EiSvIn Startet 29.April Link til dette innlegget Startet 29.April I brukermanualen til vår BMW D636 la jeg merke til at det sto at man burde bruke kaldstarten på dieselpumpa når man nærmet seg null grader. Ikke at jeg er så ofte ute i slike temperaturer, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lagt merke til denne. Men jeg sitter igjen med å ikke helt forstå hva konkret den gjør? Gir den mer diesel (det blir vel bare det samme som å gi mer gass?), er det timingen eller hva? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Det der ser veldig ut som en Bosch VE-pumpe (Verteiler Einspritz), og kaldstarten endrer på innsprøytningstidspunktet. Jeg er ganske sikker på at den drar den litt framover, altså tidligere, tilsvarende som at du har høyere løft på stempelet i øvre dødpunkt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April Hvis motoren starter greit i kaldt vær så trenger du ikke tenke på den. På rekkepumper gir den mer diesel enn du får ved full gass. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lazyjack Svart 29.April Link til dette innlegget Svart 29.April subwoofer skrev On 29.4.2025 at 20.12: ......tilsvarende som at du har høyere løft på stempelet i øvre dødpunkt. Vis hele sitatet Den analogien må du forklare meg 🥴 Er det ikke enklere og riktigere å si at ved kaldstart endres innsprøytnings tidspunktet til å skje tidligere enn ved normal gange? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Lazyjack skrev On 29.4.2025 at 20.51: Den analogien må du forklare meg 🥴 Er det ikke enklere og riktigere å si at ved kaldstart endres innsprøytnings tidspunktet til å skje tidligere enn ved normal gange? Vis hele sitatet Jeg foregrep kanskje begivenhetenes gang litt der... Stempelet jeg snakket om er innsprøytningsstempelet inni pumpa, og løftet ved øvre dødpunkt måles med måleur når man stiller inn pumpa. Så høyere løft betyr tidligere innsprøytning - jeg tror vi er enige. Pumpa er en regulator i seg selv, i motsetning til en bensinmotor bestemmer du ikke hvor mye luft (og drivstoff) motoren skal få, du "bestiller" et turtall. Dette kan oppleves hvis man kjører en gammel bil med VE-pumpe og manuell kasse; rull rolig i første gir og tråkk på bremsen uten å clutche. Rett før den kveles kjenner du at den gir på skikkelig. Så å øke drivstoffmengde ved kaldstart gir ikke egentlig så mye mening, det fikser pumpa helt selv, men tidspunktet kan endres for å gi bedre driftsforhold når kald. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 30.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April subwoofer skrev On 29.4.2025 at 20.12: Det der ser veldig ut som en Bosch VE-pumpe (Verteiler Einspritz), og kaldstarten endrer på innsprøytningstidspunktet. Jeg er ganske sikker på at den drar den litt framover, altså tidligere, tilsvarende som at du har høyere løft på stempelet i øvre dødpunkt. Vis hele sitatet Ganske spot-on det der. I følge manualen er det en Bosch DNOSD 15 Bosch Verteilereinspritzpumpe VE Desto mer jeg tenkte på det i går kveld, desto mer konkluderte jeg med at det måtte være timingen. Det var liksom ikke noen annen logisk forklaring. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Jeg fant, jeg fant! Forklaring av hvordan VE-pumpene fungerer: Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Hadde denne motoren i en Scandic Baltic tidligere, brukte den også litt en vinter. Brukte aldri denne funksjonen. Motoren startet lett likevel. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
subwoofer Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Ryker litt mindre når den er kald hvis du bruker den. Og i bil er den god å ha når det er 20 blå. For starten har gløding mye mer å si. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Mai Link til dette innlegget Svart 1.Mai subwoofer skrev On 30.4.2025 at 7.54: Jeg foregrep kanskje begivenhetenes gang litt der... Stempelet jeg snakket om er innsprøytningsstempelet inni pumpa, og løftet ved øvre dødpunkt måles med måleur når man stiller inn pumpa. Så høyere løft betyr tidligere innsprøytning - jeg tror vi er enige. Pumpa er en regulator i seg selv, i motsetning til en bensinmotor bestemmer du ikke hvor mye luft (og drivstoff) motoren skal få, du "bestiller" et turtall. Dette kan oppleves hvis man kjører en gammel bil med VE-pumpe og manuell kasse; rull rolig i første gir og tråkk på bremsen uten å clutche. Rett før den kveles kjenner du at den gir på skikkelig. Så å øke drivstoffmengde ved kaldstart gir ikke egentlig så mye mening, det fikser pumpa helt selv, men tidspunktet kan endres for å gi bedre driftsforhold når kald. Vis hele sitatet Det forklarer det hele. Jeg trodde det var motorstempelet du snakket om 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.