Jump to content

Hva gjør kaldstarthendelen på dieselpumpa? (BMW D636)

EiSvIn

Recommended Posts

I brukermanualen til vår BMW D636 la jeg merke til at det sto at man burde bruke kaldstarten på dieselpumpa når man nærmet seg null grader. Ikke at jeg er så ofte ute i slike temperaturer, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har lagt merke til denne. Men jeg sitter igjen med å ikke helt forstå hva konkret den gjør? Gir den mer diesel (det blir vel bare det samme som å gi mer gass?), er det timingen eller hva? 

image.png.dd7f7e64f381cbcfac85ea32db452538.png

Det der ser veldig ut som en Bosch VE-pumpe (Verteiler Einspritz), og kaldstarten endrer på innsprøytningstidspunktet. Jeg er ganske sikker på at den drar den litt framover, altså tidligere, tilsvarende som at du har høyere løft på stempelet i øvre dødpunkt.

Hvis motoren starter greit i kaldt vær så trenger du ikke tenke på den. På rekkepumper gir den mer diesel enn du får ved full gass.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
subwoofer skrev 40 minutter siden:

......tilsvarende som at du har høyere løft på stempelet i øvre dødpunkt.

Den analogien må du forklare meg 🥴 Er det ikke enklere og riktigere å si at ved kaldstart endres innsprøytnings tidspunktet til å skje tidligere enn ved normal gange?

Lazyjack skrev for 10 timer siden:

Den analogien må du forklare meg 🥴 Er det ikke enklere og riktigere å si at ved kaldstart endres innsprøytnings tidspunktet til å skje tidligere enn ved normal gange?

Jeg foregrep kanskje begivenhetenes gang litt der... Stempelet jeg snakket om er innsprøytningsstempelet inni pumpa, og løftet ved øvre dødpunkt måles med måleur når man stiller inn pumpa. Så høyere løft betyr tidligere innsprøytning - jeg tror vi er enige.

Pumpa er en regulator i seg selv, i motsetning til en bensinmotor bestemmer du ikke hvor mye luft (og drivstoff) motoren skal få, du "bestiller" et turtall. Dette kan oppleves hvis man kjører en gammel bil med VE-pumpe og manuell kasse; rull rolig i første gir og tråkk på bremsen uten å clutche. Rett før den kveles kjenner du at den gir på skikkelig. Så å øke drivstoffmengde ved kaldstart gir ikke egentlig så mye mening, det fikser pumpa helt selv, men tidspunktet kan endres for å gi bedre driftsforhold når kald.

subwoofer skrev for 11 timer siden:

Det der ser veldig ut som en Bosch VE-pumpe (Verteiler Einspritz), og kaldstarten endrer på innsprøytningstidspunktet. Jeg er ganske sikker på at den drar den litt framover, altså tidligere, tilsvarende som at du har høyere løft på stempelet i øvre dødpunkt.

Ganske spot-on det der. I følge manualen er det en Bosch DNOSD 15 Bosch Verteilereinspritzpumpe VE 

Desto mer jeg tenkte på det i går kveld, desto mer konkluderte jeg med at det måtte være timingen. Det var liksom ikke noen annen logisk forklaring. :smiler:

subwoofer skrev On 30.4.2025 at 9.54:

Jeg foregrep kanskje begivenhetenes gang litt der... Stempelet jeg snakket om er innsprøytningsstempelet inni pumpa, og løftet ved øvre dødpunkt måles med måleur når man stiller inn pumpa. Så høyere løft betyr tidligere innsprøytning - jeg tror vi er enige.

Pumpa er en regulator i seg selv, i motsetning til en bensinmotor bestemmer du ikke hvor mye luft (og drivstoff) motoren skal få, du "bestiller" et turtall. Dette kan oppleves hvis man kjører en gammel bil med VE-pumpe og manuell kasse; rull rolig i første gir og tråkk på bremsen uten å clutche. Rett før den kveles kjenner du at den gir på skikkelig. Så å øke drivstoffmengde ved kaldstart gir ikke egentlig så mye mening, det fikser pumpa helt selv, men tidspunktet kan endres for å gi bedre driftsforhold når kald.

Det forklarer det hele. Jeg trodde det var motorstempelet du snakket om 🥴

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...