Jump to content

Bavaria 40 seilbåt, høy ladespenning dynamo

Alphonzo

Recommended Posts

På min Bavaria (D1-30, 115A generator) er den rosa ledningen med dobbeltisolert kabelsko koblet til forbruksbanken (LFP). Siden jeg byttet til ArgoFET ladeskille, har jeg ikke hatt problemer med høy spenning på start. Er du sikker på at det ikke er denne rosa kabelen merket LAD… du skal flytte til start siden dynamo ikke direkte (eller via skille) lader forbruksbanken?

Jeg har tilfeldigvis liggende ett strøkent eksemplar fra 2016 med 400 driftstimer av den dynamoen din som jeg ikke har fått lagt ut på finn ennå. Her skal du se ett bilde av baksiden. Er rimelig sikker på at sense er den som har flatstift tilkobling (blå / rød abiko).  Det er der jeg mener de fleste har en gul ledning, mens din ser på bildet rosa ut.  

FullSizeRender.jpeg

lr-80 skrev 38 minutter siden:

Siden jeg byttet til ArgoFET ladeskille, har jeg ikke hatt problemer med høy spenning på start.

Det er en klassiker. Det går en stor ladestrøm til forbruksbanken. Til startbatteriet går det nesten ingenting. For å kompensere for ett spenningsfall over skillediode og kabel så brukes sense ledningen. Den føler på hvor høy spenningen er der den er tilkoblet, slik at dynamoen kan øke spenningen ut.  Argofet har i likhet med ladeskilleren til TS nesten ikke spenningsfall.  Plasseres sense på argofet/ quick som TS har, så blir det ikke ett problem med for høy ladespenning på start.  Men med diodeskiller, tynne kabler, og sense helt ute på forbruksbanken, så kan det bli 15 volt eller høyere til start batteriet.  I slike tilfeller kan man redusere spenningen endel ved å bytte til en Argofet eller Quick ECS (mosfet) ladeskiller.  Kraftigere kabler er også ett tiltak som vil hjelpe for start batterier. 

J-Å skrev 1 time siden:

Har du forsøkt dette? Koble i tilfelle fra evt. annen tilkobling til sense(rosa?)

Det er noen år siden jeg hadde den dynamoen i drift, og sense var hos meg gul. Jeg flyttet den litt rundt for å øke/ redusere spenningen på forbruk. Det begynte med at ny båt hadde over 15V på start batteriet. Ved å flytte den nærmere dynamo hjalp det litt, men blybatteriene fikk for lite spenning da.  Deretter økte jeg tverrsnitt, og byttet til laderele istedenfor diode. Da ble det veldig bra. (senere ble det argofet). 

lr-80 skrev 20 minutter siden:

Bavaria sin installasjon er nok rosa istedenfor Volvo Pentas gule sense, var det jeg forsøkte å si i innlegget over. 

Bavaria brukte gul før, så de har tilsynelatende byttet til rosa.  Både gule og rosa ledninger er sjeldent ombord, så det bør være mulig å finne ut hvor begge går. Kanskje er den rosa fordi verftet har begynt å trekke sense helt ut til batteriene i salongen, mens den gule er en del av volvo penta kabelstokk som ikke er så lang. Kanskje er den derfor ikke i bruk på nyere bavaria båter. Vår bavaria er over 20 år gammel, så den er gul.  Likevel litt nysgjerrig på hva den gule er på TS sin Quick ladeskiller. Kan det være den gule som er kappet? Mens den rosa går til forbruksbatteri, og egentlig er tilkoblet i begge ender, men at den har løsnet fra batteriet i forbindelse med bytte til lithium.  

Seilars skrev 39 minutter siden:

Det er noen år siden jeg hadde den dynamoen i drift...

Det virker riktig det du gjorde. Jeg mente egentlig å spørre trådstarter om han hadde prøvd ditt forslag (og det er han  visst i ferd med).

En DC-DC lader tar jo den spenningen den får, og kan trekke ned dynamospenningen, selv om sense står på startbatteriet. Så det kan være smart å styre DC-DC med forsinkelse og shut-down spenning, for å sikre at start- og thrusterbatteri får ladingsprioritet.

Seilars skrev 34 minutter siden:

Mens den rosa går til forbruksbatteri, og egentlig er tilkoblet i begge ender, men at den har løsnet fra batteriet i forbindelse med bytte til lithium.  

Problemet (som er nevnt av andre også) er at hvis den rosa sense (?) er tilkoblet forbruk, hvor spenningen styres av DC-DC, så vil ikke dynamoen få feedback. 

J-Å skrev 59 minutter siden:

Problemet (som er nevnt av andre også) er at hvis den rosa sense (?) er tilkoblet forbruk, hvor spenningen styres av DC-DC, så vil ikke dynamoen få feedback

Den må ikke tilkobles forbruk med DC-DC, men kanskje den var der før batteri bytte, men nå ligger løst. 

Seilars skrev On 27.4.2025 at 9.58:

Du har en gul sense ledning på inngangen til quick ladeskiller. Har du sjekket at det ikke er dårlig kontakt i denne sorte sikringsholderen.

Alphonzo skrev On 27.4.2025 at 10.09:

Jeg skal en tur i båten senere idag. Sjekker den ut da. Tok sikring ut igår, så forøverig hel å pen ut, men har ikke sjekket selve koblingene. 

@Alphonzo Har du kontroll på at det er kontakt gjennom sikringsholderen som Seilars ber deg sjekke? Har du satt inn sikringen igjen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Seilars skrev 21 minutter siden:

Den må ikke tilkobles forbruk med DC-DC, men kanskje den var der før batteri bytte, men nå ligger løst. 

Jeg tror det kan være verre om den er tilkoblet feil, enn om den er frakoblet. Noen regulatorer har ihvertfall "sense protect", som ignorerer sense hvis det er brudd. Men nå kommer vel TS med fasiten snart..

J-Å skrev 35 minutter siden:

Jeg tror det kan være verre om den er tilkoblet feil, enn om den er frakoblet. Noen regulatorer har ihvertfall "sense protect", som ignorerer sense hvis det er brudd.

Med forbehold om at jeg husker rett etter 15 år….

Jeg har hatt to volvo penta motorer med denne dynamoen. Den eldste fra 2005 er jeg ganske sikker på at gikk i peak, hvilket jeg mener tilsvarer omtrent 15,7V ved bortfall av sense. Den nyeste fra 2016 har jeg aldri testet dette på.  Det ville vært smart med en «sense protect» funksjon. 

Da er jeg akkurat kommet hjem fra båten igjen. Reiste med godt mot da jeg kom over dette bilde funnet på nett 

IMG_2814.png

jeg koblet ifra den rosa, og la til en ny til b+ på dynamo. 
Da var problemet løst, og kunne nå måle 14.4 ladespenning! 🥳

Tusen hjertelig takk for alle innspill! Helt rått! 😃

Alphonzo skrev for 9 timer siden:

jeg koblet ifra den rosa, og la til en ny til b+ på dynamo

Jeg skjønner ikke helt hvordan det ser ut nå. B+ er jo ladestrøm fra dynamo. Har du bypasset alt og lagt en ladekabel fra b+ på dynamo rett på + pol på forbruksbanken?

sense har vel en egen stift på dynamo for tilkopling. 

Code0 skrev 1 time siden:

Jeg skjønner ikke helt hvordan det ser ut nå. B+ er jo ladestrøm fra dynamo. Har du bypasset alt og lagt en ladekabel fra b+ på dynamo rett på + pol på forbruksbanken?

sense har vel en egen stift på dynamo for tilkopling. 

skjønner forvirringen. Men nei, jeg laget en ny kabel (20cm). Denne ble klemt med ny stift og kabelsko på andre siden. Rosa sense ble erstattet med ny. Denne gangen koblet direkte på dynamo (b+). Forrige gikk på en «fellesklemme» til forbruksbanken. 

Alphonzo skrev for 1 time siden:

Den var koblet på forbruk i «salongen» 

Og du har settpunkt på DC-DC lavere enn 14,4V som dynamoen ser ut til å ønske å oppnå i enden av sense regner jeg med. Dvs. dynamo gir på for å forsøke å øke noe den ikke klarer å påvirke pga. DC-DC. Det er forventet at dynamo når den måler ei spenning som er lavere enn den ønsker, regulerer opp feltstrømmen for å oppnå rett spenning på sense. Dersom den måler 14,2V hvilket egentlig er regulert av DC-DC,så gir den på om den ønsker 14,4V. Da havner vi der du var, med 15,7V som er den maksimale spenningen den klarer å gi. Du ville fått det motsatte problemet om du valgte 14,5V på DC-DC. 

Er den Quick ladeseparatoren original på bavaria av den årgangen du har? Interessant at de har begynt med en rosa sense helt ut til forbruksbatteri. Det kunne man ikke gjort med en gammeldags diodeskiller uten å få altfor høy spenning på startbatteri. Det er jo en forbedring. Quick ladeskiller er akkurat det samme som Argofet, men den er muligens dyrere, og kun 160A. Men det er mer enn nok hos deg med 115A dynamo. 

Alphonzo skrev 1 time siden:

Rosa sense ble erstattet med ny. Denne gangen koblet direkte på dynamo (b+)

Skjønner fortsatt ikke. Det er vel ikke ‘sense’ å trekke en kabel (uansett farge) fra b+? ‘Sense’ skal vel inn på en separat stift på dynamo?

1 hour ago, Seilars said:

Av læring, så kunne man satt DC-DC spenningen til 14,5V, og sett om dynamoen regulerte spenningen for lavt når man gjorde det. Det ville vært en indikasjon på at det er ett sense problem, men at sense er tilkoblet noe.

Når dc/dc lader et lifepo batteri, vil ikke spenningen komme opp i over 14V uansett hva dc/dc er satt til, med mindre lifepo batteriet er omtrent fulladet. 

1 hour ago, Code0 said:

Skjønner fortsatt ikke. Det er vel ikke ‘sense’ å trekke en kabel (uansett farge) fra b+? ‘Sense’ skal vel inn på en separat stift på dynamo?

Han trakk ledningen fra B+ til sense inngang på dynamoen slik jeg har forstått det. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...