er gul.  Likevel litt nysgjerrig på hva den gule er på TS sin Quick ladeskiller. Kan det være den gule som er kappet? Mens den rosa går til forbruksbatteri, og egentlig er tilkoblet i begge ender, men at den har løsnet fra batteriet i forbindelse med bytte til lithium.  

Link to post
  Seilars skrev On 28.4.2025 at 9.24:

 

Det er noen år siden jeg hadde den dynamoen i drift...

Vis hele sitatet  

Det virker riktig det du gjorde. Jeg mente egentlig å spørre trådstarter om han hadde prøvd ditt forslag (og det er han  visst i ferd med).

 

En DC-DC lader tar jo den spenningen den får, og kan trekke ned dynamospenningen, selv om sense står på startbatteriet. Så det kan være smart å styre DC-DC med forsinkelse og shut-down spenning, for å sikre at start- og thrusterbatteri får ladingsprioritet.

Link to post
  Seilars skrev On 27.4.2025 at 7.58:

Du har en gul sense ledning på inngangen til quick ladeskiller. Har du sjekket at det ikke er dårlig kontakt i denne sorte sikringsholderen.

Vis hele sitatet  

 

  Alphonzo skrev On 27.4.2025 at 8.09:

Jeg skal en tur i båten senere idag. Sjekker den ut da. Tok sikring ut igår, så forøverig hel å pen ut, men har ikke sjekket selve koblingene. 

Vis hele sitatet  

 

@Alphonzo Har du kontroll på at det er kontakt gjennom sikringsholderen som Seilars ber deg sjekke? Har du satt inn sikringen igjen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
  J-Å skrev On 28.4.2025 at 11.54:

Jeg tror det kan være verre om den er tilkoblet feil, enn om den er frakoblet. Noen regulatorer har ihvertfall "sense protect", som ignorerer sense hvis det er brudd.

Vis hele sitatet  

 

 

Med forbehold om at jeg husker rett etter 15 år….

Jeg har hatt to volvo penta motorer med denne dynamoen. Den eldste fra 2005 er jeg ganske sikker på at gikk i peak, hvilket jeg mener tilsvarer omtrent 15,7V ved bortfall av sense. Den nyeste fra 2016 har jeg aldri testet dette på.  Det ville vært smart med en «sense protect» funksjon. 

Link to post

Da er jeg akkurat kommet hjem fra båten igjen. Reiste med godt mot da jeg kom over dette bilde funnet på nett 

IMG_2814.png
 

jeg koblet ifra den rosa, og la til en ny til b+ på dynamo. 
Da var problemet løst, og kunne nå måle 14.4 ladespenning! 🥳

 

Tusen hjertelig takk for alle innspill! Helt rått! 😃

Link to post
  Code0 skrev On 29.4.2025 at 5.00:

Jeg skjønner ikke helt hvordan det ser ut nå. B+ er jo ladestrøm fra dynamo. Har du bypasset alt og lagt en ladekabel fra b+ på dynamo rett på + pol på forbruksbanken?

sense har vel en egen stift på dynamo for tilkopling. 

Vis hele sitatet  


skjønner forvirringen. Men nei, jeg laget en ny kabel (20cm). Denne ble klemt med ny stift og kabelsko på andre siden. Rosa sense ble erstattet med ny. Denne gangen koblet direkte på dynamo (b+). Forrige gikk på en «fellesklemme» til forbruksbanken. 

Link to post
  Alphonzo skrev On 29.4.2025 at 4.42:

Den var koblet på forbruk i «salongen» 

Vis hele sitatet  

Og du har settpunkt på DC-DC lavere enn 14,4V som dynamoen ser ut til å ønske å oppnå i enden av sense regner jeg med. Dvs. dynamo gir på for å forsøke å øke noe den ikke klarer å påvirke pga. DC-DC. Det er forventet at dynamo når den måler ei spenning som er lavere enn den ønsker, regulerer opp feltstrømmen for å oppnå rett spenning på sense. Dersom den måler 14,2V hvilket egentlig er regulert av DC-DC,så gir den på om den ønsker 14,4V. Da havner vi der du var, med 15,7V som er den maksimale spenningen den klarer å gi. Du ville fått det motsatte problemet om du valgte 14,5V på DC-DC. 

 

Er den Quick ladeseparatoren original på bavaria av den årgangen du har? Interessant at de har begynt med en rosa sense helt ut til forbruksbatteri. Det kunne man ikke gjort med en gammeldags diodeskiller uten å få altfor høy spenning på startbatteri. Det er jo en forbedring. Quick ladeskiller er akkurat det samme som Argofet, men den er muligens dyrere, og kun 160A. Men det er mer enn nok hos deg med 115A dynamo. 

 

 

Link to post
  Seilars skrev On 29.4.2025 at 7.10:

Av læring, så kunne man satt DC-DC spenningen til 14,5V, og sett om dynamoen regulerte spenningen for lavt når man gjorde det. Det ville vært en indikasjon på at det er ett sense problem, men at sense er tilkoblet noe.

 

Vis hele sitatet  

Når dc/dc lader et lifepo batteri, vil ikke spenningen komme opp i over 14V uansett hva dc/dc er satt til, med mindre lifepo batteriet er omtrent fulladet. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...