Jump to content

Volvo Penta EVC-C instrumentpanel i svart når motor starter

HiWard

Recommended Posts

Skulle prøvestarte motor (se signatur) før sjøsetting i dag og lurer på om jeg har lokket frem en liten gremlin…

Da jeg vred om tenningen ble alle de analoge instrumentene aktivert som vanlig, men da jeg vred nøkkelen videre til start gikk alle nåler til bunns og LCD i turtelleren gikk i svart. Motoren startet uten å mukke, men jeg stoppet den nokså umiddelbart siden jeg ikke kunne lese av oljetrykk og motortemperatur. Vridde om tenningen igjen og alt var som normalt, men turte ikke starte en gang til.

Er det noen som har opplevd dette tidligere, eventuelt har noen tanker om hva det kan skyldes? Startbatteriet var fulladet og har i skrivende stund 12.8V hvilespenning. Kan starteren ha dratt spenningen så lavt at instrumentene konker ut? I så fall, burde de ikke komme opp igjen når dynamoen går?

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg ville prøvd å starte og være litt tolmodig for å se hvordan ting utvikler seg. 

Dersom det er riktig oljenivå på motoren, at oljetrykket var OK sist du startet motoren og at du ikke har skrudd på noe av motoren som påvirker oljetrykket skal det godt gjøres at ikke oljetrykket er OK også år. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Skal prøve igjen når båten kommer på vannet neste uke. Alle signaler fra motor går jo gjennom en såkalt HIU og turtelleren med display er eneste instrument med direktekobling til denne. Alle andre instrumenter er seriekoblet fra turtelleren. Skal se om jeg kan få målt spenningsfallet mens jeg starter motor.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...