Kineser Startet 30.April Link til dette innlegget Startet 30.April Hei. Har kjøpt batterimonitor for overvåking av forbruksbanken. Kan jeg også montere solcellepaneler inn på denne, rett og slett på samme måte som batteriladeren? Altså fra solcelleregulatoren og pluss inn på batteri og minus inn på shunt? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Jeg kan ikke se noen problemer med det, så lenge det ikke kan gå mer strøm enn shunten tåler. Men hvis du også skal monitorere lading fra motor, så bør du passe på at evt. strømbegrensning på shunt ikke kan overskrides. F.eks. ved nødstart fra forbruksbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Skal batterimonitoren ha en verdi så må ALL strøm, både inn og ut av batteri, gå gjennom batterimonitor/shunt så solcelleregulatoren kobles til sammen med andre ladegreier. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Kineser Svart 30.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April J-Å skrev 40 minutter siden: Jeg kan ikke se noen problemer med det, så lenge det ikke kan gå mer strøm enn shunten tåler. Men hvis du også skal monitorere lading fra motor, så bør du passe på at evt. strømbegrensning på shunt ikke kan overskrides. F.eks. ved nødstart fra forbruksbatteri. Shunten tåler 750A. Det burde vel være mer enn nok, selv med lading fra motor? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Kineser skrev 3 minutter siden: Shunten tåler 750A. Det burde vel være mer enn nok, selv med lading fra motor? Ja, det vil jeg tro. Det er vel bare startmotorer (pluss store thrustere og invertere) som kan trekke så mye strøm Startbatteriet er jo normalt koblet slik at startstrøm ikke går innom shunt. Men hvis en velger å nødstarte med forbruksbatteri bør en være litt obs. på om shunten blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.