Jump to content

Nor Charger batterilader - Hvordan virket den?

Lazyjack

Recommended Posts

Laderen har to "separate" utkanaler med pluss og minus tilkopling til hver av disse

På laderen kan man trykke på en knapp og få vist hvilket av sju ladeprogram som kjøres i øyeblikket, hvor høy ladespenningen er og hvor høy ladestrømmen er.

Hvordan skal man forstå disse dataene når det kan være to batteribanker med helt ulik ladestatus som er koplet til hver sin kanal?

Jeg lurer også på om det er nødvendig å kople til minus fra begge batteribankenr når minus fra begge bankene jo er koplet sammen utenfor laderen?

Finner ikke noe om dette i brukerveiledningen.

PXL_20250501_102813773.jpg

Etter å ha lest brukermanualen får jeg ikke inntrykk av at denne laderen kan kjøre uavhengige ladeprogram på hver kanal. Trolig er det bare en enkel diodesplitter som skiller kanalene, slik det er på mange ladere med flere utganger. Det vil si at det mest utladete batteriet får mest "oppmerksomhet". Et fulladet batteri vil bare få strøm hvis laderen klarer å trekke det andre batteriet over det fulladede batteriets hvilespenning. Laderen vil ikke gå i float før begge batterier er fulladet.  Om det er dioder på minussiden også, står det ingenting om, men jeg foreslår å koble til begge minusutgangene. Hvis batteriene har felles jord, holder det sikkert med å laske over, hvis minuslederen har tilstrekkelig kvadrat. 

Jeg foretrekker å ha en separat lader på hver bank. Startbatteri trenger vanligvis en veldig liten lader.

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Lurt med en tag som peker mot seil ?

J-Å skrev for 5 timer siden:

Jeg foretrekker å ha en separat lader på hver bank. Startbatteri trenger vanligvis en veldig liten lader.

Ja, det er nok en god ide å sette en liten separat  lader på startbatteriet.

Vil det da ha noe for seg å koble begge ladeuttakene fra Nor Charger paralellt til forbruksbanken?

Lazyjack skrev 57 minutter siden:

Vil det da ha noe for seg å koble begge ladeuttakene fra Nor Charger paralellt til forbruksbanken?

Tja. vanskelig å si. Trolig kan én kanal alene levere full effekt. Så da kan du fordele lasten på diodene, eller ha en i reserve. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...