Jump to content

Belg på Volvo penta seildrev - hvor lange kan bytte utsettes??

NOR15186

Recommended Posts

Det jeg har lest om saken, er at de som har uttalt seg om dette alle sier at belgen er like fin etter 7 år, og også leeenge etter dette (som trådstarter). Det finnes vel unntak. 18 år er det lengste jeg har hørt, men det forundrer meg ikke at belgen var like fin. Intet sollys og relativt stabile temperaturer tilsier nok at kvalitetsgummi holder lenge i forhold til deler over vann dersom den ikke utsettes for mye viberasjoner.

Båten min er fra 2015. Jeg overtok den i 2022. Byttet den høsten. Det er enkelte ting jeg ikke har har lyst til å streve med, så derfor følger jeg bare instrukser noen ganger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

VP sier ikke at belgen holder i 7 år, men at de anbefaler å bytte den hvert 7. år. Temperaturforskjeller rundt i verden tror jeg kan gi ulik levetid på belg avhengig av hvor du befinner deg, og så har de nok lagt inn en «god» sikkerhetsmargin med tanke på forventet levetid. Jeg byttet på 13 år. Den gamle belgen så fin ut, men det betyr kanskje ikke det samme som at den fortsatt er god. 

Skulle jeg fått en lekkasje vil jeg tro det hadde startet med en liten lekkasje, og kanskje ikke en kritisk. Jeg har ikke hørt om båter som har gått ned grunnet lekkasje fra belg, men skulle det skje vil jeg tro forsikringsselskapet kan bli lite samarbeidsvillig hvis det viser seg at belgen er langt eldre enn det produsenten anbefaler. 

Ja, for en gangs skyld hadde det vært bra om noen kunne komme med anekdotiske eksempler på båter som har gått ned på grunn av spontant brudd i belgen. Den overveldende majoriteten av folk som forteller om bytte av belg beskriver 15-20 år gamle belger som «god som ny». Jeg kan ikke huske å ha hørt om et eneste tilfelle hvor belgen har blitt beskrevet som i dårlig stand/sprø/stiv. Og vi kan banne på at misfornøyde stemmer lar høre fra seg!

Det betyr selvfølgelig ikke at man bare kan droppe vedlikehold av drevbelgen, men forestillingen om at seilbåter i norske farvann vil være i risiko for å synke, som følge av en 10-15 år gammel belg, er nok betydelig overdrevet.

På Yanmar drev er det dobbel belg, med vannsensor/alarm mellom.

Bytteintervall er hver gang alarmen går (men man skal sjekke alarmen hvert år).

Jeg har knapt funnet noen som har opplevd at alarmen faktisk har gått, altså at den ytterste belgen lekker.

Så de varer lenge virker det som.

Antar at levetid på Volvo og Yanmar belger egentlig er nokså lik, men at konsekvensene når de ryker er større på Volvo, derfor har de lagt inn ekstra god sikkerhets margin på anbefalt bytte intervall.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Grønnskollingen skrev for 23 timer siden:

Ja, for en gangs skyld hadde det vært bra om noen kunne komme med anekdotiske eksempler på båter som har gått ned på grunn av spontant brudd i belgen. Den overveldende majoriteten av folk som forteller om bytte av belg beskriver 15-20 år gamle belger som «god som ny». Jeg kan ikke huske å ha hørt om et eneste tilfelle hvor belgen har blitt beskrevet som i dårlig stand/sprø/stiv. Og vi kan banne på at misfornøyde stemmer lar høre fra seg!

Det betyr selvfølgelig ikke at man bare kan droppe vedlikehold av drevbelgen, men forestillingen om at seilbåter i norske farvann vil være i risiko for å synke, som følge av en 10-15 år gammel belg, er nok betydelig overdrevet.

Jeg hørte for første gang om belger som var blitt sprek og morkne etter covid, da på charterbåter i middelhavet som hadde stått på land gjennom middelhavssommeren et par år. Der var det vist noen issues uten at jeg tror det er overførbare til hjemlige farvann.

Byttet min med en gang jeg kjøpte båten i 2021, det var originalen fra 2007 og så i hovedsak helt lik ut so den nye. Noen ørsmå antydninger i sprekker et par steder, men kun en millimeter eller så dype så nok mange år til de hadde blitt kritiske.

På den andre siden er det ofte ikke noen veldig stor jobb å bytte om en er litt handy. Grei helgejobb

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...