Jump to content

Elektrisk Isotemp bereder, får ikke varmt nok vann, gåen termostat?

skøytelars

Recommended Posts

Har isotemp bereder i båten, med justeringsmulighet for hvor varmt vann man vil ha. Denne er skrudd helt på maks, men allikevel så blir ikke vannet varmt nok. Kan fint holde hånda under springen når krana står på det varmeste. Må tanken byttes, eller er det en dårlig termostat, som kan byttes? 

IMG_0582.jpeg.885f7b7c8f35afa06bdc20354bb7a797.jpeg

Husker ikke helt, men det er vel en termostat på kolben. Regulering ut foregår med rattet på blandeventilen. Den er ofte justert lavt. Det er en sperre under rattet. Jeg løsnet rattet og hoppet over sperren før jeg skrudde rattet på igjen. Kunne da åpne mer og fikk varmere vann. 

Jeg går ikke god for metoden, og om den er trygg over tid. Kanskje hele innmaten spretter ut en dag.

Jeg er alene, ingen unger som kan brenne seg. Jeg vil prøve metoden til Amfea. Koble bort kaldvannet. Bare varmt ut. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 3 timer siden:

Regulering ut foregår med rattet på blandeventilen. Den er ofte justert lavt.

Jeg har akkurat kjøpt en slik, men ikke montert den ferdig ennå. Iflg manualen så justerer denne temperaturen fra 38-65 grader. Mener du det er for lavt?

Maika skrev for 1 time siden:

Mener du det er for lavt?

Ikke nødvendigvis, men i likhet med trådstarter fikk jeg ikke i nærheten av 65° på fullt, knapt fingerlunkent. En bekjent med samme bereder hadde samme problem og gjorde det samme som jeg. Jeg var upresis i påstanden om for lav innstilling. Ingen av oss er første eiere eller har installert selv, så vi vet ikke om innstillingene var originale eller blandeventilen defekt. Om du får 38-65 på din, så er det ihht spec. 65° er ganske varmt. 

Når det er sagt: Det er en liten bereder. Det er bare første skvetten som holder 65°. Teoretisk skal det kalde vannet som kommer inn nederst dytte ut det varme øverst, men det blander seg fort og temperaturen synker raskt når den tar inn kaldt vann. Jeg vil gjerne ha mer enn 65°, og styre forholdet på blandebatteriet i vasken.

Godt poeng. Det blir varmere når jeg har kjørt motoren hårdt. Uansett blander ventilen inn kaldtvann på berederens uttak. Jeg vil ha det varmest mulig. Så vidt jeg har skjønt er reguleringen på uttaket en blandeventil, ikke en termostat i den forstand at den stenger for strømmen? 

Sitter ikke den elektriske termostaten på elementet? Jeg tenkte ikke å røre den før jeg ser om det blir varmt nok uten ventil, men jeg skal se på den i samme slengen. Er ikke i båten nå. Vet du hvilket temp. område termostaten regulerer? Hva er maks?

I dok står det at det er en termostat, noe som vel også gir mening.
Man kan vel vanskelig hevde at temperaturen skal ligge i et bestemt temperaturområde hvis det blandes sammen varmtvann og kaldvann av ukjent temperatur, (men de må jo selvfølgelig forutsetter at det vame og det kalde vannet ligger hhv over og under minimum og maksimum.)

Jeg har også varmtvannstank med utvendig blandeventil. Opplevde også å få kun lunkent vann i kranene ombord. Men la merke til at vannet inn til denne blandeventilen, var varmt.

Jeg byttet ventilen og fikk da varmt vann igjen. Jeg tror at det hadde stått vann i ventilen over vinteren og at den da hadde frosset i stykker.

Etter dette har jeg drenert blandeventilen , som en del av vinterkonserveringen.

Jeg gjør det ved å åpne tømmekrana på tanken, og skru ut skruen som sitter under uttaket for varmt vann, på blandeventilen.

Maika skrev for 5 timer siden:

I dok står det at det er en termostat, noe som vel også gir mening.

Ja, jeg har blitt litt forvirret av det. Jeg ser ingen ledning eller kobling til den som indikerer at den regulerer elementet og temperaturen i berederen. De kaller den "Thermostat mixing valve", noe de forsåvidt har dekning for uansett. Termostat betyr bare jevn temperatur. De leverer også berederen uten denne ventilen, noe som indikerer at den kan kobles ut for direkte varmtvannsstrøm.

På el. diagrammet ser det ut som at det er en justerbar og en sikkerhets/maks elektrisk termostat under plastikk dekselet, som regulerer beredertemperaturen.

Maika skrev for 5 timer siden:

Man kan vel vanskelig hevde at temperaturen skal ligge i et bestemt temperaturområde hvis det blandes sammen varmtvann og kaldvann av ukjent temperatur

Dersom det over er riktig, vil beredertemperaturen være kjent, men ikke kaltvannstemperaturen.

Amfea skrev On 28.4.2025 at 14.17:

Godt mulig det er selve blandeventilen som er problemet. Prøv å koble vekk denne, og se hvilke temperatur du får da. Evnt. koble vekk slangen fra kaldtvann. Jeg fjernet min for 2 år siden, og lever bedre med det.

Takk for tips! Da må jeg vel blende av slangen for kaldtvann, vet du hvilken dimensjon gjengene har? Kan også som du skriver fjerne blandeventilen og koble varmt vann rett inn på tanken. Hvilken kobling trenger jeg da, for å koble speedfit-røret rett på tanken? 

Regner med det er halvtoms BSP på tanken. Da må du ha en kobling som går mot Speedfit. Kaldtvannet er jeg usikker på, men om du tar med denne og koblingen som i dag går mot tanken til f.eks. Tess. Vil de hjelpe deg. Jeg er ikke rørlegger, og har brukt den metoden noen ganger. Lag deg en enkel tegning på hva du tenker, ta med deler som skal passe i systemet, så får du hjelp både av rørlegger og Tess.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...