Jump to content

Bavaria 40 seilbåt, høy ladespenning dynamo

Alphonzo

Recommended Posts

lr-80 skrev 6 minutter siden:

Har sikkert ikke særlig betydning med korte kabelstrekk og ingen skillerelé. Men poenget er vel å kompensere for spenningstap, derav den rosa på originalinstallasjonen. 

Skjønner! Heller tvilsomt med spenningtap. Kraftig kabel på 70mm2 fra start. Denne er under meteren 👍

Med en "gammeldags" diodeskiller ville det jo vært et poeng å ha sense på startbatteriet for å kompensere for spenningsfallet.

DC-DC har sin egen elektronikk som hindrer returstrøm, så inngangen til den kan med fordel flyttes til dynamo ut/quick inn, så tar du bort en feilkilde. Jeg har opplevd feil på diodeskiller på tre båter. Alle på forbruksutgang. (Jeg anbefaler alle som leier eller kjøper båter å sjekke at de lader fra motor med landstrøm av før overtagelse).

Med egen DC-DC på truster/vinsj batteri kan hele quick-boksen tas bort. Da har en også en direkte og sikker forbindelse mellom startbatteri og dynamo. 

Takker for en opplysende tråd. Jeg har nettopp flyttet senseledning fra forbruksbanken (Li) til startbatteri (bly). Fikk senket spenning mot startbatteriet fra 14,8 til 14,4 undre motorgange. Lading av Li så ut til å fortsatt være bra. Nesten fulladet, så det gjenstår å se når batteriene er "sultne". Jeg var litt engstlig for å koke startbatteriet, men nå ser det bedre ut. :klapper:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...